Bungie spreekt zich uit voor recht op abortus en krijgt meteen een hoop bagger over zich heen
In de Verenigde Staten is er momenteel veel te doen rond abortus. Er zijn namelijk plannen uitgelekt van het Supreme Court, dat de zogenaamde "Roe v. Wade" rechtszaak nietig zou willen verklaren, waardoor het recht op abortus in de VS ongedaan gemaakt zou worden.
Ontwikkelaar Bungie heeft zich nu uitgesproken voor het recht op abortus en stelt dat het nietig verklaren van Roe v. Wade een directe aanval zou zijn op de mensenrechten. Bungie is van oordeel dat alle mensen het recht hebben om hun eigen pad te kiezen en die vrijheid zal het naar eigen zeggen blijven verdedigen en ondersteunen.
Standing up for reproductive choice and liberty is not a difficult decision to make, and Bungie remains dedicated to upholding these values.https://t.co/zCjZZC2NkH pic.twitter.com/c0t4s4Xp1D
— Bungie (@Bungie) May 4, 2022
Op de verklaring van Bungie komen veel reacties, positief maar ook negatief. Voorstanders van het recht op abortus zijn natuurlijk blij met de steun van de ontwikkelaar, die we kennen van Halo en Destiny, terwijl tegenstanders Bungie de huid vol schelden.
Velen wijzen er ook op dat Bungie een gamebedrijf is en dat het zich beter niet uitlaat omtrent dergelijke (politieke) kwesties. Daar denkt Bungie zelf echter anders over. "Onze waarden bestaan voorbij onze games," klinkt het. Nu en dan komt de studio ook met een gevatte repliek.
inb4 I wish we could go back to apolitical games
Geplaatst op 2022-05-04 15:22:57
Bestaat niet meer en kan niet meer bestaan. Het is niet dat games politiek geladen zijn maar dat politiek zich mengt in alle onderwerpen en dus alles politiek geworden is. Steek je een LGBTQ+ character erin ben je 'progressief', steek je hem er niet in dan vinden de mensen je conservatief. Hetzelfde bij alle andere onderwerpen.
Geplaatst op 2022-05-04 19:11:51
Er zo veel games met geen LGBTQ personages die daar nooit kritiek over hebben gekregen, weet niet zeker waar je het over hebt.
Nu ja, compleet apolitical games stopte met bestaan wanneer storytelling belangrijk werd in games. In 1996 had je al zoveel games met een politieke geladen boodschap of verhaal. Wanneer mensen zueren dat ze een spell te politiek vinden bedoelen meestal dat ze het niet eens zijn met de politiek.
Geplaatst op 2022-05-04 19:33:48
In 1996? Nooit gemerkt persoonlijk? Noem zo eens een paar voorbeelden?
Geplaatst op 2022-05-05 17:34:57
Daggerfall
Civilisation 2
Fire emblem
Drowned god
Geplaatst op 2022-05-05 18:23:09
civ 2 politieke boodschap? Moet ik gemist hebben.
Geplaatst op 2022-05-05 20:16:04
boodschap of verhaal zoals ik zei, ik bedoel, het gaat letterlijk over beschaving opbouwen :P
Geplaatst op 2022-05-05 20:39:21
denk nu toch dat ge er wat teveel achter zoekt imho.
Geplaatst op 2022-05-05 22:42:59
Hoe zo zoek ik te ver? Ge kunt letterlijk kiezen welk soort regering je hebt (anarchy, democratie, communism....) in dat spel, en dat heeft gevolgen op het functioneert door BV het aantal belastingen te bepalen. Hoe is dit niet politiek?
En zoals Tomba wijst, als je ook maar ietsjes afwijk van 1986 begin je spellen zoals FF7 en metal gear die niet alleen politieke mechanics en verhaallijnen hebben, maar ook effectief een politieke boodschap trachten mee te geven.
Geplaatst op 2022-05-05 23:21:35
Super mario ( een buitenlandse zwartwerker die die de inheemse vrouwen kwam afpakken 😜)
Geplaatst op 2022-05-05 21:29:19
En dan ook nog eens geweld pleegt aan homos (so long gay bowser)
Geplaatst op 2022-05-05 23:22:17
Red Alert is van 1996 en gaat over de koude oorlog.
Maar bvb ook Metal Gear games (vanaf 1987!) hebben een politiek geladen verhaal (of toch wat daar bij Kojima plots voor door moet gaan).
Geplaatst op 2022-05-05 23:11:21
Inderdaad, die 2 games hebben wel een politiek geladen tintje.
Geplaatst op 2022-05-06 11:35:47
En zo zijn er veel meer
Geplaatst op 2022-05-06 11:55:31
Zeggen ze niets , dan is het niet goed. Zeggen ze wel iets is het nog niet goed. Welcome to the www of 2022 where everything haves to be LGBTQ , gay , straight ,... ,... Friendly. Begint maar is. Ik wil niet in de schoenen staan van bedrijven hun PR team.
Geplaatst op 2022-05-04 16:01:20
Gewoon net zo lang schijt hebben tot mensen het niet meer boeit wat je vind. Enige manier om hier onderuit te komen
Geplaatst op 2022-05-04 17:15:27
Ik heb zoiets van zodra je politieke uitlatingen gaat doen dan moet je als instantie je belastingvoordelen opgeven. Je kunt immers niet verwachten dat alle belastingbetalers persoonlijke ideologie bekostigen. Vind ik tevens ook voor religieuze instanties die in nagenoeg alle landen belasting compleet vermijden terwijl ze wel lobbyen.
Geplaatst op 2022-05-04 19:14:25
Dus volgens jou moeten mensen met een politieke mening ook geen belastingvoordelen krijgen?
Bizarre redenering.... Ik snap niet waarom een bedrijf zich niet achter een boodschap mag scharen, en gewone mensen wel...
Geplaatst op 2022-05-05 23:12:52
Mening is iets anders als je bedrijf als publiek podium te gebruiken.
Geplaatst op 2022-05-06 01:47:46
WTF, waar heb jij het in hemelsnaam over?
Je mag een mening hebben, maar je moet erover zwijgen? Als iemand een bedrijf heeft, mag die toch zijn mening nog geven, ook als eigenaar/zaakvoerder van dat bedrijf, en ook als dat bedrijf zelf. Iemand doet toch met zijn bedrijf wat die wil?
Geplaatst op 2022-05-06 09:14:10
Het klopt dat een bedrijf zich bij zijn eigen bedrijfswaarden moet houden, het is fout voor een dev studio om te zeggen dat er iets anders zou moeten in de politiek behalve als dat een rechtstreekse impact op games heeft. Dus de juiste aanpak zou zijn om specifiek te wijzen op de levenskwaliteit en vrijheid van hun vrouwelijke werknemers omdat levenskwaliteit en werkkwaliteit gecorreleerd zijn. Of, als ze het niet erg vinden om controversiëel te zijn, kunnen ze erop wijzen dat zwangerschap het werk belemmert, en dat abortie zou helpen om vrouwen zich op hun werk te laten concentreren. Maar het politieke aspect, daar zouden ze inderdaad buiten moeten blijven.
Geplaatst op 2022-05-04 16:27:54
Waarom moet dat? Is toch hun beslissing? Stellen zichzelf open om onder vuur genomen te worden, als ze dat van te voren niet verwacht hadden zijn ze dom en naïef
Geplaatst op 2022-05-04 17:16:27
Klopt zeker, maar dergelijke beslissingen moeten altijd wel uit het perspectief van het bedrijf/studio worden genomen, niet gewoon iemand 'dom en naïef' die daar werkt en het platform dat hij ter beschikking heeft gebruikt om zijn eigen mening te geven. Als het een bedrijfsbeslissing is, oké. En dan nog is dat wel controversiëel, want het is een persoon of bedrijf met sociale invloed maar geen enkele kennis van politiek of recht of wat dan ook.
Ik heb vroeger nog aan de universiteit geleerd dat het ondemocratisch is als een acteur op internet post over zijn meningen, en nog meer als een bedrijf dat doet.
Geplaatst op 2022-05-04 20:10:25
Tja tijden veranderen. Kijk naar een Elon Musk, zo vind je ze niet in de boekjes.
Geplaatst op 2022-05-05 16:00:52
Denk jij nu werkelijk dat er daar één of andere random persoon zo'n boodschap online mag zetten? Het lijkt me echt wel enorm evident dat (de bestuurders van) het bedrijf achter deze boodschap staat.
Ik weet ook niet op wat voor een universiteit jij gezeten hebt, maar ofwel ben je het grootste deel ervan vergeten, ofwel was het zo'n Trump University achtig iets. Want jouw opmerkingen slaan werkelijk nergens op.
Het staat iedereen vrij om zijn mening te verkondigen, los van enige kennis ter zake. Heb je niet gezien wat voor een complete randdebielen de voorbije jaren hun mening over virussen of vaccins in het rond strooiden?
Geplaatst op 2022-05-05 23:17:24
Beetje context is enigszins belangrijk. In de VS heb je wetgeving op niveau van de regering en van de staat. Recentelijk zijn een aantal staten gaan schuiven met de rechten rondom arbortus. Conservatieve staten zien het uiteraard zelden of liever niet gebeuren. Terwijl progressieve staten de vrijheid rondom arbortus willen vergroten.
Dat politieke spel heeft er uiteindelijk toe geleid dat Colorado bijvoorbeeld abortus ging legaliseren zonder uiterste zwangerschapstermijn. Daarnaast is er met name op social media een cultuur gaan heersen waarin meiden trots zijn op (het aantal) abortussen, en de tendens dat het als een soort van anti conceptie maatregel wordt gezien. Zelfs Democraten in de senaat gaat dat te ver.
De wet op abortus heeft zijn doel voorbij geschoten, die er vooral op gericht was zwangere vrouwen te beschermen van te veel bemoeienis tijdens een (emotioneel) pijnlijke en riskante procedure. Het ontbinden brengt (voorlopig) abortus terug tot een procedure met een striktere medische aard.
Geplaatst op 2022-05-04 16:33:00
Gekke situatie wel maarja je hebt aan 't begin altijd wat zotten er tussen zitten. Vlakt vanzelf wel weer af. Maar tis natuurlijk erg moeilijk om je aan je mening vast te houden anno 2022.
Geplaatst op 2022-05-04 17:18:01
Yeah, ik denk dat je hier zelf voorbij gaat aan heel wat context. Roe v Wade schrappen wil zeggen dat abortus terug verboden kan worden, iets wat nu onmogelijk is.
Al zijn er al een aantal idiote staten die er alle moeite van de wereld voor doen. Abortus verbieden heeft nochtans al meermaals aangetoond dat het leidt tot veel meer problemen, zeker in een land als de VS waar veel staten slechte seksuele opvoeding hebben en het aanbod contraceptiemiddelen beperkt is.
Roe v Wade is ook geen wet op abortus. Het stelt enkel en alleen dat abortus een recht is en dus niet verboden kan worden.
Geplaatst op 2022-05-04 17:58:48, bewerkt op 2022-05-04 18:06:13
Dit is een goede toevoeging https://twitter.com/waitbutwhy/status/1521614547961876480/photo/1
Geplaatst op 2022-05-04 18:51:25
Ja, wat ik zeg dus :)
Geplaatst op 2022-05-04 19:42:24
Beetje te veel naar Fox gekeken ofzo?
Dit arrest heeft absoluut niks te maken met de problemen die jij uit je duim zuigt.
Het enige resultaat is dat het staten nu mogelijk gemaakt wordt abortus terug volledig te verbieden. Met problemen als gevolg die wèl bestaan, zoals verkrachte vrouwen die het kind van hun verkrachter moeten baren, vrouwen die sterven omdat ze geen abortus krijgen, of nog verder in armoede terecht komen wegens een gebrek aan voorbehoudsmiddelen en seksuele voorlichting (zaken die vooral in die achterlijke staten die abortus verbieden, ontbreken).
Geplaatst op 2022-05-05 23:22:46
Euh nee. Een familielid werkt voor Reuters.
Geplaatst op 2022-05-06 01:46:26
Dat zal niemand zijn die effectief op de nieuwsdienst werkt dan.
Geplaatst op 2022-05-06 09:15:13
Dat zijn een hoop aannames tot dusver. Allemaal fout.
Geplaatst op 2022-05-06 16:05:35
en wanneer is de release date er ?
een demo is ook wishful thinking zeker ?
...
ah crap ... dacht ff iets te lezen over 1 of andere game hier ... ipv weer het zoveelste in een dozijn...... shame on me
Geplaatst op 2022-05-04 18:18:50
De titel lezen helpt bij je vragen.
Geplaatst op 2022-05-04 19:33:59
mijn "vragen" ? :) r you serious ? (wellicht wel ... zucht)
Geplaatst op 2022-05-05 19:18:27
Daarvoor staat een "?".
Geplaatst op 2022-05-06 09:47:44, bewerkt op 2022-05-06 09:54:26
Stel je voor, nieuws over een gamebedrijf seg.
Ik herhaal het nog eens: je hoeft hier niet te zijn.
Geplaatst op 2022-05-04 19:43:32
Edit mod
Geplaatst op 2022-05-05 19:19:21, bewerkt op 2022-05-05 20:35:00
Zoals gezegd: je hoeft hier niet te zijn. Nog 1 zo'n opmerking en je zal hier ook niet meer zijn.
Geplaatst op 2022-05-05 20:34:44
curieus of ze die standpunten ook durven innemen nu ook in andere landen waar ze ook zo achterlijk zijn, of is het enkel van belang in amerika?
want genoeg bedrijven dat veel praat hebben, maar in UAE en china mooi hun mond houden
Geplaatst op 2022-05-04 18:54:09
Bungie is dan ook een Amerikaans bedrijf natuurlijk
Geplaatst op 2022-05-04 19:42:44
das waar,
maar ze aanvaarden toch ook de miljoenen van NetEase en zijn toch trots op dat partnerschap (zit zelf eentje in de raad van bestuur).
en dat zijn investeringsfirma's van een land dat ook zo achterlijk nog is.
Geplaatst op 2022-05-04 21:37:23
Absoluut, het zijn hypocrieten.
Geplaatst op 2022-05-04 22:02:46
Virtue signalling. En toont aan dat Bungie absoluut niet weet waar het over gaat.
Geplaatst op 2022-05-04 22:02:09
Leg het ons een keer uit, waar het over gaat dan...
Geplaatst op 2022-05-05 23:18:57
https://mobile.twitter.com/waitbutwhy/status/1521662301606084609/photo/1 achja aan een woker iets uitlegge heeft niet veel zin
Geplaatst op 2022-05-06 15:57:01
Ik weet niet of je die link zelf al een keer bekeken hebt, maar daar staat hoegenaamd niets in dat aantoont dat Bungie ergens fout zit...
Geplaatst op 2022-05-06 22:34:16
Baas in eigen MJOLNIR
Geplaatst op 2022-05-05 07:49:01
Spreken voor de mensenrechten op eender welk toornooi/event, dan heeft politiek geen plaats in games. en mag je blij zijn als je er vanaf geraakt zonder levens lange ban. maar de moment geo sociale politieken bullshit bovenkomt is het opeens altijd in orde. bende hypocriete kutten, A of B, not both.
Geplaatst op 2022-05-06 16:31:36