Subnautica en PUBG-uitgever Krafton wil ‘AI-first’ bedrijf worden
Krafton, het Zuid-Koreaanse bedrijf achter PUBG, Subnautica en Hi-Fi Rush heeft aangekondigd zich volledig te willen herstructureren tot een “AI-first” onderneming. Volgens CEO Kim Chang-han zal kunstmatige intelligentie voortaan het hart vormen van de bedrijfsvoering en probleemoplossing.
Om dat te bereiken investeert Krafton ongeveer 100 miljard Koreaanse won (zo’n 60 miljoen euro) in de bouw van een GPU-cluster dat complexe AI-taken moet ondersteunen, zoals redeneren en plannen op meerdere niveaus. Dat systeem moet de basis vormen voor wat het bedrijf “agentic AI” noemt, kunstmatige intelligentie die zelfstandig beslissingen kan nemen.
Daarnaast zal Krafton vanaf 2026 jaarlijks nog eens 30 miljard won (ongeveer 18 miljoen euro) investeren om medewerkers actief te trainen en te ondersteunen bij het toepassen van AI-tools in hun dagelijkse werk. De personeelsstructuur en organisatieprocessen worden eveneens aangepast om deze omslag mogelijk te maken.
“Vanaf vandaag zullen we werk automatiseren met AI als kern en een managementsysteem invoeren waarin onze medewerkers zich kunnen richten op creativiteit en complexe probleemoplossing,” verklaarde Chang-han. “Met onze AI First-strategie willen we groeikansen vergroten, creatieve experimenten stimuleren en innovatie in de game-industrie aanjagen.”
De inzet van generatieve AI blijft een gevoelig onderwerp in creatieve sectoren, waaronder games. Veel ontwikkelaars vrezen dat zulke tools menselijke makers vervangen of gebruikmaken van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Uit het meest recente State of the Game Industry-onderzoek van de GDC blijkt dat bijna de helft van de studio’s inmiddels AI-tools gebruikt, terwijl 84 procent van de ontwikkelaars zich zorgen maakt over de gevolgen ervan. Op Steam is het aantal games dat expliciet vermeldt AI te gebruiken dit jaar zelfs met 800 procent gestegen.