Schaal van Kingdom Come: Deliverance 2 kleiner door zwakkere Xbox Series S
Tijdens een recent event in Tsjechië heeft de producer van Kingdom Come: Deliverance 2 gezegd dat de schaal van de game kleiner is dan men zou willen omwille van de technisch zwakkere Xbox Series S console. Een gevalletje van de ketting die maar zo sterk is als de zwakste schakel dus.
Ter herinnering: Microsoft vereist dat games met dezelfde core gameplay features gedraaid kan worden op zowel Xbox Series X als Xbox Series S. In de praktijk betekent dit veelal dat er enkel wat resolutie en frame rate betreft verschillen zijn, al zijn er voor sommige heel grote games ook al problemen opgedoken. Baldur's Gate 3 bijvoorbeeld kreeg split-screen co-op niet aan de praat op Xbox Series S, waardoor de game lange tijd niet voor Xbox kon verschijnen.
Hoewel veel developers niet echt grote aanpassingen moeten doorvoeren omwille van de Xbox Series S, is dat soms dus wel het geval, zoals nu bij Kingdom Come: Deliverance 2. De 10GB RAM waar de Xbox Series S over beschikt zou onvoldoende zijn om de spelwereld te realiseren die men aanvankelijk voor ogen had, maar omdat men Xbox als platform niet kan laten vallen, moest de grootte van de spelwereld negatief bijgesteld worden.
Kingdom Come: Deliverance 2 zal spelers natuurlijk nog steeds een stevige open wereld voorschotelen, maar blijkbaar wel kleiner dan wanneer men geen rekening zou moeten houden met de Xbox Series S. De vraag begint zich dan ook stilletjes aan op te dringen of Microsoft de eis van gelijkheid tussen Xbox Series X en Xbox Series S nog lang zal volhouden, ook al gaan developers er voorlopig nog gewoon in mee.
Dus als ze dan kiezen om geen series s te maken wat kan MS daar dan aan doen?
Geplaatst op 2024-06-04 15:34:40
Dan mag het ook niet op Series X
Geplaatst op 2024-06-04 17:32:25
Nja dat klinkt typisch ms inderdaad. Maar dan kan het lopen zoals bij BG3... Willen ze toch niet meer riskeren zou je denken.
Geplaatst op 2024-06-05 13:31:08
Oh fck off microsoft
Geplaatst op 2024-06-04 16:16:37
Xbox Series S was a mistake
Geplaatst op 2024-06-04 18:39:00
Er is (zoals in het artikel staat) een precedent met Baldur's Gate 3 die de regel kon omzeilen. Als ze hadden aangedrongen, of oplossingen gezocht om de S versie te downgraden t.o.v. de rest, zou dit mss zijn opgelost.
Soms kan het ook een makkelijk excuus zijn, omdat de devs iets niet kunnen verwezenlijken, dat is in het verleden ook al gebleken wanneer men de Series S met de vinger wees :)
Geplaatst op 2024-06-05 08:52:56, bewerkt op 2024-06-05 08:53:29
Als je dat wilt geloven. Het was geen domme zet van Microsoft, maar het is niet uitgedraaid hoe ze het gehoopt hadden. Anders zouden ze ook niet direct aan een nieuwere sterkere Xbox aan het werken zijn.
Geplaatst op 2024-06-05 11:35:23
Ik zeg dat het mogelijk is, niet dat het een feit is :)
Bij sommige games is al gebleken dat het aan de devs lag, dus wat ik zeg is niet zo surrealistich als jij denkt.
Geplaatst op 2024-06-05 12:52:34