Oculus Quest 2 wordt tijdelijk niet meer verkocht wegens huidirritatie
Facebook laat weten dat het de verkoop van de Oculus Quest 2 virtual reality headset voorlopig even op pauze zet. Een bepaald onderdeel van de headset zou namelijk voor ernstige huidirritatie kunnen zorgen.
Concreet gaat het om de foam die tussen de headset en het aangezicht van gebruikers zit. Vorig jaar al waren er berichten over huidirritatie en Facebook liet toen weten dat 0,01% van alle gebruikers er last van zou hebben. De zaak werd verder onderzocht en in april dit jaar werd besloten dat er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht is.
Volgens Facebook werden er in het productieproces geen onregelmatigheden vastgesteld, al werd het proces wel aangepast om ervoor te zorgen dat de concentratie van bepaalde stoffen die wel degelijk voor irritatie kunnen zorgen nog verminderd zou worden, ook al lag die concentratie reeds ver onder de gangbare drempelwaarde.
Nu zijn we weer enkele maanden verder en lijkt er mogelijk toch meer aan de hand te zijn, al geeft Facebook geen concrete details. Hoe dan ook zal Facebook voortaan een nieuwe, siliconen cover meeleveren die om de foam gedaan kan worden, waardoor die geen rechtstreeks contact meer maakt met de huid van gebruikers. Dat zou het gevaar op irritatie moeten wegwerken.
Om dit nieuwe productieproces in werking te laten treden en reeds geprocuceerde exemplaren van de nieuwe cover te voorzien, is dus beslist om de verkoop voorlopig stil te leggen, meer concreet tot 24 augustus. Vanaf dan zou elke Oculus Quest 2 standaard met de nieuwe cover geleverd moeten worden.
In overleg met de U.S. Consumer Product Safety Commission en Health Canada werd ook beslist om een terugroepactie te organiseren. Wie reeds een Oculus Quest 2 headset heeft, kan daar vrijwillig op ingaan. Wie de headset reeds heeft en een nieuwe siliconen cover wil, kan daar via de officiële website meer informatie over vinden.