Hands-on: Ghost Recon: Future Soldier multiplayer
Een tijdje geleden presenteerden we jullie op 4Gamers al een preview over de singleplayer van Ghost Recon: Future Soldier. Daarin legden we de focus op de verschillende gadgets die je allemaal ter beschikking krijgt, terwijl je met je team het kwade bestrijdt over de hele wereld. Onlangs mochten we nog eens op bezoek gaan bij Ubisoft en konden we samen met onze collega’s de multiplayer eens een keertje uitproberen.
Teamwork is essentieel
Ghost Recon: Future Soldier draait om een team van vier soldaten, dus het is ook niet meer dan logisch dat er een co-op in het spel zit. Daar waar de meeste games in dat geval speciaal voor de co-op enkele extra missies toevoegen of een aparte campagne creëren, doet dit spel het helemaal anders. Voor de ontwikkelaar staan de singleplayer en de co-op op gelijke voet en dat is er ook aan te zien. De gehele campagne is dan ook speelbaar, zowel alleen als met vier spelers tegelijk. Niet dat de campagne een exacte kopie is, want er zijn subtiele veranderingen aangebracht. Die zal je op het eerste zicht niet zien, maar tijdens het spelen zal je het wel opmerken.
Je tegenstanders zijn in de co-op van een iets hoger kaliber. Dat wil vooral zeggen dat ze je sneller opmerken wanneer je te dicht in hun buurt komt en dat het iets betere schutters zijn. Op zich is dat allemaal niet meer dan logisch, want je beschikt in deze game al over flink wat gadgets en in co-op krijg je daar, in principe, nog eens drie degelijke teamgenoten bij, die iets slimmer en sneller zullen reageren dan een AI-partner. Wij merken tijdens onze speelsessie alvast dat de co-op een flink stuk pittiger is dan de singleplayer. Future Soldier is volgens ons dan ook geen spel voor gamers die eens een keertje een shooter willen spelen. Het is eerder een game voor de getrainde gamer, iets waarvan we weten dat veel gamers het graag zullen horen.
Teamwerk is dan ook heel belangrijk in dit spel. Een speler die solo slim speelt, zal het niet al te lang volhouden en dan is het natuurlijk aan zijn teamgenoten om hem te komen reviven. Sterft een van je teamgenoten dan is het trouwens game over en dan kan je helemaal opnieuw beginnen. Op de normale moeilijkheidsgraad kan je een speler maximaal drie keer terug tot leven brengen vooraleer hij definitief het loodje legt. Heb je dus één speler in je team die er echt niks van bakt, zeg hem dan maar dat hij uit de buurt van kogels moet blijven. Anders zou het wel eens kunnen dat je hem uit pure woede los door zijn headset sleurt. Die headsets zal je trouwens echt wel nodig hebben voor Ghost Recon: Future Soldier. Je moet het immers allemaal zo stil mogelijk aanpakken voor het merendeel van het spel. Met je hele team synchroon vier vijanden neerleggen is dus geen uitzondering. Je zal ook meermaals een duidelijke tactiek moeten bespreken over hoe je iets gaat aanpakken, want anders kan het wel eens faliekant aflopen.
Guerrilla Mode
Naast de singleplayer en de co-op beschikt Ghost Recon: Future Soldier ook nog over een conventionele multiplayermode. In de Guerrilla Mode moet jij samen met drie teamgenoten een basis zien te beschermen. Tijdens het spelen zal je aangevallen worden door vijanden, verdeeld over vijftig waves. Bij elke wave wordt het allemaal iets moelijker. De bedoeling is om het zo lang mogelijk vol te houden en zowel in team als individueel zoveel mogelijk punten te verzamelen. Gelukkig hoef je ze niet alle vijftig in één keer te spelen, want het spel slaat je voortgang telkens op. Elke tien waves verandert de locatie van je basis, waarna je eerst de nieuwe locatie moet gaan veroveren om ze daarna weer voor een aantal waves te verdedigen.
Tussen twee waves in krijg je de mogelijkheid om je arsenaal aan te vullen en indien je dat wenst van wapen te veranderen. Presteer je goed tijdens de waves, dan krijg je nog een paar extraatjes. Die kan je dan inzetten wanneer je zelf wil, om even het voordeel te halen wanneer je team het moeilijk heeft. Die extraatjes zijn onder andere een automatische turret, een luchtaanval of tijdelijke onzichtbaarheid. Allemaal heel handig om vijanden neer te leggen. Guerrilla zal speelbaar zijn op vier verschillende maps en je zal het ook kunnen spelen in splitscreen, waarbij twee spelers op één console spelen en de twee andere teamleden gewoon online zitten of ergens anders samen een scherm delen.
Net als bij onze eerste test vonden we het geluid van Ghost Recon: Future Soldier heel overtuigend. Zeker wanneer het er hevig aan toe gaat, is het allemaal vrij indrukwekkend. Grafisch zijn we ook iets meer overtuigd dan toen we het voor de eerste keer zagen, al hadden we wel nog onze bedenkingen bij het uitzicht van enkele bomen en kregen we even te maken met een kleine grafische bug, maar dat laatste zullen we ze voorlopig maar vergeven.