Sony en Insomniac Games botsen over kwestie van abortus, maar plannen wel gezamenlijke donaties
Het laatste woord lijkt nog niet gezegd over de manier waarop Jim Ryan, de grote baas bij PlayStation, onlangs de "abortuskwestie" ter sprake bracht in een e-mail aan werknemers. In die mail riep Ryan werknemers op om elke mening te respecteren, waarna hij het verder vooral over zijn katten had.
Op de mail werd door veel werknemers negatief gereageerd. Zij hadden gehoopt op een duidelijker standpunt pro het recht op abortus, dat in de VS onder druk staat en mogelijk verdwijnt op federaal niveau, waardoor staten individueel de vrijheid krijgen om abortus wel of niet toe te laten. Eerder had Bungie zich al uitdrukkelijk voor het recht op abortus uitgesproken.
Met name bij Insomniac Games, de studio achter Ratchet and Clank en Marvel's Spider-Man die in 2020 werd overgenomen door Sony, lijkt men verveeld te zitten met de manier waarop Sony met de kwestie omgaat. Uit een nieuwe, interne mail die gelekt werd, blijkt dat de top van de studio met het hogere management heeft gesproken in de hoop de houding van Sony te kunnen veranderen, maar dat is slechts beperkt gelukt.
Wat Insomniac Games heeft kunnen bereiken, is dat de studio 50.000 dollar mag doneren aan het Women's Reproductive Rights Assistance Project. Sony zal hetzelfde bedrag storten en ook de individuele donaties van werknemers van Insomniac Games worden door Sony verdubbeld. Bijkomend zal Sony een plan uitwerken om werknemers, die omwille van een mogelijk veranderende wetgeving naar een andere staat zouden moeten reizen voor een abortus, financieel te steunen.
Voorlopig wil Sony met dit alles wel niet naar buiten treden en Insomniac Games heeft van hogerop dan ook een verbod gekregen om er iets over te communiceren. Werknemers mogen bijvoorbeeld ook niets van het Women's Reproductive Rights Assistance Project retweeten.
In de mail van Insomniac Games CEO Ted Price aan werknemers, waarvan het lekken de relatie tussen Sony en Insomniac Games vermoedelijk niet meteen goed zal doen, wordt gesteld dat het voor de studio onverstandig zou zijn om in deze kwestie toch op eigen houtje te willen communiceren, achter de rug van Sony om. Dat zou volgens Price namelijk negatieve gevolgen kunnen hebben voor de vrijheid die Insomniac momenteel geniet en zou progressie die men langzaam maar zeker tracht te bewerkstelligen in de houding van Sony teniet doen. In deze moet Insomniac dus aanvaarden dat het deel uitmaakt van een groter bedrijf en dat het de hogere top is die beslist, aldus Price.
"Voorlopig wil Sony met dit alles wel niet naar buiten treden en Insomniac Games heeft van hogerop dan ook een verbod gekregen om er iets over te communiceren. Werknemers mogen bijvoorbeeld ook niets van het Women's Reproductive Rights Assistance Project retweeten."
Goed zo, laat de wokers maar zage. Een game bedrijf hoeft geen kant te kiezen in dit politieke spel.
Geplaatst op 2022-05-17 12:53:30
Wist niet dat je voor censorship bent :P
Geplaatst op 2022-05-17 13:33:50
Jim Ryan zei respect te hebbe voor alle meningen, ook diegene in sony die tege abortus/pro life zijn. Neutraliteit lijkt me goed hier, het blijft een game bedrijf. En welke censuur? Ze mogen gewoon niet in naam van het bedrijf/developer een kant kiezen.
Geplaatst op 2022-05-17 15:47:00
Hoop alleen dat we er mee eens zijn dat als dat mag dat bedrijven ook alle rechten hebben om mensen te 'cancelen'.
Geplaatst op 2022-05-17 16:37:36
Hangt van de situatie af.
Geplaatst op 2022-05-17 17:06:11
En een 'game bedrijf' kan perfect een mening hebben, terwijl werknemers er ook een hebben.
Geplaatst op 2022-05-17 21:27:58
Aja idd, want gij alleen moogt een mening hebben maar een gaming bedrijf niet. Wat een dikke zever zeg. Denk niet dat jij gaat moeten zeggen wat een bedrijf mag of niet mag. Die beslissen dat zelf wel. Vrijheidsbeginsel weetjewel?
Geplaatst op 2022-05-17 21:43:42
Nee enkel Ken1 tot Ken50 hebben dat privilege..
Geplaatst op 2022-05-17 22:06:37
Zijn jullie dom? Een bedrijf dat een kant kiest in dit politieke spel verliest alleen maar, zeker in de vs waar 50/50 conservatief/liberaal zijn. Het is een game business, geen politieke partij. En ja ze mogen natuurlijk een mening hebbe maar dat is niet slim van een business perspectief. En enkel extremiste eisen dat ze een politieke kant kiezen in dit verhaal. Jim Ryan heeft hier goed gehandeld, we zulle zien of hij gaat toegeven aan de woke druk of niet.
Geplaatst op 2022-05-18 10:37:43, bewerkt op 2022-05-18 10:38:58
Lol, altijd weer naar "dom" grijpen ... beetje kinderachtig ze. Het is niet omdat het om een business gaat dat men geen kant mag kiezen. En ik begin het woord "woke" serieus beu te worden. Iedereen gebruikt het maar wanneer het hen uitkomt terwijl het helemaal over niks meer gaat. Leert nen keer omgaan met het feit dat men een kant kiest é, al is het maar een bedrijf.
Geplaatst op 2022-05-18 12:03:03
Ja, maar ze kiezen niet zijn kant!
Geplaatst op 2022-05-18 12:28:08
Fuck dat, er is gewoon een slechte kant aan dit verhaal. Neutraliteit is hier dus toegeven dat beide kanten een geldig argument hebben.
Is even idioot als antivaxxers die vinden dat ze ook een geldig argument hebben tov 99% van de wetenschappers.
Dom is het trouwens pas als iemand denkt dat 20% een 50/50 verhouding is. Tip: die 50 slaat op het percentage.
Geplaatst op 2022-05-18 12:13:23, bewerkt op 2022-05-18 12:16:50
Tuurlijk hebbe beide kant een argument. Je mag het daar mss niet mee eens dat maakt hun mening niet minder legitiem. In de ogen van de pro life kant vinde ze abortus hetzelfde als het doden van een baby of vinde ze dat abortus niet mag dienen als een vorm van anti conceptie. En de 50/50 ratio slaat op de verhouding democraten/republikeinen. Het standpunt van het republikeinse kamp is anti roe vs wade.
Geplaatst op 2022-05-18 13:07:21
Die mening is achterlijk, pakweg even achterlijk als moslims die vinden dat hier de Sharia ingevoerd moet worden. Die mening is gebaseerd op een inherente dwangneurose om vrouwen toch maar zoveel mogelijk te onderdrukken en niet compatibel met Westerse waarden. Degenen die effectief àchter het protest tegen abortus zitten, geven ook helemaal geen ene fuck om babys. Het geld achter die protesten wil het vooral omdat er in de VS miljoenen vrouwen zijn die wegens ongewenste kinderen hun heel leven vast zitten aan het minimumloon. Het gaat er hun om om laagbetaalde arbeidskrachten te voorzien.
En slechts 20% van de inwoners van de VS zijn tegen abortus.
Geplaatst op 2022-05-18 14:44:25
Vele meningen vind ik ook achterlijk maar dat hoort erbij als je in een democratie wil leven tenminste.
Waar haal je dat slechts 20% tege abortus is? Het percentage zal veel hoger liggen bij late stage abortus, er zijn veel nuances in dit debat. Maar het gaat hier over roe vs wade, het republikeinse standpunt is hier duidelijk anti.
En betwijfel of je veronderstelling klopt dat pro life gewoon meer goedkope arbeidskrachten wilt. Meeste lijken dit vooral een ethische kwestie te vinden zoals het standpunt van de kerk. En massa migratie is de echte bron van goedkope arbeidskrachten, zelfs Bernie Sanders zei dit jare geleden al.
Geplaatst op 2022-05-18 15:09:52
https://news.gallup.com/poll/1576/abortion.aspx
Steun voor een verbod ligt al jaren rond de 20% of lager.
Totale toelating ligt al 50% hoger.
Toelating onder bepaalde voorwaarden ligt rond de 50%. En dat zijn dan situaties als incest, verkrachting, medische problemen.... In heel wat staten in de VS zal het zelfs in zo'n situaties niet meer mogelijk zijn om nog een abortus te krijgen, als het arrest verbroken wordt. Sterker nog, als het van de republikeinen af hangt, komt er gewoon een algemeen verbod. Wat overduidelijk tegen de wensen van de overgrote meerderheid is.
Geplaatst op 2022-05-18 18:58:34
Popcorn, ready.
Geplaatst op 2022-05-17 14:02:59
Mannekes dit gaat over toch niet meer over game gerelateerd nieuws! Dit is een amerikaans probleem, toch niet iets om druk over te maken op een website van een belgisch gamebedrijf.
Geplaatst op 2022-05-18 12:41:59
Mensen hebben hier geen ethische normen? Sony verkoopt hier geen games of consoles? Ik wil als consument wel geïnformeerd worden over hoe een bedrijf bestuurd wordt, zodat ik kan beslissen of ik geld bij hun wil besteden.
Geplaatst op 2022-05-18 13:01:36
De game cancelcultuur gaat hard, e.
Geplaatst op 2022-05-18 13:08:14, bewerkt op 2022-05-18 13:08:23
News flash, als ethiek je maatstaf is in dit kapitalistische systeem dan kan je niks meer kopen. Hoe wordt je pc, gsm, kleding, etc gemaakt denk je?
Geplaatst op 2022-05-18 13:09:33
Met edelmetalen en grondstoffen.
Geplaatst op 2022-05-18 13:11:30, bewerkt op 2022-05-18 13:11:51
Inderdaad, bijvoorbeeld kobalt in je gsm dat in mijnen in Congo wordt ontgint waar kinderarbeid nog de norm is. Zelfde probleem met kleding gemaakt in Bangladesh en ander aziatische landen.
Geplaatst op 2022-05-18 13:16:58, bewerkt op 2022-05-18 13:17:15
Als je niet over àlles 100% ethisch bent, mag je over niks ethisch zijn? Wat een bullshit...
Geplaatst op 2022-05-18 14:45:31
Dat maakt je een hypocriet. Of is abortus belangrijker voor je dan kinderarbeid van een moreel standpunt gezien?
Maar het punt is dat ethisch consumeren praktisch onmogelijk is in dit globalistische kapitalisme.
Geplaatst op 2022-05-18 15:01:54
Het leven is niet zwart of wit.
Geplaatst op 2022-05-18 15:40:36
Inderdaad maar dat verandert niets aan het punt dat ik maakte over hoe moeilijk ethisch consumeren is in onze wereld. En als je de ethische kaart trekt en een oogje dicht knijpt voor andere ethische kwesties dan ben je niet beter dan het bedrijf dat je wilt saboteren/mijden. Selectief "ethisch" zijn maakt je schijnheilig.
Geplaatst op 2022-05-18 15:49:00
Wacht, dus omdat het helaas praktisch onmogelijk is voor heel aantal zaken moet je zelfs niet proberen op andere vlakken als je daar de keuze wel hebt?
Geplaatst op 2022-05-18 15:43:53
@Varengas; dat zeg ik niet. Maar het maakt je wel deels hypocriet als je de moraalridder wilt uithangen.
Geplaatst op 2022-05-18 15:52:15
Jawel, dat zeg je absoluut. Volgens jouw redenering kan niemand voor een betere wereld strijden, want dat wil per definitie zeggen dat er ook aspecten in de wereld zijn die die persoon niet actief wil verbeteren.
Geplaatst op 2022-05-18 18:53:55
Denkt ge nu echt dat die een console minder gaan verkopen als die plotseling verklaren dat ze tegen abortus zijn?
Geplaatst op 2022-05-18 17:36:19
Het is iets wat sommige in rekening kunnen nemen bij een beslissing.
Vote with your wallet :)
Geplaatst op 2022-05-18 17:47:58
Waarom denk je dat vele bedrijven wèl een positie innemen bij allerlei "politieke" kwesties?
In veel gevallen is dat gewoon om hun reputatie te beschermen. Zie bvb ook Disney dat al decennia Republikeinse politici sponsort, en bijna alle hekele kwesties uit de weg gaat in hun content (wat eigenlijk neer komt op het status quo ondersteunen) maar nu onder druk van werknemers en klanten toch kiest om vrouwenrechten te verdedigen. Die doen dat heus niet uit altruïsme hoor, maar omdat ze weten dat het hun anders klanten en werknemers kost.
En er gaan zeker en vast klanten en werknemers (vooral de meest getalenteerden) zijn bij wie dit een doorslag geeft. Zeker als de concurrentie wèl meer uitgesproken pro-vooruitgang is.
Geplaatst op 2022-05-18 18:52:44
In 'murica waar ze dolgedraaid zijn? Yup, daar zou dat nog wel eens kunnen. In Europa twijfelachtig. En raf idd, maar ge weet ook dat dat in de praktijk nooit voorvalt. ;-)
Trouwens, waar zit omega wanneer je hem nodig hebt! :p
Geplaatst op 2022-05-18 19:32:41
Shit, mijne popcorn is op...
Geplaatst op 2022-05-18 16:01:58