Hands-on: Capcom line-up Q1 2012
Onlangs mochten we in Rotterdam even op bezoek gaan bij de jongens van Capcom. Op het programma stond de voorstelling van hun line-up van het eerste kwartaal van 2012. Bij Capcom hebben ze een goed oog op die titels en we moeten zeggen dat er inderdaad enkele klinkende namen bijzitten. Tijd dus om ze al eens een keertje van iets naderbij te bekijken.
Asura’s Wrath
Beginnen doen we met de meest Japanse game van allemaal. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet interessant is. Asura’s Wrath draait om de woede van een man. Asura krijgt het immers vrij zwaar te verduren. Hij wordt valselijk beschuldigd van een zware misdaad, zijn vrouw is vermoord en zijn dochter is gekidnapt. Je zou voor minder een beetje doordraaien. Gelukkig kan hij in zijn zoektocht naar de waarheid achter al deze wandaden zijn woede goed gebruiken.
Die woede zorgt er immers voor dat Asura extra krachten krijgt. Zo zagen we hem raketten terugslaan en op een bepaald moment kreeg hij er zelfs vier extra armen bij. In de trailer die we eerst te zien kregen, zagen we hoe Asura zijn vuisten en andere ledematen gebruikte om flink in te hakken op zijn vijanden. Op een bepaald moment zagen we hem ook projectielen afschieten om zo vijanden op afstand te raken. Dat zagen we ook in de demo die we konden spelen. Daarin had Asura het aan de stok met een soort immense Buddha. We veronderstellen dan ook dat we hier te maken hadden met een boss fight. Tijdens het spelen viel het ons vooral op dat we flink wat quick-time events voorgeschoteld kregen. Dat is op zich geen probleem, maar als meer dan 80% procent van het gevecht zo werkt, dan hopen we toch ten zeerste dat ze de gameplay niet gaan overheersen. Net daarom vonden we het spijtig dat we geen level konden spelen, zoals we al eerder in de trailer hadden gezien.
Grafisch presenteert Asura’s Wrath zich duidelijk als een anime. Alles is weergegeven in een getekende stijl die perfect lijkt te passen bij de rest van het spel. Veel mensen zullen het allemaal misschien te Japans vinden, maar er zijn ook flink wat mensen die fan zijn van het genre.
Asura’s Wrath is een titel met veel potentieel, die verschillende soorten gameplay lijkt te gaan combineren. Spijtig genoeg kregen we daar net iets te weinig van te zien, zodat we eigenlijk nog maar weinig kunnen vertellen over het succes van die combinatie.
Resident Evil: Operation Raccoon City
Veel mensen zullen zich afvragen of er nog wel nood is aan een zoveelste Resident Evil, zeker wanneer het om een titel gaat die zich buiten de hoofdserie afspeelt. Bij Capcom geloven ze er duidelijk wel in en dus kunnen we binnenkort aan de slag gaan met deze Operation Raccoon City.
Deze game speelt zich af in de periode tussen Resident Evil 2 en Resident Evil 3. We bevinden ons in Raccoon City en daar zitten ze met een serieus probleem. De Umbrella Corporation heeft het serieus verknoeid en heel de stad is geïnfecteerd met het virus dat we ondertussen zo goed kennen. Een hele stad, dat blijkt neer te komen op ongeveer 70.000 zombies. Tijd dus om even de goedzak te gaan uithangen om het probleem op te lossen. Althans dat zou je denken. In dit spel ga je echter aan de slag als leden van Umbrella. Die hebben slechts één opdracht: er voor zorgen dat niemand kan navertellen wat er is gebeurd in Raccoon City. Niemand wil ook echt zeggen niemand. Om te beginnen mogen ze al die zombies gaan omleggen, maar er lopen natuurlijk ook leden van de Spec Ops rond in de stad. Die zullen ook het loodje moeten leggen, waardoor je als speler belangrijke personages uit de reeks de dood kan injagen.
Je zal de campagne van Operation Raccoon City alleen kunnen spelen, maar wij kregen op het event van Capcom de co-op met vier personen op ons bord. Daaruit konden we vooral één zaak concluderen en dat is dat er een flink aantal zombies in het spel zullen zitten. Wij werden althans geconfronteerd met tientallen zombies op een hele korte periode. Je zal de trekker dus een flink aantal keren mogen overhalen om te overleven. Operation Raccoon City is dan ook meer een shooter met een sausje van Resident Evil, dan een echte game uit de alom bekende reeks. Word je toch gebeten door een zombie dan heb je even de tijd om te genezen. Gebeurt dat niet tijdig, dan verander je in een zombie en begin je genadeloos je eigen teamgenoten aan te vallen. Zij moeten je op dat moment neerknallen, zodat je kan respawnen. Dat vonden we eigenlijk wel een leuk extraatje. Het is eens een keer wat anders dan gewoon doodvallen.
Grafisch ziet Resident Evil Operation Raccoon City er uit als een Resident Evil. Veel meer kunnen we daar eigenlijk niet over vertellen, ook al omdat we slechts een klein onderdeel van het spel hebben kunnen spelen. Het blijft dus nog een beetje afwachten op dat vlak.
Resident Evil Operation Raccoon City wordt een spel dat de fans van een stevige zombieshooter zeker zal aanspreken, al was het maar omwille van het immense aantal vijanden. Ook de mogelijkheid om de campagne met vier in co-op te spelen is een pluspunt. De fans van Resident evil zullen dan weer benieuwd zijn naar de andere kant van de medaille die dit spel toont. Zij kunnen eindelijk eens voelen hoe het is aan de zijde van Umbrella.
Dragon’s Dogma
Capcom is niet onmiddellijk een uitgever waar je aan denkt wanneer we het over RPG’s hebben, maar met Dragon’s Dogma hebben ze zich toch gewaagd aan een RPG in typisch westerse stijl. Dus geen vreemd Japans gedoe. Al zou Capcom niet zijn wie ze zijn als ze het er toch niet een klein beetje in hadden verstopt.
De trailer die we zagen toonde ons een wereld in een middeleeuwse setting, met daarin natuurlijk een flink aantal vijanden. De ene vijand was al wat groter dan de andere en daar viel ons een zaak al onmiddellijk op. Bij de grote vijanden zagen we soms dat de speler hem aan het beklimmen was, op zoek naar een zwakke plek. We moeten eerlijk zijn en zeggen dat we dat nog nooit eerder zagen in dit soort spel. Ook leek het alsof bepaalde speciale aanvallen zo waren weggeplukt uit een of andere Japanse vechtgame. Ah ja, er zitten natuurlijk ook draken in of wat had je nu verwacht.
Over het verhaal kunnen we al vertellen dat je een harteloos personage zal spelen, letterlijk dan. Jij speelt Glynn, een of andere kerel die bij een aanval van een draak zijn hart verliest, maar op magische wijze toch overleeft. Hij herrijst als een soort heilige die het dan maar gaat opnemen tegen die verdomde draken.
Je zal echter niet alleen door de wereld moeten reizen. Dragon’s Dogma is een pure singleplayer, maar elke speler heeft ook de beschikking over een team van drie pawns. Die pawns kunnen verschillende rollen invullen zoals bijvoorbeeld een healer. Het speciale aan dit systeem is dat je die pawns ook online kan gaan uitwisselen. Doorheen de spelwereld zijn er rifts, waarin je pawns van andere spelers kan gaan lenen. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je zo je eigen pawn zal verliezen, want wanneer ze sterven gaan ze gewoon terug naar de rift. Heb je voor dat specifieke gevecht dus een personage nodig dat goed overweg kan met vuur, maar heb je dat niet in je arsenaal dan kan je dat oplossen door middel van het online pawn systeem.
Over de eigenlijke gameplay kunnen we uit onze korte speelsessie enkel afleiden dat die gelijkt op wat we kennen van andere RPG’s, buiten dan die paar specifieke aspecten die we al eerder aanhaalden. Je doet aanvallen met wapens of magie en je beschikt over een inventory met daarin een heleboel equipment. Over een RPG kan je natuurlijk geen oordeel vellen, tenzij je er echt je tanden hebt kunnen inzetten, dus dat gaan we ook niet doen. Wel kunnen we zeggen dat er zeker nog wat werk is aan de graphics. Die waren momenteel nogal flets. We kregen echter op het hart gedrukt dat er inderdaad nog flink gewerkt wordt aan onder andere dat aspect van het spel.
Dragon’s Dogma zal het in een wereld die momenteel wordt overheerst door Skyrim en aanverwanten niet gemakkelijk hebben om door te breken. Voorlopig wachten we dus af of die paar nieuwigheden, zoals het pawn system, deze Dragon’s Dogma naar een hoger niveau kunnen tillen.
Street Fighter X Tekken
Aan de snelheid waarmee de journalisten naar de pods van deze titel renden kunnen we afleiden dat Street Fighter X Tekken de meest geanticipeerde titel is die Capcom momenteel in zijn handen heeft. Twee immens populaire reeksen in één titel steken is en blijft echter een immens risico, want dat leidt dikwijls tot compromissen en dat is heel vaak slecht voor de kwaliteit van een game.
De discussie over welke vechtersbazen de beste zijn loopt bij de fans van de twee reeksen al jaar en dag. Dus dachten ze bij Namco en Capcom dat het wel eens tijd werd om eens uit te vogelen wie er nu gelijk heeft. Capcom mag eerst aan de beurt met Street Fighter X Tekken. Een hele hoop personages uit de twee games werden daarom bij elkaar gegooid en de fighters uit Tekken werden even onder handen genomen door het designteam van Capcom, zodat ze binnen het plaatje passen. Een gevecht tussen Marshall uit Tekken en Ken uit Street Fighter behoort zo plots tot de mogelijkheden.
In Street Fighter X Tekken speel je in tag teams van twee. Je kiest dus gewoon twee personages en kan daarna aan de slag gaan. De besturing voelt in deze game in ieder geval aan als een Street Fighter. Op dat vlak zullen de fans zeker en vast tevreden zijn. Er zijn wel een paar nieuwigheden natuurlijk. Zo kan je een aanval nu een Super Charge meegeven. Hou je knop langer ingedrukt en de aanval zal opladen, waarna je hem in al zijn verwoestende kracht kan loslaten op je tegenstander. Tenzij die dan natuurlijk al zelf een paar klappen heeft uitgedeeld. Verder heb je ook de Cross Gauge. Dit is een balk die bestaat uit drie onderdelen. Je kan hem vullen door succesvolle aanvallen uit te voeren. Is hij vol, dan kan je dankzij die balk speciale aanvallen uitvoeren. Zo kan je onder andere een speciale aanval op je tegenstander loslaten waarbij je teamgenoot even een handje komt toesteken. Tenslotte is er nog het Gem-systeem. Je kan tot vijf gems equippen die allemaal een speciale vaardigheid hebben. Zo zijn er die je aanvallen krachtiger maken of je verdediging sterker. Andere gems zorgen er dan weer voor dat je Cross Gauge sneller vult enzovoort. Elke gem moet tijdens het gevecht geactiveerd worden. Dit doe je door aan de speciale voorwaarden te voldoen om hem in actie te laten schieten. Soms moet je gewoon een paar keer een trap aan je tegenstander uitdelen, terwijl je op een andere moment een specifieke aanval zal moeten doen. Volgens ons zullen spelers die goed weten om te gaan met de gems er flink voordeel uit kunnen puren. Zo zorgen de makers er toch voor dat ervaren gamers een extra voordeel kunnen halen uit iets dat op het eerste zicht misschien een nutteloze toevoeging lijkt.
Street Fighter X Tekken lijkt een goede game te gaan worden. De twijfels die ongetwijfeld bestonden rond de titel, vooral dan bij de fans van de respectievelijke reeksen, kunnen zonder meer de kop ingedrukt worden. De makers hebben hier en daar misschien een compromis moet sluiten, maar deze keer is dat niet ten koste van de kwaliteit gegaan. Hopelijk blijft dat ook zo wanneer we het volledige spel in handen krijgen.