"GTA gaat niet om geweld maar om vrijheid"
Naar aanleiding van de tiende verjaardag van Grand Theft Auto III gaf Dan Houser, een van de oprichters van Rockstar, een interview waarin hij terugblikt op de GTA-reeks. Zo vertelde hij dat "sandbox" voor hem een verkeerde term is en dat hij liever "open-world" verkiest. "Sandbox" doet het immers lijken alsof men zomaar wat zaken bij elkaar heeft gegooid, terwijl alle features en mogelijkheden van de games nauwkeurig overwogen werden."Het was geen vrijblijvende of willekeurige ervaring. We hebben de speler meer vrijheid gegeven, maar het werd gewoon op een andere manier gecontroleerd. Daarom verkiezen we 'open-world'. Het is gewoon een betere beschrijving voor wat wij menen dat we toen deden."
Voorts werd in het interview het onderwerp aangesneden van de kritiek die GTA-games vaak te verduren hebben gekregen, omdat ze te gewelddadig zouden zijn. Vooral de combinatie van vrijheid en de mogelijkheid tot geweld schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Toch heeft de GTA-reeks volgens Houser nooit rond geweld gerdaaid, wel rond vrijheid en mogelijkheid voor de speler om zelf te beslissen wat hij zou doen.
"Je was aan het rijden omdat je in een wagen was gestapt, niet omdat je in een de driving mode was gekomen. Je was aan het schieten omdat je een wapen boven haalde, niet omdat je het schietgedeelte begon. Je kan alles doen, overal. Dat is het grootste nalatenschap van de reeks geweest. Het sleutelidee was dat het niet om geweld draaide, maar om vrijheid. We denken dat die games dat toen erg goed deden, het idee dat je de speler tot een actieve participant maakt. Dus de speler de te keuze geven over wat hij doet en over wat hij daarna nog doet."