Rockstar neemt fan fix over om GTA Online laadtijden te verminderen
GTA Online heeft aardig lange laadtijden, niet alleen op consoles maar ook op pc. Recent echter slaagde een fan erin om op een redelijk simpele manier de laadtijden van de pc-versie met maar liefst 70% te reduceren (van 7 minuten naar anderhalve minuut). Bij Rockstar hebben ze die fix eens van naderbij bekeken en nu is beslist om de ingenieuze oplossing over te nemen en via een nieuwe update te implementeren.
De oplossing in kwestie is redelijk eenvoudig. De fan, t0st genaamd, had namelijk ontdekt dat GTA Online erg veel druk zet op één enkele core van zijn CPU. De game maakt met andere woorden niet optimaal gebruik van alle cores die tegenwoordig in een pc zitten. Zorg je ervoor dat dat wel gebeurt, dan wordt die druk meer verdeeld, waardoor de CPU in dezelfde tijd méér werk kan verrichten en de game dus sneller geladen kan worden. Vreemd genoeg was dit bij Rockstar nooit iemand opgevallen, en dat terwijl het uitdokteren en oplossen ervan in principe maar een uurtje werk is voor één enkele developer.
Rockstar zal de fan fix dus overnemen en via een toekomstige update uitrollen voor de pc-versie, al is nog niet bekend wanneer precies. Intussen blijft t0st niet met lege handen achter. Hij kreeg van Rockstar naast een welgemeende dankjewel ook 10.000 dollar uit een fonds dat normaal alleen bedoeld is voor wie gevaarlijke exploits ontdekt en meldt.
Die laatste alinea had ik nu niet verwacht, maar wel goed om te horen!
Geplaatst op 2021-03-16 11:18:33
Inderdaad, een mooi gebaar ook!
Geplaatst op 2021-03-16 18:13:37