Gamer wint Joy-Con drifting rechtszaak tegen Nintendo
In het Verenigd Koninkrijk heeft een gamer een rechtszaak tegen Nintendo gewonnen. De zaak had betrekking op de zogenaamde drifting issue van de Nintendo Switch Joy-Con controllers, waarvoor Nintendo weigerde een refund te geven.
Bij "drifting" lijkt de stick van de Joy-Con na verloop van tijd automatisch een richting aan te geven en "weg te glijden", zonder dat de stick effectief gebruikt wordt. Op die manier worden in-game dus acties uitgevoerd terwijl dat helemaal niet de bedoeling van de speler is.
Joy-Con drifting is al lang een probleem en tot nu toe heeft Nintendo het nog niet echt eenduidig weten aan te pakken. Toen het probleem meer en meer onder de aandacht werd gebracht en er class-action rechtszaken werden aangespannen werd wel beslist om gratis reparaties aan te bieden, maar voor sommige gamers is dat onvoldoende.
Om te beginnen duurt het reparatieproces redelijk lang. In het geval van de gamer die de rechtszaak won moest hij twee keer een maand lang wachten. Bovendien gebeurt het soms dat het drifting probleem na verloop van tijd gewoon opnieuw opduikt.
De gamer wilde een refund (waar Nintendo in principe wettelijk ook toe verplicht is), maar bij Nintendo support werd dit telkens opnieuw geweigerd en kreeg hij te horen dat hij dan maar gerechtelijke stappen moest ondernemen, wat hij dus deed.
Nintendo kreeg 21 dagen de tijd om een antwoord te formuleren, maar deed dat niet, waardoor zonder de inbreng van Nintendo een uitspraak werd gedaan in het voordeel van de gamer. Na de uitspraak werd hij door Nintendo gecontacteerd met instructies om zijn refund te verkrijgen.
Nuja, laten we hopen dat er eens een oplossing gevonden word. Oftewel gewoon een nieuwe geven als er drift is, of als er effectief een switch pro uitkomt, een sterkere stick
Geplaatst op 2020-09-14 18:01:27
laatste keer dat ik er iets over heb opgezocht zaten we al aan de 14de revisie van de joy-cons.
Het driften is een design fout in de thumbstick module en die is blijkbaar nog steeds niet aangepast.
En ik merk dat de pro controller er ook last begint van te krijgen dezer dagen...
Geplaatst op 2020-09-14 18:29:43
Is het je eigen pro-controller? Want dat kan gewoon sleet zijn, zelfs de concurrentie heeft na een tijd drifting. Is het van Nintendo zelf, of een ''license"? :p
Absurd genoeg hebben ze wel genoeg ingenieurs bij Nintendo, maar denken die duidelijk niet goed na
Geplaatst op 2020-09-15 18:15:29
Het is een officiële pro controller van Nintendo zelf (xenoblade chronicles 2 themed, uit 2017)
ding is niet zo extreem veel gebruikt.
zelfs men PS1 controllers hebben meer afgezien en nog geen drift...(en ps2/3/4 +x360/x1).
Het is echt een issue specifiek voor deze generatie dat zo erg is (wii u gamepad heeft dubbel aantal uren in totaal al gezien dan men switch en geen issues)
Geplaatst op 2020-09-15 19:38:33
Das raar, ik heb zelfs nog oudere pro-controllers liggen (yup, meervoud) en totaal nog geen klachten erover.
Geplaatst op 2020-09-17 17:30:52
lol, wat een sukkels
"...bij Nintendo support werd dit telkens opnieuw geweigerd en kreeg hij te horen dat hij dan maar gerechtelijke stappen moest ondernemen..."
Moet je ook ni verbaast zijn dat het gebeurd, los dat je de zaak zal verliezen aangezien je -met voorkennis?- een defect product verkoopt.
Laat staan van gewoon vervanging op te sturen... -_-
(of een voucher/bon om in de winkel direct zelf 1 nieuwe joycon te nemen)
Allez, dit maakt het dan helemaal "af"... -_-
"Nintendo kreeg 21 dagen de tijd om een antwoord te formuleren, maar deed dat niet, waardoor zonder de inbreng van Nintendo een uitspraak werd gedaan in het voordeel van de gamer. Na de uitspraak werd hij door Nintendo gecontacteerd met instructies om zijn refund te verkrijgen."
Geplaatst op 2020-09-15 16:16:08, bewerkt op 2020-09-15 16:17:56