Game developer noemt NFT's een nachtmerrie op event dat gesponsord wordt door NFT-bedrijven
De laatste tijd is er meer en meer te doen rond het introduceren van blockchain technologie, en daarmee ook zaken als cryptomunten en NFT's, in games. Gamebedrijven die ermee aan de slag willen gaan stellen het vooral voor als een nieuwe manier voor spelers om echt eigenaar te worden van game items, terwijl veel spelers toch vooral weer een nieuwe manier zien waarop die gamebedrijven geld uit hun zakken kunnen kloppen.
Ook game developer Mark Venturelli, voornamelijk bekend van Chroma Squad, vindt NFT's en dat hele blockchain gedoe voor games maar niks, en dat liet hij duidelijk blijken tijdens een lezing op het International Games Festival in Brazilië. Aanvankelijk zou hij het hebben over de toekomst van game design, maar op het laatste moment veranderde hij zijn insteek naar "Why NFTs are a nightmare."
Nu moet je weten dat dit Interational Games Festival in Brazilië gesponsord wordt door verschillende NFT- en blockchainbedrijven, zoals Lakea en Ripio. Die waren naar verluidt dan ook niet blij met de presentatie van Venturelli. Ze zouden geprobeerd hebben om zijn lezing stop te zetten, maar tevergeefs. Wat dat betreft mag de organisatie blijkbaar een grote pluim krijgen.
Venturelli liet weten dat hij zijn presentatie vooraf had afgetoetst bij de organisatie en dat die er geen problemen mee had. Tijdens de presentatie werd er dan ook niet ingegrepen en zodoende was er dus geen sprake van censuur, tot ongenoegen van de sponsors.
Wat de inhoud van de presentatie betreft, stelde Venturelli vooral dat NFT-bedrijven zichzelf relevant proberen te maken door zich overal in te kopen. Dat wekt echter alleen maar de illusie van relevantie. Omdat ze overal opduiken, wordt gedacht dat zij inderdaad deel uitmaken van de toekomst van gaming, maar dat hoeft volgens Venturelli dus allerminst het geval te zijn. Hij toonde ook aan dat veel van wat die blockchain technologie introduceert 10 jaar geleden ook al mogelijk was en zelfs met meer en betere opties.
Volgens Venturelli zijn blockchain technologie en NFT's voor games dan ook vooral verspilling van tijd en energie, en komt het allemaal uiteindelijk neer op een kwestie van vertrouwen. Pas wanneer een gamebedrijf totaal niet meer te vertrouwen is wat de in-game eigendommen van spelers betreft, zouden blockchains en NFT's een rol kunnen spelen, maar volgens Venturelli is het mogelijk om te vertrouwen systeem te hebben zonder dat hele gedoe errond.
De presentatie van Venturelli kan bekeken worden op YouTube. De slides werden ook in het Engels vertaald.
Wat is blockchain technologie?
De blockchain is een technologisch systeem waarvan elke schakel de andere schakels controleert. Het systeem wordt zo gebruikt om op een erg veilige manier transacties bij te houden. De technologie wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de handel in cryptomunten, waarbij altijd duidelijk is wie eigenaar is (of was) van bepaalde cryptomunten.
Wat is een NFT?
Een NFT is een "non-fungible token" en is zeg maar een uniek digitaal bestand, enig in zijn soort, gekoppeld aan één enkele eigenaar. De handel in NFT's, die via de blockchain gebeurt, concentreert zich momenteel vooral rond digitale kunstwerken. Vergelijk het met de Mona Lisa. Er zijn talloze kopies van de Mona Lisa, maar slechts één echte. Op dezelfde manier kunnen er wel veel digitale kopies zijn van een JPG, maar er is maar één echt uniek bronbestand met een eigendomsclaim, en daar wordt soms veel geld voor gegeven.
Het is alsof NFT-enthousiasts geen idee hebben van wat game development is en zelden/nooit opzoekwerk doen over de technologieën die ze willen "verbeteren"
Geplaatst op 2022-07-13 15:13:54
Het is een perfect voorbeeld van een oplossing die op zoek is naar een probleem.
Geplaatst op 2022-07-14 00:05:50