EA wil stem van spelers in games stoppen
Er is een patent opgedoken van EA waarin het bedrijf beschrijft hoe het de stem van spelers in games zou willen implementeren. Het patent dateert van in 2020, maar lijkt met de opkomst van generatieve AI actueler dan ooit.
Natuurlijk zouden spelers om te beginnen wat "voice data" moeten ingeven, wat vermoedelijk gewoon kan door te praten in een microfoon. De game analyseert die data dan en kan met de stemgegevens de stem van de speler in kwestie in de game implementeren. In de meeste gevallen zal dat dan zijn om het personage van de speler in diens eigen stem te laten spreken.
Op deze manier kunnen spelers nog meer in een game gezogen worden, zeker wanneer die game sowieso al werkt met custom personages. In andere gevallen dan weer zal het aangewezen blijven om originele voice acting te behouden, bijvoorbeeld wanneer het om een bekend personage gaat waarvan de identiteit niet per se mee vormgegeven moet worden door de speler.
Nog een voordeel is trouwens dat door gebruik te maken van de stem van spelers zelf er mogelijk minder stemmenwerk nodig is tijdens de ontwikkeling van een game. Of dit ook echt zo zal zijn, valt echter nog af te wachten. In veel gevallen zal de eigen stem van de speler immers gewoon een optie zijn en geen vervanging van het originele stemmenwerk in een game.