Pijnlijk: CD Projekt RED gebruikte Winnie de Poeh voor verwijzing naar Chinese censuur
De gestolen data van CD Projekt RED die recent online gelekt werd, heeft naast de interne Cyberpunk 2077 bug montages nog een interessant gegeven opgeleverd. CD Projekt RED gebruikte in de broncode van Cyberpunk 2077 namelijk Winnie de Poeh om te verwijzen naar Chinese censuur en dat ligt in China natuurlijk nogal gevoelig.
Omdat verschillende landen en regio's in de wereld verschillende eisen en regels hebben wat content in games betreft, werd in de broncode van Cyberpunk 2077 een codewoord gebruikt voor verschillende soorten van censuur. Zo werden er codes gegeven voor bijvoorbeeld seksueel expliciete content (Censor_OverSexualised) of homoseksuele content (Censor_Homosexuality). Dergelijke content werd dan voorzien van de juiste code, zodat makkelijk alle content in een bepaalde categorie gecensureerd kon worden voor een bepaald land. Voor de censuur die toegepast moest worden voor China werd Winnie the Pooh (Censor_WinnieThePooh) als code gehanteerd. Oeps.
Winnie de Poeh is in China niet echt welkom. De reden daarvoor moet gezocht worden bij het feit dat Xi Jinping, de huidige leider in China, in de online community wel eens vergeleken wordt met Winnie de Poeh, iets waar de Chinese overheid natuurlijk niet mee kan lachen. Het resultaat is dat Winnie de Poeh regelmatig van Chinese sociale media verwijderd wordt, zeker als er een link wordt gelegd met Xi Jinping. Ook werd de Christopher Robin film in China verboden en was er Kingdom Hearts III censuur.
De kans is dus reëel dat CD Projekt nu problemen zal ondervinden in China, waar ze er geen probleem mee hebben om developers hard aan te pakken. Red Candle Games bijvoorbeeld ging bijna ten onder omdat hun horrorgame Devotion een verwijzing had naar Winnie de Poeh, gelinkt aan Xi Jinping.
Wat dit nog extra pijnlijk maakt voor CD Projekt, is het feit dat GOG, het online platform van CD Projekt voor pc-games, vorig jaar had aangekondigd dat Devotion via hen beschikbaar gesteld zou worden, maar al snel maakte CD Projekt een bocht van 180° en werd na "vele berichten van gamers" beslist om de game toch niet aan te bieden.
Vermoed wordt dat CD Projekt de bocht van 180° heeft gemaakt nadat het op de vingers werd getikt door "de Chinezen." Zodoende zou CD Projekt dus toegegeven hebben aan censuur en intimidatie om zakelijke belangen in China veilig te stellen, iets waar dan ook een hoop kritiek op kwam van (Westerse) gamers en dat op een moment dat het bedrijf het sowieso al moeilijk had omwille van het Cyberpunk 2077 fiasco. Vooral het feit dat men schijnbaar de ware reden voor de bocht niet benoemde, was voor velen een kwalijke kwestie.
Zoals gezegd opnieuw een pijnlijke kwestie voor CD Projekt. Of het hier ook echt negatieve gevolgen van zal ondervinden in China valt wel nog af te wachten natuurlijk.
Beeld u in dat ge dictator zijt van een van de machtigste landen op deze planeet maar toch zo een laag zelfvertrouwen hebt dat ge winnie de poeh moet bannen.
Geplaatst op 2021-06-08 13:40:13
Wat is daar nu 'oeps' aan? Beeld u in dat we in een tijdperk als vandaag nog slavernij, be/inperking van vrije meningsuiting en rondweg concentratie- werk- en "hereducatieve" kampen bestaan. Dat lijkt me toch wel wat slechter dan Winniethepooh te gebruiken als duiding voor de chinese censuur.
Geplaatst op 2021-06-08 13:44:32
Wat je zegt klopt allemaal, als je er als buitenstaander naar kijkt. Echter als een bedrijf haar producten niet meer kan verkopen aan 1/7e van de wereldbevolking, omdat een developer dacht grappig te zijn door Censor_WinnieThePooh te gebruiken voor China, dan mag je toch wel van een 'oeps' spreken.
Natuurlijk was het nooit de bedoeling dat de broncode publiek werd, maar daar zal Xi Jinping niets om geven. CD Projekt RED ging al niet bepaald lekker en zoiets kan een bedrijf wel echt de kop kosten. Dat men daar nu bang voor is past weer helemaal bij wat jij schrijft over China. Een bedrijf dat grote/dure games maakt moet bijna wel in China games kunnen releasen om te overleven, toch een markt waarin jaarlijks rond de 33 miljard euro aan games wordt uitgegeven. Zeker als je laatste game release een grote flop was en je ondanks alle shit toch een manier moet vinden om nieuwe investeerders te krijgen.
Geplaatst op 2021-06-08 17:20:29
het probleem zit er hem in dat hij er gewoon op lijkt. ipv er dan iets positief mee te doen en meer aandacht te vestigen op het misbruik van beren in zijn land zit hij als een klein kind te huilen omdat ze hem met winnie the pooh vergelijken. een vriendelijke beer waar te veel honing eten zijn enige negatieve punt is.
Geplaatst op 2021-06-08 13:56:55
Ironisch gezien Polen nu ook niet bepaald censuurvrij is.
Maar bij deze is het 4Gamers plan om de Chinese markt te veroveren dus ook om zeep! Thanks Jay!
Geplaatst op 2021-06-08 14:03:48
Het goede nieuws is dat als ze door China gebanned worden ze Devotion weer beschikbaar kunnen stellen.
Taiwan is een land met een meer westerse instelling, en dus veel gemakkelijker om mee samen te werken. We zouden eens moeten zien hoe graag China het had als meer bedrijven naar Taiwan kijken in plaats van China.
Geplaatst op 2021-06-08 14:30:25
Bedrijven boren natuurlijk wel liever de markt in China aan dan die in Taiwan en schikken zich dan makkelijker naar de regels van China. Voor Red Candle Games was de Chinese markt ook erg belangrijk, daarom dat eruit geweerd worden zo'n drama was voor de studio.
Geplaatst op 2021-06-08 14:53:00
De Chinese markt is belangrijk omdat die belangrijk werd gemaakt. Als business nu plots allemaal naar Taiwan verhuist zal dat voor een tijd minder winstgevend zijn, maar wel beter uitkomen op lange termijn omdat Taiwan beter samenwerkt, en als dat doorgaat zou China uiteindelijk zodanig verzwakken dat Taiwan die oorlog van soft-power wint, en dan hebben we plots een zeer sterke handelspartner die aan onze kant staat in plaats van andersom.
But maybe that's too political.
Geplaatst op 2021-06-09 17:28:02
Wtf hoezo "omdat die belangrijk werd gemaakt"? De Chinese afzetmarkt is 1,4 miljard mensen, Taiwan 23 miljoen. Zet dat op dezelfde grafiek en je hebt voor die laatste een vergrootglas nodig
Geplaatst op 2021-06-12 14:25:37
Een Taiwanese kan meer producten kopen dan een Chinees, plus dat de Chinese regering hun economie deels isoleerd, dus is de afzetmarkt in Taiwan evengroot als niet groter dan die van China.
Je zou toch ook liever Japan als markt hebben dan Indonesiƫ of zelfs Indiƫ.
Als je terugkijkt naar het begin van het China vs Taiwan conflict was Taiwan een even grote economie als China, wat betekent dat ze eigenlijk beter af waren dan China.
Geplaatst op 2021-06-13 14:57:16
Afhangende van waar je kijkt is een Taiwanees 3 tot 6 keer welvarender dan een Chinees. Dat is aanzienlijk, vanuit een menselijk standpunt. Maar statistisch insignificant in vergelijking met het bevolkingsaantal, wat 60 keer hoger is in China. En dit wil ook enkel maar zeggen dat de potentiele groei van China nog astronomisch hoger kan, nu ze eens te meer hun markten openen.
Taiwan is al erg lang een vrije markt en zit veel dichter bij het verzadigingspunt. Ik weet niet wat jouw begrip hiervan is maar je kan niet zomaar meer kapitaal pompen en een lineaire stijging verwachten. Afgezien van 1 of ander doemscenario voor China waarin een catastrofe heel de natie keldert is er geen scenario waarin Taiwan China nog overstijgt.
Geplaatst op 2021-06-13 18:23:53
China: Wait, that's perfectly legal and funny! C&D!!!
Geplaatst op 2021-06-09 17:18:04