Sega wil AI inzetten om gameontwikkeling efficiënter te maken
Sega heeft bekendgemaakt dat het kunstmatige intelligentie wil gaan gebruiken bij de ontwikkeling van games, maar wel op een zorgvuldige manier. Tijdens een Q&A na de presentatie van de kwartaalcijfers werd het bedrijf gevraagd hoe het wil omgaan met stijgende ontwikkelkosten en de trend richting steeds grotere projecten. Sega ziet AI daarbij als hulpmiddel om efficiënter te kunnen werken, zonder de creatieve kern van gameontwikkeling kwijt te raken.
Volgens Sega kan AI helpen om bepaalde delen van het ontwikkelproces te stroomlijnen, bijvoorbeeld het testen, genereren van ideeën of automatisering van repetitieve taken. Tegelijkertijd erkent het bedrijf dat generatieve AI, zeker op gebied van art en character design, gevoelig ligt. Daarom wil Sega AI alleen toepassen waar dat volgens hen gepast en verantwoord is.
De inzet van AI is momenteel een heet hangijzer in de industrie. Sommige studio’s laten sollicitanten tijdens een sollicitatie live tekenen om te voorkomen dat AI-werk als eigen creatie wordt gepresenteerd. Tegelijk wordt er intern steeds vaker de vraag gesteld of creatieve functies in de toekomst misschien deels door AI kunnen worden ingevuld.