Dankzij nieuwe AI-technologie ziet GTA V er realistischer uit dan ooit
Dankzij verschillende mods kan GTA V er al aardig realistisch uitzien, maar wat we hieronder zien gaat toch nog een stapje verder, met dank aan nieuwe AI-technologie.
Het Enhancing Photorealism Enhancement project is het werk van Stephan R. Richter, Hassan Abu AlHaija en Vladlen Koltun, die aan de Cornell University een manier zochten om artificiële intelligentie beter in staat te stellen om digitaal gecreëerde beelden realistischer te maken op basis van bestaand foto- en videomateriaal.
Op zich is het niets nieuws dat gamebeelden "realistischer" gemaakt kunnen worden door AI op basis van referentiebeelden uit het echte leven, alleen hebben die technieken tot nu toe altijd negatieve bijwerkingen gehad, niet in het minst wat betreft ongewilde artefacten die opduiken. Met het Enhancing Photorealism Enhancement project is men erin geslaagd dat minpuntje weg te werken.
Via de gepubliceerde paper over het project en via onderstaande video wordt alles technisch uitgelegd, maar samengevat en simpel gezegd komt het erop neer dat een AI-machine maar kan werken met wat het aangereikt krijgt. Ook al kan AI op zichzelf leren, er moet nog steeds in eerste instantie aangeleerd worden hoe de AI op zichzelf kan leren. Het Enhancing Photorealism Enhancement project heeft dan ook vooral de nadruk gelegd op het verbeteren van de kwaliteit van wat aan de AI aangeleverd wordt, zodat die er ook beter mee aan de slag kan gaan, wat dan weer betere resultaten oplevert.
En die resultaten zijn inderdaad indrukwekkend. De beelden van GTA V worden zonder veel problemen omgetoverd in realistische beelden op basis van referentiebeelden uit de echte wereld, waardoor je meer dan ooit de indruk krijgt dat je naar échte beelden zit te kijken, zij het vaak wel beelden gemaakt met een camera van geen al te goede kwaliteit, zoals bijvoorbeeld een dashcam van enkele jaren geleden. Op zich kan dat echter geen kwaad, omdat het meer afgewassen kleurgebruik oneffenheden die toch nog aanwezig zouden zijn weet te maskeren.
Dit ziet er idd een héél pak beter uit.
Geplaatst op 2021-05-16 12:36:26, bewerkt op 2021-05-16 12:36:47
Realistisch = grijs
Sadge
Geplaatst op 2021-05-16 13:41:32
gans de video gecheckt waarom?
en dat ze effectief met andere dataset hetzelfde realisme krijgen met meer kleur...
smh
Geplaatst op 2021-05-16 13:57:41
Super cool, maar ik durf wedden dat het resultaat op een 4K tv er eerder uitziet als wazige rommel. En de claim "can be run at interactive rates" lijkt me vaag genoeg om te betwijfelen of dit echt in real time toepasbaar is, misschien wel als je met fiber aan een dikke cloud computer hangt ofzo. iig wel een heel indrukwekkend staaltje technologie
Geplaatst op 2021-05-16 19:07:04
Verwacht maar niet the veel FPS
Geplaatst op 2021-05-17 00:37:10
Op een of andere manier vind ik dit eng
Eigenlijk wel ironisch dat een minder gedetailleerd asfalt realistischer is 😂
Geplaatst op 2021-05-16 19:30:01, bewerkt op 2021-05-16 19:30:26
Heeft te maken met je ogen, games tonen/renderen zaken veel scherper op afstand, dan hoe je ogen iets scherp zien op afstand. Het detail in games is dus te scherp, en dat maakt het onrealistisch.
Vaak wordt er gezegd, ja computers kunnen nooit echt realisme kwaliteit behalen, maar het is eerder dat computers al voorbij de kwaliteit van onze ogen zijn (net als bij FPS snelheid), en is het dus meer "trucjes en downscalen" van dingen om het echt te maken zoals wij dingen zien.
Geplaatst op 2021-05-17 12:19:51