ChatGPT verliest schaakpartij van Atari 2600
In een recent experiment heeft ChatGPT een schaakpartij verloren van een Atari 2600. De bijna 50 jaar oude spelcomputer bleek te sterk voor de moderne AI, die uiteindelijk zelfs de partij opgaf na anderhalf uur vol fouten en frustratie.
Het experiment werd gedeeld door software-engineer Robert Jr. Caruso, die met ChatGPT in gesprek raakte over schaken. Volgens hem stelde de AI zelf voor om zijn kunde te bewijzen in een potje tegen de iconische Atari-console. Maar de partij verliep allesbehalve vlekkeloos. ChatGPT raakte al snel in de war over waar de stukken stonden, welke het zelf bestuurde en welke zetten logisch waren. Het resultaat: bizarre beslissingen zoals het vrijwillig opofferen van paarden aan pionnen. De AI gaf aan dat de abstracte iconen op het Atari-scherm te verwarrend waren. Zelfs toen Caruso overstapte op klassieke schaaknotatie, bleef ChatGPT fouten maken. Na 90 minuten gaf de AI de strijd uiteindelijk op.
Hoewel sommige AI-modellen indrukwekkend kunnen presteren in games, blijkt dit niet universeel te zijn. In een vergelijkbaar experiment probeerde een ander ChatGPT-model het klassieke Pokémon Red uit te spelen. Na 366 uur had het nog altijd Victory Road niet bereikt, een route die een kind doorgaans binnen enkele dagen voltooid. Google claimde onlangs dat zijn Gemini-model wel Pokémon Blue wist uit te spelen, maar ook dat duurde zo’n 800 uur.
Dit alles toont aan dat taalmodellen zoals ChatGPT uitstekend zijn in tekstbegrip en creatief schrijven, maar het veel lastiger hebben met spelgerichte taken die visueel inzicht, precisie en snelle besluitvorming vereisen. Zelfs als AI’s slim zijn, wil dat dus nog niet zeggen dat ze een klassiek potje Atari kunnen winnen.