Studie: "lootboxen structureel en psychologisch verwant aan gokken"
Wetenschappers van de universiteiten van Plymouth en Wolverhapton hebben na een studie geconcludeerd dat er een link is tussen lootboxen in games en gokken. Volgens de onderzoekers zijn lootboxen "structureel en psychologisch verwant aan gokken." De onderzoekers verwijzen ook naar verschillende andere studies waaruit blijkt dat er een link is tussen lootboxen en problematisch gokken.
Volgens het verslag van de onderzoekers kopen heel wat mensen, waaronder veel kinderen, lootboxen omdat ze bang zijn speciale items of cosmetics te missen, het zogenaamde FOMO-effect (Fear of Missing Out).
Voorts zouden spelers er via verschillende bekende psychologische technieken toe aangezet worden om lootboxen te kopen. Zo kunnen spelers bijvoorbeeld een gratis lootbox krijgen, al moet dan vervolgens wel betaald worden voor bijvoorbeeld een sleutel om die lootbox te kunnen openen.
Ook "price anchoring", waarbij een hogere prijs zichtbaar doorstreept staat ten voordele van een lagere prijs, is een tactiek die vaak gebruikt wordt om een aanschaf aantrekkelijk te maken.
Speciale, tijdelijke acties zijn ook vaak van de partij, evenals het verdoezelen van de reële kosten, bijvoorbeeld door in plaats van met euro's met een in-game munteenheid te werken. Een lootbox kan dan bijvoorbeeld "slechts" vijf sterretjes kosten, terwijl dat in werkelijkheid 100 euro of meer kan zijn.
In het Verenigd Koninkrijk wordt momenteel een aanpassing van de gokwetgeving overwogen. Eerder werd al een voorstel voorgelegd om lootboxen als gokken te bestempelen, waardoor lootboxen niet per se illegaal zouden worden maar wel aan veel strengere regels zouden moeten voldoen. Zo streng zelfs dat het voor veel bedrijven waarschijnlijk interessanter is om de lootboxen gewoon achterwege te laten.
In het verslag van de universiteiten van Plymouth en Wolverhapton wordt er ook voor gepleit om lootboxen inderdaad strenger te reguleren. Lootboxen zouden duidelijk gedefinieerd moeten worden en er zouden leeftijdsbeperkingen moeten komen, evenals volledige transparantie omtrent de kansen die gepresenteerd worden om iets wel of niet te krijgen uit een lootbox. Ook pleit men voor een uitgavelimiet betreffende lootboxen en wil men dat de prijzen in echt geld worden weergegeven.
*Insert 'Surprised Pikachu face' here*
Geplaatst op 2021-04-05 01:33:04
Ok.
https://en.meming.world/images/en/a/af/Surprised_Pikachu_3D.jpg
Geplaatst op 2021-04-05 12:07:34
ORLY?
YRLY !
Geplaatst op 2021-04-05 16:04:19
Ik ben voor een strengere regulering. Als je er geld voor moet neertellen en er ook nog echte voordelen in het spel bij komen kijken zijn ze erg schadelijk. Kinderen zouden er sowieso niet mee in aanraking moeten komen omdat deze vaak nog niet de waarde van geld goed kunnen inschatten. We hebben vaak genoeg berichten gezien van Amerkaanse ouders die hun kroost niet goed in de gaten hielden en hun creditcardgegevens niet goed afschermden en daarna helemaal arm zijn gekocht door hun lieve onschuldige (b) engeltje. Wat een leuke bron is van leedvermaak, maar eigenlijk niet zou mogen gebeuren.
Geplaatst op 2021-04-06 14:21:10, bewerkt op 2021-04-06 14:21:22