Nieuwe, ingenieuze techniek met NES controller zorgt voor verse Tetris wereldrecords
Er worden dezer dagen weer verse Tetris wereldrecords gevestigd op de NES en dat heeft alles te maken met een nieuwe, ingenieuze techniek die zijn ingang vindt. Alles heeft te maken met de manier waarop de NES controller precies gebruikt wordt.
Tot nu toe waren er eigenlijk twee manieren om Tetris op de NES te spelen. Enerzijds was er de standaard "DAS" wijze, die gebaseerd is op de manier waar Tetris als game technisch in elkaar zit om de blokken te verplaatsen, en anderzijds werd er door pro's ook gebruik gemaakt van "hypertapping", waarbij heel snel na elkaar op de knoppen gedrukt werd om snellere inputs te krijgen.
Hoewel hypertapping doorgaans de beste prestaties oplevert, is het nadeel ervan dat het al snel erg vermoeiend wordt voor de vingers en zelfs blessures kan opleveren. Een alternatief, dat bovendien ook nog eens sneller is, is de zogenaamde "rolling" techniek, waarbij de vingers een snelle, vloeiende, rollende beweging maken die veel minder intens is. Helaas is deze techniek niet mogelijk met de NES controller, toch niet in combinatie met Tetris, of dat is tenminste wat lange tijd gedacht werd, tot recent.
Hieronder het nodige woordje uitleg, maar bekijk zeker ook de video onderaan dit bericht, want alles met eigen ogen zien biedt een veel beter inzicht in wat de nieuwe techniek precies inhoudt.
Het is niet dat rolling compleet onmogelijk is met de NES controller, maar het is wel moeilijker dan met andere controllers. Dat heeft vooral te maken met het ontwerp van de controller. De A- en B-knop kunnen nog al rollend met de vingers snel ingedrukt worden, maar de D-pad is simpelweg te klein om de scrolling techniek optimaal te kunnen benutten. Het is echter wel die D-pad die je vooral nodig hebt bij Tetris op de NES.
Eind 2020 begon een speler genaamd Cheez_Fish te experimenteren om D-pad rolling op de NES controller toch mogelijk te maken, maar uiteraard werd al snel tot de conclusie gekomen dat traditioneel rolling niet mogelijk was. Wat echter wel mogelijk bleek, was om de vingers over de achterkant van de controller te rollen, en dat veranderde alles.
Die achterkant heeft namelijk veel meer oppervlakte om mee te werken en kan zo zeg maar dienst doen als één grote knop waar je met je vingers over rolt. Doordat je dan tegelijk ook een richting op de D-pad indrukt, wordt die richting meermaals na elkaar erg snel getriggerd. De D-pad zit immers vast tussen de vinger waarmee een bepaalde richting ingeduwd wordt enerzijds, en de vingers die over de onderkant van de controller rollen anderzijds. Door het rollen wordt de D-pad telkens heel lichtjes niet meer ingedrukt en dan heel snel weer wel ingedrukt.
Met deze techniek kon Cheez_Fish veel sneller dan ooit mogelijk was met hypertapping blokken droppen in Tetris, waardoor meerdere pro's begonnen te oefenen met de techniek. Die is sowieso niet makkelijk om in de vingers te krijgen en vereist heel wat training, maar inmiddels worden de vruchten er wel van geplukt. Dankzij de nieuwe techniek werden al nieuwe wereldrecords gevestigd en er werden ook al toernooien mee gewonnen.
Rolling bij Tetris blijft voorlopig wel eerder uitzondering dan regel, ook op hoog niveau, simpelweg omdat het nog zo'n nieuwe techniek is. Er is ook nog ruimte voor verbetering. Op de achterkant van een NES controller rollen kan immers voor de nodige onstabiliteit zorgen, maar één speler heeft daar al iets op gevonden. Een zekere TegaMech namelijk drukt de controller ook nog eens tegen zijn voet aan om alles wat stabieler te houden. Andere spelers dan weer leggen de controller op hun been of experimenteren met andere grepen om de controller vast te houden, hetzij met één hetzij met twee handen.