Battlefield 6 laat zich inspireren door de beste games uit de reeks
Ontwikkelaars van Battlefield 6 hebben bevestigd dat het nieuwste deel sterk geïnspireerd is door geliefde voorgangers als Battlefield 3, Battlefield 4 en Bad Company 2. Volgens Alan Pimm, User Experience Director bij Criterion Games, fungeerden vooral Battlefield 3 en 4 als “de sterkste muzen” voor Battlefield 6, met name qua toon en setting. Uit onderzoek onder fans bleek dat de wens naar een moderne oorlogsvoering het grootst was, in plaats van futuristische scenario’s zoals in Battlefield 2042 of 2142. “Spelers willen de wapens van vandaag, in een wereld die ruw en echt aanvoelt,” aldus Pimm. De game speelt zich af in het nabije 2027, tijdens een conflict tussen de VS en de nieuwe factie Pax Armata, dat voortkomt uit het uiteenvallen van NAVO.
Maar ook Bad Company 2, dat vaak als spin-off werd beschouwd, had een stevige invloed. In een interview met PC Gamer noemt DICE’s Lead Multiplayer Producer Jeremy Chubb de destructieve gameplay uit Bad Company 2 een belangrijk uitgangspunt. Die game stond bekend om zijn vergaande vernietigingen, waarbij hele gebouwen stukje bij beetje konden worden weggevaagd. Dit is iets wat latere delen minder direct toepassen. “Die intieme, alles-verwoestende ervaring is iets waar we echt naar terug wilden,” zegt Chubb.