Microsoft gaat voortaan anders om met automatische verlenging van Xbox abonnementen
Microsoft heeft aangekondigd dat het voortaan anders zal omgaan met de automatische verlenging van Xbox abonnementen, zoals Xbox Live Gold en Xbox Game Pass. De aanpassing komt er na kritiek van de Britse instantie die instaat voor de bescherming van consumenten. Als dusdanig is het wel nog niet duidelijk of de nieuwe aanpak enkel voor het Verenigd Koninkrijk geldt of meteen voor andere regio's ook.
De kritiek, die overigens niet alleen richting Microsoft maar ook richting Sony en Nintendo gestuurd werd, was dat er voor consumenten te weinig transparantie is omtrent de automatische verlenging van abonnementen. Consumenten zouden onvoldoende informatie krijgen en er zouden ook onvoldoende opties zijn om zelf voldoende controle uit te oefenen op abonnementen. Daardoor gebeurt het wel eens dat abonnement telkens opnieuw automatisch verlengd worden, zonder dat de consument daar weet van heeft, wat na verloop van tijd een dure rekening wordt.
Bij Microsoft geven ze dus gehoor aan die kritiek en bijgevolg worden enkele aanpassingen doorgevoerd. In het algemeen zal men gebruikers op verschillende momenten tijdens het hele proces beter informeren, niet alleen over de specificaties van de abonnementen op zich, maar ook bijvoorbeeld over mogelijkheden om een abonnement dat per ongeluk verlengd werd snel te kunnen annuleren om een terugbetaling te kunnen krijgen.
Ook zal Microsoft bestaande abonnees contacteren. Enerzijds de abonnees die momenteel al een automatisch vernieuwend abonnement hebben lopen, om hen te informeren over de optie om hun lopende abonnement stop te zetten en een terugbetaling te krijgen voor de resterende looptijd. Anderzijds ook de abonnees met een inactief abonnement dat telkens opnieuw verlengd wordt, zodat zij daarvan op de hoogte zijn en het zelf kunnen stopzetten. Doen ze dat niet en blijven ze hun abonnement niet gebruiken, dan zal Microsoft het voortaan zelf stopzetten.
De Britse waakhond is tevreden met de aanpak van Microsoft en stelt dat andere bedrijven hetzelfde zouden moeten doen.
Mooi, zou idd overal de standaard moeten worden, voor alle soorten abonnementen.
Geplaatst op 2022-01-28 11:34:52
Dacht net ook te zeggen dat dit voor alle abonnementen mag gebeuren...
Geplaatst op 2022-01-28 13:20:03
Yep. Zou niet weten wie hier iets tegen zou kunnen hebben. Hebben ze dit al niet speciaal aangepast met kranten en tijdschriften? In reclame hierover zeggen ze nu ook heel duidelijk "stopt automatisch!"
Geplaatst op 2022-01-28 15:19:23
Mensen die abonnementen verkopen hebben hier iets tegen :)
Hoewel anderen er dan weer net mee uitpakken hoe makkelijk iets opzegbaar is.
Geplaatst op 2022-01-28 18:05:23
Terecht, vondt het altijd vrij scuffed hoe geforceerd die verlengingen zijn
Geplaatst op 2022-01-28 11:48:53
Bij Microsoft geven ze dus gehoorD aan die kritiek en bijgevolgD worden enkele aanpassingen doorgevoerd.
Gretig met de D geweest ðŸ¤. Meld het maar eventjes. Met goede bedoelingen want ben zeker geen spellingsheld 😅
Ontopic : Zelf ook al "slachtoffer" van geweest, opeens de vrouw die vraagt waar die betaling voor is?? 🤠ja oeps, zal het afzetten... En dan ook nog eens een half uur zoekwerk om te vinden waar ik het moet afzetten. Is zeker ook bewust zo gedaan, net zoals Facebook het zo ingewikkeld maakt om je account te verwijderen. 😑
Geplaatst op 2022-01-28 15:17:29
Nog erger, ik had een verzekering voor een telefoon die ik al 10+ jaar niet meer had, maar betaalde er wel maandelijks ~ €8,- voor. Tot ik mijn rekeningen eens ging bekijken om te zien waar ik wat kon besparen en er achter kwam. Bedrijf waar het onder viel was failliet dus kon het ook niet eens makkelijk via een mailtje opzeggen. Gelukkig waren er genoeg anderen die er ook mee zaten en de oplossing online hadden gezet. Goed het was alsnog maar één mailtje met een zin en account nummer en de maand erop werd het niet meer afgeschreven.
Geplaatst op 2022-01-28 15:54:20
Dat zoiets zomaar kan... Man, man, man. Ratten!
Geplaatst op 2022-01-29 00:19:29
Jong, dom en mijn eerste 'smartphone' dus wilde ik er een verzekering bij. Blijkt niet eens nodig te zijn geweest, valt onder inboedel.
Geplaatst op 2022-01-29 10:34:27
No offence, ma das wel echt u eigen schuld ook ze man xD
Geplaatst op 2022-01-29 23:51:24
Ik meende dat abonnementen niet meer automatisch geld mochten pakken na een trial etc. en dat hier al aardige regels omtrent zaten? Misschien iets voor Nederland? Ik kreeg de laatste keer dat ik me ergens voor aanmelden anders een aardige uitleg over hoe hun systeem werkt en na de proef periode werd het abonnement netjes beëindigd
Geplaatst op 2022-01-28 17:07:03
Bij streamz was dit nog zo hoor, ik had dit een maand gratis via Telenet. Ik moest ook een credit card ingeven en er stond bij dat et verlengd werd indien ik als klqnt niet opzegde. Dus die praktijken gebeuren de dag van vandaag nog steeds
Geplaatst op 2022-01-28 20:06:20
Oooh Neenee 😉 check maar op de appstore, die puilt uit van dergelijke praktijken. Van guitar hero ripoffs die 3 dagen gratis zijn en dan 7euro per week tot vaak bij tekenapps of kinderspelletjes in het algemeen voor de dochter hier. Continue hetzelfde... Dan duwen ze geweldige content in u gezicht, allemaal top, app downloaden, bam! 7 dagen gratis, daarna 20 euro per maand...
Je kan ze er zo uithalen hoor. Hou die tieners maar goed in het oog 😉
Ik geloof dat je met die regels bedoeld dat ze nu wettelijk verplicht zijn erbij te zetten "ingame aankopen" om het voorbeeld van de appstore er terug bij te halen. Zo kan je als consument nu onmiddelijk zien dat er microtransacties in het spel verwerkt zitten. Al weet je dat al onmiddelijk als je een deftig spelletje wil downloaden en je moet er niet onmiddelijk een vaste prijs voor betalen 😅
Geplaatst op 2022-01-28 21:06:30, bewerkt op 2022-01-28 21:09:27
De regels waar ik op doelde hebben inderdaad geen betrekking tot mobiele games etc. Maar om als voorbeeld te geven een tijdschrift of telefoon abo
Geplaatst op 2022-01-29 07:21:40