S.T.A.L.K.E.R. 2 doelwit van Russisch fake news
S.T.A.L.K.E.R. 2, dat vorige maand gelanceerd werd, lijkt geviseerd te worden door een Russische fake news campagne die deel uitmaakt van een bredere campagne die bedoeld is om Oekraïne en NAVO-landen in een slecht daglicht te plaatsen.
Concreet wordt momenteel een filmpje verspreid, onder meer via Telegram, waarin gezegd wordt dat er in de code van S.T.A.L.K.E.R. 2 een programma ontdekt is dat constant data van de hardware van de speler verzamelt en doorstuurt naar ontwikkelaar GSC Game World, dat de gegevens dan weer doorspeelt naar de Oekraïense overheid. Het zou daarbij gaan om zaken als IP-adres en de locatie van de speler. Die gegevens zou de Oekraïense regering dan gebruiken om mannen te vinden die het (onder dwang) als soldaten naar het front kan sturen. Er wordt opgeroepen om de game met een VPN te spelen of om de game simpelweg te boycotten.
De video heeft een watermerk van Wired om zo aannemelijker over te komen, maar uiteraard heeft Wired niets met deze berichtgeving te maken. Ook wordt het nieuws naar talloze journalistejn gestuurd, enerzijds in de hoop dat het gepubliceerd wordt, anderzijds ook gewoon om hun tijd te verdoen. Het zouden klassieke elementen zijn van een Russische fake news campagne.
Dat S.T.A.L.K.E.R. 2 geviseerd wordt, is op zich niet zo verwonderlijk. De game is een symbool geworden van het verzet van Oekraïne tegen de Russische agressie. Ontwikkelaar GSC Game World werd eerder al gehackt en door de oorlog liep de ontwikkeling vertraging op. Ontwikkelaars leden persoonlijke verliezen en hoewel een deel van de studio verhuisd werd naar Praag, bleven sommige ontwikkelaars ook gewoon in Oekraïne.