Dragon's Dogma 2 krijgt massaal negatieve reviews nadat microtransacties plots opduiken
Dragon's Dogma 2 kende een relatief goede start en kreeg heel wat goede reviews, maar op Steam blijft daar nog maar weinig van over. De game is het slachtoffer geworden van review bombing nadat er plots microtransacties aan de game toegevoegd bleken te zijn.
De microtransacties in kwestie waren nog niet actief toen reviews van de pers online verschenen, en dus kon in die reviews ook nog geen rekening gehouden worden met de eventuele impact van de microtransacties op de game. Pas toen Dragon's Dogma 2 voor het grote publiek werd gelanceerd, werden de microtransacties geactiveerd.
Natuurlijk zijn heel wat gamers, terecht of niet, allergisch voor microtransacties, en al helemaal in een singleplayer game, en nog meer wanneer ze pas bij de release zelf uit het niets opduiken. Het resultaat is dan ook review bombing, waardoor de game op Steam omwille van de microtransacties duizenden negatieve reviews krijgt, wat natuurlijk ook de totaalscore sterk omlaag haalt.
De microtransacties in kwestie lijken overigens vooral bedoeld te zijn om tijd te besparen, al kan je je natuurlijk wel de vraag stellen of gamers met minder tijd dan een eerlijk slachtoffer zijn om microtransacties aan te verslijten. Zo kan je voor 2,99 dollar bijvoorbeeld Portcrystals kopen. Die zijn erg zeldzaam en worden in Dragon's Dogma 2 gebruikt om fast travel te gebruiken naar waar je maar wil in de spelwereld.
Het is trouwens niet de eerste keer dat Capcom op een dergelijke manier microtransacties aan een singleplayer game toevoegt. Ook de remake van Resident Evil 4 krijgt na release gelijkaardige microtransacties. Ook andere bedrijven, waaronder Ubisoft, hebben al zulke microtransacties in singleplayer games gestopt, iets waar de ene gamer al wat zwaarder aan tilt dan de andere.
Het is wel schandalig dat ze features zoals fast-travel achter microtransactions steken.
Geplaatst op 2024-03-22 11:58:34
Klopt niet helemaal. Je kan maximaal 10 port crystals actief hebben in de game: dat zijn fast travel-punten waar je (door een andere currency te gebruiken) naartoe kan verplaatsen. Daarvoor hoef je geen MTX te kopen. Je kan wel een extra crystal kopen waarmee je een extra fast travel punt kan gebruiken.
Waarmee ik de MTX niet wil goedpraten, maar wel even duiden. :)
Geplaatst op 2024-03-22 12:40:46, bewerkt op 2024-03-22 12:43:45
"het klopt niet dat je kak dezelfde manier stinkt als deze kak. deze kak is beige, niet bruin, maar stinkt ook"
Geplaatst op 2024-03-22 12:51:03
Pretty much. :D
Geplaatst op 2024-03-22 13:02:10
true... maar er is niemand die je vraagt om aan die kak te gaan rieken, hoe aanlokkelijk of afschuwelijk deze eruit ziet. Ge kunt er ook naast stappen en negeren, het geeft geen impact op uw leven.
Geplaatst op 2024-03-22 14:35:50, bewerkt op 2024-03-22 14:36:27
Prachtig, pure poëzie. Dat verdient alleen de beste score ooit: 69/100 (meer verkrijgbaar via DLC, $2.99 per punt)
Geplaatst op 2024-03-22 21:09:28
die dingen kan doorheen het spel zelf unlocked worden met ingame currency. Dit zijn zoals de microtransacties van Ubisoft om sneller XP te verzamelen of bepaalde cosmetische content. Het is niet zoals in mobile games waarbij progressie gesloten zit achter een paywall...
Geplaatst op 2024-03-22 14:34:35
Idd, je zou haast denken dat niemand hier ooit al een Capcom game gespeeld heeft. RE, DMC en andere games kijken van uit een hoekje met wat popcorn mee :p
Niet dat ik dit allemaal ok vind, het is zeker en vast dom, maar het is nog dommer om het effectief te kopen of te denken dat deze een must zijn om te spelen. Je hebt hier niks van effectief nodig en kan alles gewoon normaal spelen, net zoals dat be RE enzo ook was. Of zoals jij aangeeft Ubi games met hun currencies...
Geplaatst op 2024-03-22 14:46:55
Vooral omdat ze nu wel erover struikelen en moord en brand schreeuwen.
Dit is gewoon slijk zoeken om mee te gooien...
Je moet een kat een kat noemen, de game is niet vrij van zijn kleine probleempjes, maar de heisa rond die MTX is gewoon opgeblazen.
Geplaatst op 2024-03-22 17:08:22, bewerkt op 2024-03-22 17:13:30
Jup, er is zeker reden voor kritiek op sommige zaken. Maar het wordt een beetje kloppen en slaan met alles dat ze nu vinden. Sommige zaken zijn gewoon niet eens waar en toch maar gooien :p
Geplaatst op 2024-03-22 17:45:07
Capcom doet dit al lang en meestal heb ik er niet veel problemen mee sins het allemaal shortcuts zijn die je makkelijk zelf can vrij spelen, of cosmetics. (Buiten character change tickets, fuck dat).
Maar hier stel ik toch veel vragen bij, nietemin dat het nu pas toegevoegd is maar ook dat features zoals fast travel nu makkelijker te gebruiken zijn.
Geplaatst op 2024-03-22 12:07:43
Was bij Monster Hunter ook en in feite gaven ze af en toe een gratis character change ticket weg om de zoveel tijd). Fast Travel kunde dus echt zelf gaan verzamelen, maar ge moet gaan zoeken en moeite doen. Dit is voor de mensen die geen zin hebben uren rond te lopen en te zoeken. Plus de essentie van de game is gewoon van punt A naar punt B te reizen. Anders mis je soms bepaalde encounters die je anders skipt met fast travel. Maar ik begrijp dat niet iedereen voortdurend van punt A naar B wil lopen...
Addendum; tijdens 1 van de developer diaries verklaarde Itsuno dat hij geen fan was van de fast travel mechanic. Het is vrij gelimiteerd in gebruik en wil zo de immersie met de spelwereld bewaren, gewoon door aan te tonen dat je dan mogelijk interessante random encounters misloopt.
Geplaatst op 2024-03-22 14:41:09, bewerkt op 2024-03-22 17:10:51
Vindt het nog steeds een shitty practice, Ik koop all jaren geen capcom games meer buiten sales voor die reden. MTX in single player games is gewoon a no go voor mij, maakt niet uit of ze 'goed' zijn of niet.
Geplaatst op 2024-03-23 18:08:45
Kinda lame om ze niet te kopen daar de singleplayer games van Capcom 100% speelbaar zijn die MTX rotzooi.
Je kan ze ook gewoon volledig negeren... het zelfde principe met het merendeel van de Ubisoft games...
Geplaatst op 2024-03-24 09:35:20
Dat ben ik ook aan het doen? XD
Negeren tot er een stevige sale is, ik spendeer geen 70 euro aan dit
Geplaatst op 2024-03-24 12:27:44
het is idd een prijzig beestje...
Geplaatst op 2024-03-26 15:51:57
Het principe blijft hetzelfde eigenlijk eh, fast travel is iets dat je opbouwt en uitbreid naarmate je meer speelt, tenzij je tam bent en zegt ik wil meteen meer en die DLC shit koopt...
Je zou kunnen zeggen ze maken de FT speciaal onaantrekkelijk om die verkoop te stimuleren, maar dat geloof ik nu ook wel niet, dat is gewoon de immersie die ze willen hebben, met een dwaze optie om het betalend te skippen voor de gekken die dat willen.
Geplaatst op 2024-03-22 14:49:17
Tijdens 1 van de developer diaries verklaarde Itsuno dat hij geen fan was van de fast travel mechanic. Het is vrij gelimiteerd in gebruik en wil zo de immersie met de spelwereld bewaren, gewoon door aan te tonen dat je dan mogelijk interessante random encounters misloopt.
Geplaatst op 2024-03-22 17:12:19
Bij resident evil 4 van die speciale tickets voor de special ability direct te krijgen van die wapens. Had ik echt ni nodig. Ik heb de wapens die ik wou en heb ze gewoon via de tickets die je in de game kon krijgen voor spinels geruild.
Geplaatst op 2024-03-22 13:06:38, bewerkt op 2024-03-24 01:32:38
Ik herinner een gelijkaardig controverse met DMC5 en uiteindelijk bleek het perfect speelbaar te zijn zonder enig MTX te kopen. Idem met RE4. Hopelijk zal het hetzelfde blijken bij dit.
Geplaatst op 2024-03-22 13:30:18
Dragon's Dogma 2 is perfect speelbaar zonder. Dit is gewoon voor de mensen die vlotter door de game willen gaan zonder er teveel moeite voor te doen. Alle (of toch de meeste) items kan je gaandeweg vrijspelen along the way. Het houdt de progressie niet tegen. Zijn dezelfde soort MTX die ook in de meeste Ubisoft games verwerkt zit... ze zijn er maar je hebt ze totaal niet nodig.
Geplaatst op 2024-03-22 14:38:36
Bij RE4 kon je ze perfect negeren. Dat zal nu wel niet anders zijn.
En als je 5 euro aan een een skin uitgeeft heb je het aan jezelf te darken
Geplaatst op 2024-03-22 16:44:09
En moesten mensen niet massaal mtx kopen ze waren al lang in de vergeetput beland.
Zooals vele andere onfrisse zaken zoals online codes zodat je je games niet kon doorverkopen met multiplier. Tenzij je koper een online code kocht. EA games hadden dit op een dikke tien jaar gleden allemaal.
Geplaatst op 2024-03-22 16:50:22
Stem met je portefeuille en koop het gewoon niet.
Het is geen verplichting of noodzaak, en als je er aan toegeeft dan ben je zelf een deel van het probleem.
Geplaatst op 2024-03-25 13:49:03