Peter Molyneux belooft nieuwe game niet meer te hypen, waarna hij de nieuwe game hypet
Peter Molyneux is weer eens boven water gekomen. De ooit legendarische game developer is al een tijdje stevig van zijn voetstuk gevallen, maar dat houdt hem niet tegen om een nieuwe game te maken. Helaas lijkt hij daarbij weer in zijn oude gewoontes te hervallen.
Tijdens een recent interview vertelde Molyneux dat hij niet meer dezelfde fouten van het verleden zou maken. Die fouten waren, volgens hem, het uitgebreid uit de doeken doen van hoe een nieuwe game in elkaar zou zitten, en waarom het dan de meest briljante game ooit zou zijn. "Mensen werden dan erg gefrustreerd en boos," vertelt Molyneux, "dus dat ga ik niet meer doen."
Natuurlijk slaat Molyneux de bal hier een beetje mis. Mensen hebben er op zich immers geen problemen mee dat een game nog voor de release al uitgebreid voorgesteld wordt.
Waar echter wel een probleem van gemaakt wordt, is het hypen van een game die omwille van die hype vervolgens een teleurstelling blijkt te zijn.
Wat dat betreft kan Molyneux inderdaad wel het een en het ander verweten worden. Telkens kwam hij op de proppen met termen als "revolutionair", "ongezien" en "baanbrekend", maar de uiteindelijke games lieten wat dat betreft vaak te wensen over.
Vervolgens doet Molyneux exact wat mensen dus irriteert: het hypen van zijn volgende game. Die zou volgens Molyneux een mechanic bevatten die "nog nooit eerder in een game gezien is." Veel meer details geeft Molyneux echter niet, want dat zou volgens hem dus mensen irriteren.
Molyneux gaat vervolgens verder met wat mensen effectief irriteert: vaag blijven en de game hypen. Zo zegt hij het om een nieuwe mechanic in een vertrouwde (spel)wereld gaat, waardoor het allemaal fris aanvoelt. Hij zegt dat het om een "ervaring" als Fable, Black & White en Dungeon Keeper gaat, wat op zich nogal vreemd is omdat die games weinig gelijkenissen hebben, buiten een zekere vorm van vrijheid die spelers krijgen.
Tot slot komen we ook nog te weten dat over de nieuwe game al vijf jaar nagedacht wordt en dat Molyneux zelf actief helpt bij het programmeren van de game. Dat was al van Black & White geleden. De nieuwe game heeft volgens Molyneux een speciale plaats in zijn hart.
Het gaat in alle drie die games over goed en kwaad, in fable en black and white maak je keuzes gebasseerd daarop, in dungeon keeper wat minder. Daarnaast zijn het ook alledrie simulatie games waarbij je keuzes de wereld om je heen beinvloeden. Denk dat het daarom gaat.
Geplaatst op 2023-07-07 15:08:04