Hands-on: The Darkness II
The Darkness 2 is nog ettelijke maanden van ons verwijderd, maar een speelsessie laten we natuurlijk niet zomaar liggen. Liters bloed en ettelijke gruwelijke moorden later voelen we ons nog steeds kiplekker.
Een horrorgame staat of breekt veelal met het verhaal en de sfeer, en dat is dan ook hetgeen waar het meest naar gekeken wordt. Het is vaak niet zo eenvoudig om de sfeer van een game correct in te schatten op een korte demo, maar als het spel je toch weet te strikken, dan zegt dat toch iets over de kwaliteit van het spel.
The Darkness 2 start enige tijd na het origineel. Jackie probeert de Darkness in zich te onderdrukken en dit is hem goed gelukt. Zonder zijn vriendin kan hij ongecompliceerd doen wat hij wilt en dat stelt hem in staat het onder controle te houden. Als je niks meer te verliezen hebt, durft dat wel eens voorvallen. The Brotherhood, een sekte onder leiding van Victor, wil de Darkness uitroeien en is er niet mee gediend dat Jackie nog rondloopt.
Zijn hele leven lang heeft Victor zich toegespitst op de Darkness en wat er juist allemaal achter zit. Als laatste stap zit hij momenteel bij Jackie, iemand waar hij niet meteen lovend over is. Hij vindt hem immers nogal incompetent en dus wil hij ingrijpen. De vernietiging van de Darkness wordt (uiteraard) een queeste om het zelf te bezitten en te gebruiken. Om te overleven zal Jackie dus wat mogen uitsteken, want zolang The Brotherhood blijft ronddwalen, kan hij er niet gerust op zijn.
Hoe hij het best kan aanpakken? Met zoiets als de Darkness in je lichaam heb je al een stevig streepje voor op de concurrentie en dus zit er niks anders op dan het te gebruiken om korte metten met de tegenstand te maken.
Tijd om te vechten
Zoals wel eens vaker durft te gebeuren, start je het spel zonder je krachten, in dit geval de Darkness. Zodra dat wel is, verruimt het meteen je horizonten en kan je ook behoorlijk heftig tekeer gaan. De knoppen zijn nu anders gepositioneerd en je krijgt ook veel meer mogelijkheden aangeboden om je sadistische zelve de vrije loop te laten. Samenwerking is troef en zo schud je de ene na de andere combinatie uit je mouwen. Vijanden doorboren met tal van voorwerpen of hem gewoon in twee scheuren, het kan allemaal en het dringt de repetitiviteit van een gemiddelde shooter ook wel terug. De combinaties zorgen er ook voor dat je niet steevast teruggrijpt naar datgene wat je bekend in de oren klinkt: je wapens vol munitie steken en schieten maar.
Talent tree
De invloed van andere genres is ook te merken in The Darkness II, want naast wat hack&slash-tintjes in de combo’s krijg je ook nog een vlekje RPG aangeboden. Op geregelde tijdstippen kan je namelijk punten besteden in bepaalde talenten en daarmee kies je dus zelf in welke richting je je personage wil laten evolueren.
Verder moet het je in staat stellen om het spel nog eens te doorlopen zonder dat je het gevoel hebt dat je alles al eens hebt gedaan. Steek gewoon punten in andere zaken en je zou al een nieuwe spelervaring moeten krijgen. Een tip kunnen we echter wel al geven door te zeggen dat rushen niet meteen een goede tactiek zal zijn. Omarm je sadistische zelve en geniet van het moment, want anders zal je het niet lang uithouden.
Darklings
In het origneel stond je er niet alleen voor en dat is ook nu niet het geval. De Darklings zijn terug van nooit weggeweest en kunnen ook best vernietigend uithalen. Echter zijn er enkele veranderingen van toepassing bij de ‘nieuwe’ Darkling. Zo is het namelijk zo dat er slechts één Darkling aan je zijde zal staan in het nieuwe deel, ten opzichte van de hele meute uit het origineel. Voordeel is wel dat hij veel veelzijdiger is en ook noodzakelijk zal zijn om bepaalde puzzels op te lossen.
Ook belangrijk om te weten is het feit dat hij net als Jackie allergisch is aan licht, maar dan net een graad erger. Waar Jackie namelijk nog tegen (minder fel) kunstmatig licht kan, kan de Darkling helemaal nergens tegen. Hij zal dan ook volledig verstijven en doodgaan zodra hij met een lichtbron in aanraking komt. Opletten dus waar en hoe je hem gebruikt.
Grafische stijl
Vergeet hoe het originele The Darkness eruit zag, want voor deze sequel werd een andere grafische stijl uitgekozen. Fans van XIII, de reboot van Prince of Persia en Borderlands zullen de stijl kunnen smaken, want het is een cell-shaded game geworden. Gezien de oorsprong van The Darkness (comic), past het eigenlijk wel beter bij zijn origine dan het eerste spel. Het zal even wennen zijn, maar zoals wel vaker, speel je gewoon door het spel heen zonder al te veel twijfel of deze stijl nu wel geschikt is. Bloed verspillen is leuk, of het nu in cell-shaded stijl is of niet.