Bayonetta bedenker pleit voor meer creativiteit in games
Hideki Kamiya, de man achter Bayonetta en Devil May Cry, vindt dat moderne actiegames te vaak vertrouwen op hun uiterlijk. Volgens hem hebben nieuwe titels in het genre meer nodig dan flitsende visuals om echt te blijven boeien.
In een gesprek met Famitsu, samen met Morbid Metal-maker Felix Schade, vertelde Kamiya dat hij liever nieuwe spelmechanieken bedenkt dan enkel te mikken op visuele pracht. “Als ik een nieuw spel maak, probeer ik een unieke gameplay ervaring te creëren die alleen in die game kan bestaan,” legde hij uit. “Bij Bayonetta was dat bijvoorbeeld het Witch Time-systeem, waarbij tijd vertraagt als je een aanval ontwijkt. In Okami kon je met de Celestial Brush letterlijk in de wereld tekenen om die te beïnvloeden.”
Voor Kamiya draait het spelplezier dus niet om glimmende textures of realistische belichting. “Als speler wil ik enthousiast worden van ervaringen die alleen dat ene spel kan bieden,” zei hij. Toch is hij optimistisch over de huidige staat van het genre. “Tot voor kort waren er niet veel 3D-actiegames meer, maar tegenwoordig zien we steeds meer stijlvolle, combo-gedreven titels. Dat toont dat er opnieuw vraag is naar dit soort gameplay en dat maakt me blij, zeker als iemand die zelf nog graag zo’n game zou maken.”