Astro Bot ontwerper vindt PS5 nog steeds vernieuwend
Volgens Astro Bot-regisseur Nicolas Doucet heeft de PlayStation 5 wel degelijk iets unieks te bieden, ondanks dat sommige spelers vinden dat deze generatie weinig vernieuwing brengt. “Op het eerste gezicht lijkt het verschil tussen PS4 en PS5 misschien niet zo groot,” zegt hij. “Maar zodra je de controller in handen hebt, merk je het meteen. De weerstand in de triggers, de subtiele trillingen - het zorgt ervoor dat handelingen als trekken, breken of duwen echt tastbaar worden.”
Diezelfde aandacht voor beleving geldt volgens hem voor de laadtijden. “Vroeger moest je bij sommige games lang wachten na het overlijden van je personage. Nu kun je vrijwel direct opnieuw beginnen. Dat maakt het spelen gewoon prettiger.” Team Asobi richt zich voorlopig volledig op de PS5. “We willen optimaal gebruikmaken van de hardware,” legt Doucet uit. “Een vaste console betekent dat we precies weten hoe het er bij de speler uitziet. We hoeven geen tijd te steken in allerlei verschillende configuraties zoals bij pc.”
Ook over de schaal van Astro Bot heeft hij duidelijke ideeën. “Niet alles hoeft groots en meeslepend te zijn. Soms werkt iets kleins juist beter. We vergelijken het weleens met eten: een goed gerecht dat precies vult, blijft je langer bij dan een overdadig buffet. Als een game mensen blij maakt, maakt het niet uit hoe groot of klein hij is.”