Game of Thrones
Game of Thrones is momenteel ongelooflijk populair. De boeken gaan als zoete broodjes over de toonbank en de serie van HBO haalde onwaarschijnlijke kijkcijfers en werd over heel de wereld bekeken. De games kunnen dan ook niet achterblijven. Onlangs kregen we al een RTS voor de kiezen en nu brengt dezelfde ontwikkelaar ons ook een RPG.
Laten we maar al eens beginnen met een mythe uit de wereld te helpen. Cyanide, de ontwikkelaar van het spel, is geen smerige opportunist. Daarmee willen we zeggen dat ze deze game niet hebben gemaakt omdat de serie plots een immens succes bleek te zijn en ze nu even snel geld willen verdienen. De mensen die dit spel hebben gemaakt zijn echte fans. Zes jaar geleden zijn ze begonnen met het achtervolgen van George R.R. Martin om toch maar de rechten te kunnen verkrijgen. Toen werd er enkel nog maar gefluisterd dat er mogelijk een tv-serie zou gemaakt worden rond de boeken. De ontwikkeling van het spel zelf is al enkele jaren aan de gang en het succes van de reeks is natuurlijk een gelukkig toeval. Omdat ze bij Cyanide natuurlijk ook niet dom zijn, hebben ze besloten om ook rechten op de serie aan te kopen en hebben ze een aantal zaken nog aangepast. Sommige omgevingen zijn overgenomen uit de serie en bekende personages hebben het uiterlijk en de stem van de acteurs meegekregen.
Laten we het nu eens over het verhaal hebben in het spel, want dat is niet helemaal het verhaal uit de boeken, zoals je misschien zou verwachten. De RPG speelt zich af in en rond het verhaal van het eerste boek. Je zal dus een hoop bekende personen tegenkomen en het achtergrondverhaal zal voor de fans dan ook heel bekend in de oren klinken. De hoofdmoot draait echter rond twee helden die hun eigen historie hebben. De eerste is Mors, lid van The Night’s Watch. De tweede held is een Red Priest genaamd Alester. Allebei hebben ze hun eigen verhaal, al weten we daar momenteel nog niet zoveel over. Het spel zal zich net als een boek afspelen in hoofdstukken, waarbij elk hoofdstuk zal focussen op een andere held. Zo zal je steeds wisselen tussen de twee. In de loop van het verhaal zullen de twee helden wel samenkomen, waardoor je met hen allebei de rest van het avontuur kan beleven.
Vechten en praten
De gameplay van deze Game of Thrones kunnen we omschrijven als die van een action-RPG. Tijdens gevechten kan je de tijd vertragen om zo abilities te kiezen die je personage moet uitvoeren. Een systeem dat vergelijkbaar is met games als Dragon Age. De mogelijkheden van je personages hangen af van een aantal zaken. Om te beginnen kan je in het begin van het spel de keuze maken uit drie mogelijke klassen. Bij elke klasse horen dan ook nog eens drie skill trees, die betrekking hebben op verschillende abilities. Verder heb je natuurlijk ook nog verschillende wapens en andere uitrusting. Doorheen het spel zal je steeds één of twee personages bedienen. Groter zal je groep niet worden. Al zal je met momenten wel volgelingen hebben die je bijstaan tijdens gevechten, maar over hen zal je geen controle hebben. Mors beschikt trouwens nog over een leuk extraatje. Hij kan in de huid van zijn trouwe hond kruipen, om zo een beetje aan scouting te doen en misschien zelfs een paar vijanden uit te schakelen.
Een ander belangrijk onderdeel van het spel zijn de dialogen. Wanneer je met iemand een gesprek aangaat, zal je rekening moeten houden met de toon die je gebruikt. Jaag je iemand tegen je in het harnas, dan kan dat verder in het spel gevolgen hebben. Denk dus goed na bij wat je doet, want een te grote mond kan je wel eens in de problemen brengen. De keuzes die je kan maken bij dialogen zijn trouwens altijd weergegeven als gedachten of gevoelens. Zo blijft het toch altijd een beetje spannend wat je personages zullen zeggen. Het is trouwens mogelijk om een "game over" te krijgen tijdens een dialoog.
Bekende stemmen
De vormgeving van Game of Thrones is dik in orde. Zoals we al eerder vermeldden hebben de bekende personages hun stem en uiterlijk geleend bij de tv-serie. Voor enkele omgevingen is dat ook het geval, maar het merendeel is uitgewerkt door de ontwikkelaars zelf. Al moet je daarbij wel in acht nemen dat de beschrijvingen in de boeken zowel hun invloed hebben op de serie, als op de game en daarom zijn de meeste omgevingen voor iedereen meer dan herkenbaar.