Hands-on: Kingdoms of Amalur: Reckoning
Een goede RPG maken is een vak apart. Velen hebben het geprobeerd en er zijn er maar weinigen in geslaagd om een spel op de markt de brengen dat een grote groep gamers aanspreekt. Zeker in een wereld waarin er grote toppers bestaan als Skyrim, is het zeker niet eenvoudig om met een nieuwe titel door te breken. Bij EA hebben ze het er toch nog eens op gewaagd en daarom konden wij aan de slag gaan met Kingdoms of Amalur: Reckoning.
Er was eens oorlog
Amalur is een verwoest land. Er woedt al jaren een oorlog en het lijkt er niet op dat het einde snel in zicht is. Die oorlog is begonnen door de Fae of the Summer Court. De Fae zijn onsterfelijke wezens, die al een eeuwigheid bekend staan omwille van hun geweldloze instelling. Daar is nu dus verandering in gekomen. Naast de Fae leven er in Amalur nog twee andere rassen, namelijk de mensen en de gnomes. Zij zijn eigenlijk de grote slachtoffers in deze oorlog, aangezien zij niet onsterfelijk zijn. Jouw verhaal begint bij je eigen dood. Bij de start van het spel zie je hoe je bij een hoop andere lijken wordt gesmeten, om vervolgens een miraculeuze opstanding te verwezenlijken. Al snel zal blijken dat je daardoor een speciale rol zal vervullen. Spijtig genoeg weet je niets meer over je eerste leven en zit er niets anders op dan op zoek te gaan naar antwoorden.
Een van de grootste zekerheden in Amalur is het lot van ieder levend wezen. De levensloop van iedereen is al op voorhand vastgelegd en daar valt niets meer aan te veranderen. Het is net daarom dat Fateweavers, een soort waarzeggers, als het ware in de toekomst kunnen kijken om zo op voorhand te kunnen bepalen welk lot een bepaalde persoon zal ondergaan. Jij blijkt al snel een uitzondering te zijn. Fateweavers kunnen je niet lezen, zoals ze dat bij anderen doen. Daardoor kan jij zelf je eigen lot bepalen en je kan ook nog eens het lot van anderen wijzigen. Dit is ongezien, al hadden de Fateweavers voorspeld dat er een grote verandering op komst was, die zijn impact zou hebben op het leven van iedereen binnen Amalur. Al snel rijst het geloof dat jij de oorlog eindelijk ten einde zal kunnen brengen. Zo start je reis doorheen Amalur, op zoek naar je verleden en naar de toekomst van het hele land.
Bepaal je lot
Je kan dus zelf bepalen welke richting je uitgaat met je eigen leven. Daardoor kan je compleet bepalen hoe je personage evolueert doorheen het spel. In het begin kan je natuurlijk je uiterlijk bepalen, zoals je dat kan in wel meerder RPG’s. Daarnaast kan je een keuze maken uit een viertal menselijke rassen. Je keuze zal een klein effect hebben op je skills, maar daarover later meer. Je kan ook een Patron God kiezen, een soort patroonheilige dus. Elke god geeft je een bepaalde bonus, zoals meer health of je kan meer schade toebrengen met een bepaalde soort magie enzovoort.
Tijdens het spelen zal je jouw personage nog een stuk verder kunnen uitbreiden en personaliseren. Zo heb je een aantal vaardigheden, die je kan verbeteren wanneer je een level stijgt. Zo heb je Persuasion, waarmee je mensen van je standpunt kan overtuigen of waarmee je meer info los kan krijgen. Ook heb je Blacksmithing, waarmee je betere wapens en armor kan maken. Voorts zijn er skills voor het openen van sloten, het maken van potions, voor het gebruik van stealth en nog enkele andere. In totaal heb je negen skills om te verbeteren.
Naast die skills heb je ook nog eens abilities. Die zijn onderverdeeld in drie groepen: Might, Finesse en Sorcery. In elke groep vind je passieve en actieve abilities. De passieve zorgen er voor dat je meer schade kan aanrichten of verdragen. De actieve abilities zijn meestal speciale aanvallen of verdedigingstechnieken. Zo heb je een ability waarmee je bliksem kan afvuren of vallen kan plaatsen, terwijl een andere een beschermende gloed rond je plaatst. Afhankelijk van je wapenkeuze en van wat je belangrijk vindt, zal je een groep abilities wel of niet verder uitbreiden. Welke abilities je uitbouwt heeft ook nog eens gevolgen voor je Destinies. Afhankelijk van je keuzes zal je kunnen kiezen uit verschillende destinies. Die geven je nog eens een flinke bonus die sterk verbonden is met jouw abilities. Bouw je magische aanvallen uit, dan zal je een destiny kunnen kiezen die je magie nog eens versterkt. Hetzelfde geldt voor iemand die liever voor de pure kracht kiest.
Wapenarsenaal
Qua wapens heb je trouwens ook een vrij uitgebreide keuze. In totaal kan je kiezen uit negen verschillende wapens, die allemaal een andere speelstijl hebben. Hamers, longswords en greatswords zijn de drie wapens die zich richten op pure kracht. Hamers en greatswords zijn sterker dan een longsword, maar ze zijn ook een stuk trager. Hamers zijn het sterkste wapen in het spel, maar ook meteen het traagste. Faeblades zijn dan weer minder sterk, maar ze zijn razendsnel. Ze hebben dan weer wel het nadeel dat ze minder effectief zijn tegen meerdere tegenstanders. Ook daggers zijn heel snel en je kan er een vijand onopgemerkt mee aflachten. Perfect dus voor die sluipende gamers. Met chakrams ben je beter af tegen meerdere vijanden. Dit zijn twee cirkelvormige messen die altijd terugkomen naar hun eigenaar. Ze hebben een gemiddelde snelheid, maar ze zijn effectief tegen meerdere tegenstanders en je kan ze op middellange afstand gebruiken. Voel je jezelf veiliger op grotere afstand, dan kan je de longbow gebruiken. Tenslotte heb je nog twee magische wapens. De stave maakt gebruik van magie op korte afstand en heeft ook nog wat pure fysieke kracht in zich. De scepter kan je gebruiken voor op grotere afstand. Het is het magische equivalent van de longbow. Zoals je kan lezen is er dus voor elk wat wils.
Bovendien is het gevechtsysteem heel simpel op te pikken. Je kan telkens twee wapens equippen, waarbij je voor elk wapen een knop krijgt toegewezen. Op dat vlak gedraagt dit spel zich een beetje als een hack & slash, waarbij combo’s heel simpel kunnen worden uitgevoerd. Zorg ervoor dat je een vijand met een wapen een paar keer na elkaar kan raken en je zal flink wat schade aanrichten. Simpeler kan eigenlijk niet. Tussendoor kan je natuurlijk ook nog gebruik maken van je abilities, als je tenminste de nodige mana hebt. Naast mana en natuurlijk health heb je in Kingdoms of Amalur nog een derde stat die van belang is tijdens gevechten. Wanneer je succesvolle aanvallen uitvoert en vijanden doodt, zal je Fate verzamelen. Krijg je dat metertje vol dan kan je een fateshift doen. Dit is een speciale aanval waarbij de tijd sterk vertraagt en je een stuk sterker wordt. De bedoeling is om binnen die fateshift zoveel mogelijk vijanden af te maken, waardoor je een flinke bonus in XP zal krijgen, wat altijd nuttig is in een RPG.
Als we een opmerking hebben over het vechten, dan is het wel dat het soms allemaal iets te gemakkelijk gaat. Zeker wanneer je personage later in het spel wat sterker is geworden, zal je nog raar of zelden echt problemen kennen. Ook levelen de monsters niet overal mee. Tijdens missiegebonden situaties doen ze dat wel, maar doorheen de wereld blijven ze altijd op hun niveau. Keer je dus terug naar een plaats uit het begin, dan zal je merken dat je vrijwel alle monsters met twee vingers in de neus doodt. Gelukkig kan je de moeilijkheidsgraad te allen tijde verhogen van normal naar hard, wat het toch dat tikkeltje uitdagender maakt. Het is en blijft natuurlijk ook een preview en dus hebben ze de moeilijkheidsgraad voor de volledige versie iets opgeschroefd.
Heel veel te doen
Kingdoms of Amalur zit vol loot. Je zal constant bezig zijn met het verzamelen van allerhande spulletjes. Zo heb je om te beginnen een onnoemelijk aantal wapens en armor, waarmee je lekker kan experimenteren. Daarnaast heb je een hoop boeken die je meer zullen vertellen over Amalur en alles wat daarin leeft. Vervolgens heb je reagents. Dit zijn een soort kruiden die je kan gebruiken om zelf verschillende magische drankjes te maken. Dan zijn er natuurlijk ook componenten waarmee je zelf wapens en armor kan maken, moest je niet tevreden zijn met wat je onderweg vindt. In die wapens kan je ook nog eens gems steken en om die gems te maken heb je shards nodig, die je overal in de wereld zal kunnen vinden. Je bent dus steevast bezig met het zoeken van de beste uitrusting of met het samenstellen van de juiste potions en aanverwanten.
Natuurlijk is het niet dat wat een goede RPG maakt. Dat is de wereld en alles wat er in te doen is. We kunnen je alvast vertellen dat er heel veel te doen is. Je hebt natuurlijk het hoofdverhaal dat al wat missies bevat. Naast die hoofdmoot heb je ook missies van facties. Er zijn vijf facties in het spel met elk hun eigen verhaal. Dat is natuurlijk niet zo uitgebreid als het hoofdverhaal, maar je zal er toch even zoet mee zijn. Bovendien kan het spelen van die missies je flink wat voordelen opleveren, maar die houden we voorlopig nog even geheim, zodat je ze zelf kan ontdekken. Met de facties heb je natuurlijk nog niet alles gehad, want personages doorheen de wereld zullen je missies kunnen geven. In totaal beschikt Kingdoms of Amalur: Reckoning over meer dan 150 missies, die je gemakkelijk meer dan 60 speeluren zullen bezighouden. Die missies beschikken over voldoende afwisseling, al moet je op dat vlak natuurlijk geen wonderen verwachten. Het is en blijft een RPG en uiteindelijk draait alles om het zoeken van bepaalde objecten of het doden van een bepaalde tegenstander.
Mist nog wat afwerking
Met de gameplay zit het allemaal vrij snor. Spijtig genoeg kunnen we dat niet zeggen van de graphics. Het is een preview en dus is er nog hoop op verbetering, maar momenteel zitten er toch nog wat mankementjes in het spel. Zo kregen we regelmatig te maken met framedrops. Vooral wanneer het nogal druk werd op het scherm of wanneer de omgeving even moest laden. Ook de pop-ups van bomen en rotsen zouden eigenlijk niet mogen. Het duidt er op dat het bij de afwerking van de graphics niet helemaal in orde is gekomen. De stijl van het spel is nochtans niet slecht. Verwacht geen grauwe omgevingen, Kingdoms of Amalur: Reckoning kiest voor een kleurrijke wereld met veel lichte kleuren. Ook de personages zitten ergens tussen fantasie en realisme. Een welgekomen afwisseling in een gamelandschap vol grauwe games. We gaan hier niet verkondigen dat het graphics van de bovenste plank zijn, want dat zijn ze duidelijk niet, maar moesten de problemen worden opgelost, dan gaan weinig gamers reden tot klagen hebben.
De wereld is trouwens heel groot en verscheiden. Tijdens het spelen zal je verschillende landschappen en steden tegenkomen en terwijl je rondloopt zal je nooit te maken hebben met een laadscherm. Spijtig genoeg krijg je er daardoor wel een voorgeschoteld telkens wanneer je een huis binnen gaat. We hadden liever per regio een laadscherm gekregen, waarna je vrij huizen in en uit kon lopen. Liever een laadscherm dat iets langer duurt, dan een flink aantal korte onderbrekingen.
Een opmerking die we bij graphics plaatsen, maar die evengoed bij de gameplay kon staan zijn de problemen met de hud en dan voornamelijk met de map. Tijdens het spelen ondervonden we flink wat problemen met het onderscheiden van symbolen op de kaart. Zowel op de mini-map in je hud als op de grote kaart zijn die veel te klein. Inzoomen heeft bijna geen effect, waardoor je soms bijna met je neus tegen de televisie moet hangen om te kunnen zien waar die verkoper van dat wapen dat je zo graag wou hebben zich nu weer bevindt. Een betere zoomfunctie zou dit probleem onmiddellijk oplossen, anders vrezen we dat veel gamers een vergrootglas bij de hand gaan moeten nemen tijdens die spel.
Het geluid heeft dan weer weinig werk nodig. Zowel qua stemmen als qua muziek lijkt de game ons volledig af. Elk personage heeft zijn eigen stem gekregen en de stemacteurs hebben duidelijk hun best gedaan om het allemaal geloofwaardig te maken. De muziek is rustig wanneer de wereld rustig is en opzwepend wanneer je flink aan de slag moet. Zoals het hoort.