Matige start voor third-party titels op de Nintendo Switch 2
De Nintendo Switch 2 kent een vliegende start: volgens Nintendo zelf is het de snelst verkopende console in de geschiedenis van het bedrijf. Toch blijkt uit een nieuw rapport dat niet alle partijen meegenieten van het succes. Terwijl first-party titels zoals Mario Kart World uitstekend verkopen, vallen de resultaten voor veel third-party games tegen, met één uitgever die de verkoopcijfers “lager dan onze laagste schattingen” noemt.
In zijn nieuwsbrief presenteert Chris Dring van TheGameBusiness opvallende verkoopcijfers rond de lancering van de Switch 2. In het Verenigd Koninkrijk was 48% van alle fysieke verkochte Switch 2-games afkomstig van Nintendo zelf en als je de Mario Kart World-bundel meetelt, stijgt dat zelfs naar 86%. In de VS is dat aandeel 62%, ondanks dat Nintendo slechts drie fysieke games op dag één uitbracht: Mario Kart World en Switch 2-versies van Breath of the Wild en Tears of the Kingdom. Derde partijen brachten in totaal dertien fysieke titels uit, waaronder Civilization VII, Split Fiction, Street Fighter en Hogwarts Legacy.
Toch liep het voor die externe uitgevers niet zoals gehoopt. Volgens Dring boekten de meeste third-party games “zeer lage aantallen”. Een anonieme uitgever noemde de verkoop zelfs “teleurstellend op alle fronten.” Een uitzondering was Cyberpunk 2077 van CD Projekt, dat als bestverkochte third-party titel uit de lancering kwam en “redelijke cijfers” haalde. Opvallend genoeg verscheen die game ook als volledige fysieke versie, zonder de veelbesproken Game Key Cards die bij andere titels vaak nodig zijn voor een volledige download.
Waarom lopen de verkopen van third-party games zo stroef? Dring noemt meerdere factoren. Veel Switch 2-spelers verdiepen zich nog volop in de grote bibliotheek van de originele Switch dankzij de uitgebreide backward compatibility. Bovendien kregen media geen vroege toegang tot de nieuwe console, waardoor veel third-party releases nauwelijks recensies kregen rond de lancering. Tot slot gaat het bij de meeste derde partijen om ports van oudere games, iets wat veel Nintendo-fans al op andere platforms hebben gespeeld.
Cyberpunk 2077 is tot nu toe de enige game op de NS2 die me ook echt zou interesseren om bij aanschaf meteen erbij te nemen.
Geplaatst op 2025-06-20 10:44:55
Goed dat de gamers met hun wallet spreken en enkel Cyberpunk 2077 belonen voor effectief de game te verkopen en niet een licentie om het te kunnen spelen (Game Key Cards / Code in a box).
Geplaatst op 2025-06-20 11:24:57
Goed, hoe meer deze falen, hoe beter. Bijna niemand wil fake physical games die dan ook nog eens te veel kosten op een console die nog altijd zwakker is dan de concurrenten.
Geplaatst op 2025-06-20 19:23:29