Sony verhoogt prijs van PS5
25 augustus 2022
Geschreven door Jay
Sony heeft een prijsverhoging voor de PS5 aangekondigd. Dit omwille van de huidige economische toestand wereldwijd, waarbij de inflatie en kosten voor producenten hoog oplopen.
Voor Europa komt er zo'n 50 euro bij de oude adviesprijs. De nieuwe adviesprijzen zijn 549,99 euro voor de PS5 met disc drive en 449,99 euro voor de PS5 Digital Edition. Ook in andere regio's wereldwijd worden de prijzen opgetrokken.
» Reacties (44)
Dat ze eerst alles op voorraad is en dan mss iets kunnen verhogen.
Geplaatst op 2022-08-25 11:03:19
Wat heeft het ene nu met het andere te maken lol.
Geplaatst op 2022-08-25 11:10:24
Heel veel, alleen juist omgekeerd van hoe Elke het bedoelt ;)
Aangezien er nog steeds niet zo veel op voorraad is, blijft de vraag hoger dan het aanbod. Met dat in het achterhoofd is het zelfs heel makkelijk om de prijzen te verhogen. Er zijn toch nog steeds genoeg potentiële klanten over.
Geplaatst op 2022-08-25 11:15:50
Inderdaad.
Geplaatst op 2022-08-25 11:28:00
Een prijsverhoging is juist niet logisch want er is geen enkele reden voor.
Geplaatst op 2022-08-25 19:04:26
Tenzij jij zelf in je dagelijkse leven niets zelf betaalt, echt NIKS gemerkt dat alom prijzen van ALLES gestegen zijn?
Geplaatst op 2022-08-25 19:41:00
Er is geen enkele logische reden om de huidige prijs te behouden...
Geplaatst op 2022-08-26 09:17:01
Jawel, greed is de reden, zelfde reden waarom PS5 games duurder kosten dan de rest enz...
Geplaatst op 2022-09-21 09:37:12
Het is juist omdat de productie keten mede zo onder druk staat door inflatie dat ze moeten verhogen. Nogal kromme redenering. Als er geen problemen waren was dit ook geen punt.
Geplaatst op 2022-08-25 11:16:11
Onzin, Sony verkoopt de consoles al met winst wat redelijk uniek is.
Het boeit voor hun echt niet of ze nou 50 euro winst per console draaien of 50 euro verlies. Het verkopen van de console is niet hun verdienmodel
Geplaatst op 2022-08-25 12:35:21
fuck it...
Geplaatst op 2022-08-25 11:06:29
Serieus? We volgen de trend van prijsverhogingen, maar geen loonsverhogingen (in de meeste sectoren) 😅. Kans is toch te klein om er nog 1 deftig te bemachtigen
Geplaatst op 2022-08-25 11:10:51
Ik heb anders in januari wel loonsverhoging gehad door indexering?
Geplaatst op 2022-08-25 19:41:57
Hangt echt af van je sector. Bepaalde sectoren doen het meermaals per jaar, anderen maar 1x per jaar. Dan heb je nog een verschil tussen statuten zoals ambtenaren, bedienden, arbeiders etc.
Geplaatst op 2022-08-25 22:51:57
Mijn loon is net 2% terug gestegen (spilindex) en dat is ook 50 euro. Alles gaat omhoog ...
Geplaatst op 2022-08-25 11:12:58
Kpeis dat de meerderheid moet wachte tot 1 januari..
Da's toch bij mij het geval.. Allé, da hangt natuurlijk ook af van in welk PC ge zit en hoe het daar beschreven staat :-/
Der zijn ni veel sectoren waar ge altijd "opslag" krijgt als de spilindex is overschreden wordt. Da's voornamelijk bij de overheid het geval /zucht
En de rest mag gewoon blijve verder spartelen met het loon dat ze hebbe terwijl de rest al gestegen is.
Geplaatst op 2022-08-25 16:00:31
1) Niemand kan er een vinden in de winkel
2) de PS5 is nu 2 jaar uit en heeft ...12 exclusieve titels?
Ik zou nog geen €200 aan deze flop geven.
Geplaatst op 2022-08-25 11:37:39
Man de dingen die ge soms leest xD
Geplaatst op 2022-08-25 11:51:59
Hij is enkel de L vergeten in zijn username 😉🤭
Geplaatst op 2022-08-25 12:13:28
xD
Geplaatst op 2022-08-25 12:15:56
En hoeveel het Microsoft er... die daadwerkelijk al verschenen zijn (read... al jaren in ontwikkeling zijn zonder een releasedatum in het verschiet)? En die hun toestellen zijn al evengoed moeilijk te pakken te krijgen... Uw redenering raakt kant noch wal.
Geplaatst op 2022-08-25 12:16:17
Voor hetzelfde geld heb je een steamdeck, skip deze troep gewoon lol
Geplaatst op 2022-08-25 12:36:26
Ik ben anders tevreden van men "troep".
Nuja, als je op de master race platform bezig bent waarom zou je je dan ook onder het plebs begeven?
Geplaatst op 2022-08-25 19:44:07
Sorry wel maar ik vind dit de slechte playstation release aller tijden. Ik ben niet van het hele pc masterrace gezeik maar snap niet waarom je een ps5 zou kopen ipv een steamdeck of xbox. Voor de exclusives hoef je het igg niet meer te doen.
Geplaatst op 2022-08-26 13:20:29
Troep ga ik het niet noemen, maar ik vrees dat we nog sneller de next gen gaan kunnen kopen vooraleer we deze console in handen krijgen. maar ik spreek uit eigen ervaring. Ik geef liever om de 5 à 7 jaar +/- 500 euro aan een nieuwe console uit. Dan 2000 euro voor een high end pc waar je binnen die 5 jaar nog kan upgraden. Zelfs als je een nieuwe videokaart steekt, zijn die bijna niet te betalen. En dan is je moederbord en je processor niet meer compatibel... soit. Ik werk met een beperkter budget en ben altijd meer een consolegamer geweest. Ik ken er ook te weinig van denk ik om er een deftig oordeel over te vellen. Steamdeck spreekt mij niet direct aan. Ik speel dan weer wel op een Nintendo Switch, maar qua power zit je met een Steam Deck wel beter alhoewel het soort games die ik speel niet bepaald veel vragen... veel retro en indies...
Geplaatst op 2022-08-26 08:44:20, bewerkt op 2022-08-26 08:44:49
Tja vanuit mijn optiek heeft Sony de plank volledig mis geslagen met deze release en nu dat exclusives steeds minder exclusive worden verliest een console heel veel waarde. Wat je zegt over pc's klopt trouwens niet. Ik ken eigenlijk niemand die zo'n beefy computer heeft. Mijn eigen pc kostte rond de 1400 en daarmee kan ik dan ook echt alles op ultra spelen. En het is ook nog eens een werkstation, dat laatste geld natuurlijk niet voor iedereen maar is voor mij best wel belangrijk :)
Ik bedoel trouwens niet dat je dom bent als je een console koopt, zit gewoon verschil in smaak en couchgaming is wel relaxed.
Edit: en console games zijn gewoon tering duur, op pc koop je de meeste games voor een paar euro waar je op de console gewoon 50+ betaald
Geplaatst op 2022-08-26 13:26:27, bewerkt op 2022-08-26 13:28:15
PC games niet duur??? Wat bij release? Ze zijn vaak al even duur als consolegames bij release. De enige reden dat de prijs mss 10% lager ligt is louter dat de meeste pc games nog enkel digitaal verkocht worden. Bij consoles heb je de productiekosten voor de gamediscs. PC games kan je enkel maar voor enkele euro's kopen bij 1 of andere Steam of Epic sale.
Consolegames zijn bijlange niet zo duur als je ook wacht bij een sale, dan gooien ze er praktisch mee. Zelfs de tweedehandsmarkt biedt genoeg alternatieven wat het voordeel nog is van de fysieke consolegames. Met digitale pc keys ben je eraan voor de moeite. De tijd dat een CD key in je dooske zat en je het spel zonder problemen kon doorverkopen, is verleden tijd.
en zoals ik al zei en ik quote: "soit. Ik werk met een beperkter budget en ben altijd meer een consolegamer geweest. Ik ken er ook te weinig van denk ik om er een deftig oordeel over te vellen".
Niettemin, ik heb mijn werklaptop voor men job. Ik heb een grote pc waar ik bijna 2000 euro 7 a 8 jaar geleden in investeerde (inclusief scherm en custom tower weliswaar) om optimaal te presteren. Mijn Pc kan nog met moeite bv Cyberpunk draaien of het is op low quality. Mijn PS4 werkt nog steeds en heb ik sinds 2014. Ik moet zeggen na 8 jaar dat hij best nog goed zijn ding doet en PS4 games smijten ze tegenwoordig mee aan belachelijk lage prijzen.
En Sony de bal misgeslagen. Wat zeggen we dan van Microsoft? Die hun console is al even zeldzaam als een PS5.
Ze hebben gewoon een slechte timing qua release gekozen, midden in een periode waarin 75% van deze planeet in lockdown zat en de economie op zijn rug lag te spartelen als een kever en veel bedrijven met hun productielijnen zo goed als volledig platliggen.
Hadden ze nog moeten wachten? I dunno, de prijzen van de grondstoffen swingen de pan uit en weten dat het grootste deel van de onderdelen afhankelijk zijn van cruciale grondstoffen die niet meer zo talrijk zijn als 200 jaar geleden. Pc gamers hebben ook de klappen gevoeld aan diegene die een nieuwe pc wensten te kopen of specifieke onderdelen nodig hadden omdat deze ofwel door scalpers massaal werden opgekocht en aan belachelijke woekerprijzen werden verkocht ofwel dat er een groot tekort aan bepaalde chips of componenten was (zelfde probleem bij Sony en Microsoft) omdat de fabrikanten op halve kracht werken of dicht waren (laat staan de faillissementen).
Anyhow, dit is onderdeel van de eeuwige discussie van pc gamers ten opzichte consolegamers. Dit heeft geen nut. Allebei zal wel zijn voor -of nadelen hebben. Ik speelde vroeger enkel op pc als jonge gast voor age of empires of command & conquer. Voor de rest van Zelda, donkey Kong en Mario en dat vind je niet op pc tenzij met een emulator.
Geplaatst op 2022-08-26 13:46:36, bewerkt op 2022-08-26 13:52:14
Wie koopt games bij release lol? Ik heb het over in het algemeen. Sites als Allkeyshop zijn gigantisch populair onder de PC gamers en als je dan de prijzen gaat vergelijken tussen de console versie of de PC versie zie je een gigantisch verschil.
Microsoft zijn console is net zo troep als PS5. Al helemaal omdat xbox en PC aan het mergen zijn. En wat je zegt over je PC, dan heb je gewoon een verkeerde aankoop gedaan 8 jaar geleden, kan ik ook niks aan doen. Een PC is iets wat je onderhoudt qua upgrades, je verkoopt onderdelen en koopt weer nieuwe onderdelen, dat maakt het leuk.
En hoezo heeft dit geen nut? Ik zeg niks slechts over console gamers, de consoles van tegenwoordig zijn gewoon crap. Als je de mogelijkheid hebt om een PC te bouwen en dat leuk vind doe je dat gewoon ipv een console te kopen
Geplaatst op 2022-08-26 14:32:50
Je bevestigd gewoon mijn punt over de eeuwige discussie van pc versus consoles. Je geeft gewoon je mening zonder maar te lezen wat ik geschreven heb. Het heeft geen nut vooral om dat jullie masterrace-nazi's jezelf altijd als superieur gaan zien.
En slechte aankoop nee niet echt, omdat ik de pc ook voor grafisch ontwerp gebruikte in combinatie met het gamen.
Ik weet dat er een markt is voor tweedehandsonderdelen maar verkoop geen hardware onderdelen en ga er ook niet mee beginnen. Dat interesseert me ook niet. Mijn pc dient enkel nog om mijn handgetekende comicsheets adhv van digital drawing tablet bij te werken of in te kleuren.
Consoles "troep" of rommel noemen is kort door de bocht en eerlijk gezegd ook enorm bekrompen en kortzichtig. Consoles kan je totaal niet vergelijken met een pc, ansich zijn het kleine computers maar nooit gebouwd om te wedijveren met pc's daar dit gewoonweg een onbegonnen zaak is. Het gaat er gewoon om waar je voorkeur naartoe gaat en naar welke ervaring je op zoek bent.
Pc's zijn goed voor high-end gaming maar voor de rest is er weinig verschil met gamen op console. Although gamen vanuit je luie zetel of co-op/party gaming met familie of vrienden is voor mij toch ook pluspunt. De enige keer dat je bij PC gaming fysiek contact maakt met anderen is op een LAN-party(als dat nog bestaat tenminste) en e-sport events... maar ik kan mis zijn natuurlijk.
Geplaatst op 2022-08-27 16:20:26
Nogmaals de consoles van tegenwoordig zijn troep. Moeilijk te verkrijgen weinig exclusives problemen met joycon drifting, vage fps in verschillende titels. Zoals ik in mijn vorige comment zei als je affiniteit hebt met pc's bouw dan een pc en anders koop je lekker een console.
Ik snap ook niet echt waarom je mij een pc masterrace nazi noemt. Ik spreek niet slecht over console gamers maar over de situatie omtrent de huidige consoles en hoe troep deze in mijn optiek zijn.
Is het omdat ik niet inga op je comment van grondstoffentekort? Want dat is gwn een bullshit punt. Hadden ze maar eerder inkoopcontracten moeten afsluiten. Slaat nergens op dat zulke bedrijven daar geen buffer voor houden of zich compleet afhankelijk laat zijn van 1 stukje in de wereld. En ja nu moet je dan ff op de blaren zitten
Geplaatst op 2022-08-27 18:01:18
Lol zie hier hoe jaloers mense zonder ps5 zijn. Keep coping
Geplaatst op 2022-08-25 18:40:09
Ik begrijp de kritiek op playstation , maar kijk eens naar je ps5 die flappen en al het plastiek kosten zeker 25%
meer om te maken dan bij de release .
ik heb mijn ps5 van dag 1 tijden corona , geen oorlog enz
Sony is een reus kwa media ,
Maar MS is nog veel groter en ik denk dat die ook een prijstijging zullen door voeren
Het gaat maar om 50eu .
Iets zegt me dat de tekorten aan ps5 ook met deze problemen worsteld.
Mijn ps5 had er na 1 jaar genoeg van ik beb nu een nieuwe gekregen en de koeling werk beter .
ik begrijp het maar bekijk het positief de pro 5 zal nog jaren duren denk ik
Geplaatst op 2022-08-25 12:43:34
Ik ben niet van plan om deze console ooit te kopen. Met hoe weinig dat er te vinden zijn, denk ik dat tegen dat de productie "normaal" is, ze al met een nr 6 gaan afkomen. Wie kan zich nu nog permiteren om een console te kopen als die zo duur is? dit is verdorie een derde van mijn loon!
Geplaatst op 2022-08-25 13:35:52
Heel overdreven en veel mensen zo te zien. Gamen is echt nog een relatief goedkope hobby, kiest er uiteraard zelf voor hoe duur je het maakt. Maar ik spreek uit ervaring als part-time collector dat mijn veel kleinere manga hobby, veel duurder is dan mijn grote gaming/collector hobby.
Uiteindelijk één keer €500 voor en console en dan af en toe eens een game, zo gek is dat nu ook weer niet. Mijne fitness kost mij ook jaarlijks een paar €100 ... eens op reis gaan een paar €1000 afhankelijk van het type reis.
Geplaatst op 2022-08-25 14:27:39
Precies nooit gegamed op ne PC..
Console kost je 500 (nu 550) euro en je bent zeker van de kwaliteit van de graphics. Deftige game PC kan al gemakkelijk oplopen naar 1500 euro en dan kant zijn daje het nog ni eens op degelijke kwaliteit kunt spele.
En PS6 zal er de eerste jaren niet aankomen. Van de PS1 - PS3 zat er 6 jaar tussen release nieuwe console. Van PS3 - PS5 ist al 7 jaar geworde.
Da's allemaal exclusief de slim en pro versies.
BTW meeste mense spare ook voor een console (of PC). Net zoals mense spare voor een reis, auto, ...
Geplaatst op 2022-08-25 16:13:56
Beste vriend, ik game al sinds de midde jaren negentig, of om precies te zijn, sinds de eerste playstation uit kwam, in '95. (relatief) Kort daarna heb ik mijn eerste pc kunnen kopen en dat is sindsdien mijn eerste keuze geworden.
Ik kan enkel herhalen wat ik eerder zei. Ik kan het mij niet veroorloven om een overbodige luxe zoals een dure ps5 console te betalen. Om van de dure games en beperkte keuze nog maar te zwijgen.
Alles wordt duurder, zoals andere al zeiden, maar in plaats dat de console(s) goedkoper worden, gaan ze de andere kant op, terwijl de lonen hetzelfde blijven. In mij heeft Sony alle sinds geen klant, althans, niet tot ze oftewel goedkoper worden, of dat er een exclusieve game op uitkomt die ik moet hebben.
Tot dat moment eraan komt, is mijn eerste prioriteit, sparen voor een potentieel noodgeval.
p.s
Sorry voor het prekerige bericht.
Geplaatst op 2022-08-29 19:51:55
Als ge gene PS(5) wilt kopen, is da geen enkel probleem.
Ik bedoel enkel dat er ook mensen zijn die niet de capaciteit hebben om een NOG duurdere game PC te kopen die je in principe iedere 2-3 jaar "moet" upgraden om bij te blijven.
Die mensen kunne dezelfde games spelen als jij op je PC en de kwaliteit is dezelfde zoals iedere andere console gamer.
De games voor een console zijn dan wel iets duurder dan een PC, maar de gehele aankoop van je PC is duurder dan de console...
Je zegt dat de consoles (ik ga het globaal nemen) duurder worden. Maar de computer onderdelen worden er ook niet goedkoper op.
Toen ik 6 jaar geleden mijn PC zelf samenstelde was de prijs van de beste GRAKA te verkrijgen tussen de 600-800 euro (afhankelijk van het merk enzo). Voor die prijs alleen al heb je een console.
Wil je deze tijd een game-PC, ben je al gemakkelijk tegen de 2k kwijt.
Lonen stijgen trouwens ook mee met de index. Echter hangt het van ieder paritair comité af wanneer je loon indexeert (bij mij is da ene keer per jaar, op 1 januari).
Iedereen legt zijn prioriteiten ergens anders. Ik spaar ook voor potentiele noodgevallen. Maar als ik dan een console wil kopen, neem ik het "gewoon" uit die buffer.
Geplaatst op 2022-08-31 00:36:50
Ik? 🤷
Geplaatst op 2022-08-25 19:44:49
ik begrijp al dat gezeik niet van "onvindbare ps5's ... ", " geen stock " , blablabla
dat hij niet even gemakkelijk verkrijgbaar is als een brood dat je koopt bij de bakker snap ik , maar hou toch op met zo te overdrijven ...
gebruik stock alert, of bel gewoon eens naar de dichtsbijzijnde carrefour , daar hebben ze al maanden lang geen issues meer, het is idd wel een "pack" ( forza of horizon ) + controller erbij.. dat klopt, maar that's it.
wat betreft die prijsstijging ... typisch veel reacties wanneer zo iets wordt gecommuniceerd, is er geen communicatie voorafgaand maar wel een prijsstijging als je aan de kassa staat kraait er weer geen haan naar ....
@Jay : econimische toestand van de wereld -> typo
heb dit op korte tijd al meermaals gezien in je artikels, herlees je je artikels vooraleer je post ?
Geplaatst op 2022-08-25 15:53:53
Belachelijk gewoon en totaal geen reden voor.
Geplaatst op 2022-08-25 19:03:24
Tenzij je zelf niet in je dagdagelijkse leven betaalt -met je eigen verdiende geld-, heb het ECHT niet gemerkt dat er zaken gestegen zijn qua prijs?
Geplaatst op 2022-08-25 19:47:12
Ge moet eens bouwen in deze periode. Die 50 euro is dan peanuts tov de prijsstijgingen in den bouw :C
Geplaatst op 2022-08-25 20:07:24
Ik heb bijvoorbeeld, zo goed als het dubbele betaald voor mijn mazout ketel te tanken. Das nog maar eens een prijs stijging.
Geplaatst op 2022-08-29 19:53:46
Alles is duurder geworden dus ook logisch dat PS5 (mijn mening) ook duurder wordt. Ik zou niet klagen van de prijs sinds PS2 en PS3 ook den tijd bij launch heel duur waren en hoeveel was toen ons loon? Eten, drinken, elektriek, gas, huur... Wat we ook klagen, we moeten ermee leven. Wilt ge dat PS5 goedkoper wordt? Wacht een jaar of 2.
Geplaatst op 2022-08-25 20:10:34, bewerkt op 2022-08-25 20:10:48