Studie: "door games gaan jongeren meer lezen, ook goed voor emotionele ontwikkeling"
In het Verenigd Koninkrijk is uit een onderzoek van het National Literacy Trust gebleken dat games spelen een positieve invloed heeft op de leer- en leesgierigheid van jongeren. Bovendien zouden games ook bevorderend zijn voor de emotionele ontwikkeling. Het onderzoek werd uitgevoerd bij zo'n 5000 jongeren tussen de 11 en de 16 jaar oud.
2 op de 5 deelnemers liet na het spelen van games weten geïnteresseerd te zijn om meer over de games te weten te komen, bijvoorbeeld via boeken, reviews of nieuwssites. Op die manier zetten games dus aan tot meer lezen, waardoor jongeren taalvaardiger worden.
Voorts zei 73% van de spelers dat de games hen echt het gevoel geven deel uit te maken van een verhaal, waardoor ze meer interesse krijgen in narratieve content, hetgeen op zich dan ook weer kan aanzetten tot het lezen van boeken of het zelf schrijven van verhalen.
De jongeren in de studie lieten ook weten dat games hen helpen om zich in te beelden hoe het is om in andermans schoenen te staan. Zodoende kunnen games jongeren helpen om empathie (verder) te ontwikkelen.
Tot slot vonden veel jongeren het positief dat games hen in staat stellen om contact te houden met familie en vrienden, zeker in tijden van het coronavirus. Op die manier dragen games ook bij aan het emotionele welzijn van de jongeren. 60% van de ouders was het daar ook mee eens.
In principe liggen de bevindingen van dit onderzoek natuurlijk enigszins in de lijn der verwachtingen, maar bevestiging kan nooit kwaad. Eerder bleek uit onderzoek ook al dat games helpen bij de motorische ontwikkeling van jongeren en dat ook hun geheugen er wel bij vaart.
Hmm de bron is instagram? Is nergens de studie zelf beschikbaar? Ik ben natuurlijk blij om het resultaat te horen als gamer, maar als consultant moet ik altijd vraagtekens zetten bij dit soort studies.
Zo te zien is het namelijk een enquête geweest waarbij kinderen van 11 tot 16 zelf rapporteren. Enquêtes hebben altijd een selectie bias en kinderen van 11 tot 16 zijn nou niet echt bekend enorm in staat te zijn tot zelf reflectie. Dat drijft de betrouwbaarheid van zo'n studie ver omlaag.
Geplaatst op 2020-08-13 13:07:46
"Hmm de bron is instagram? Is nergens de studie zelf beschikbaar?"
De bron is de Instagrampagina (van de auteurs/uitgever van de studie) dat een link heeft naar de feitelijke studie.
Geplaatst op 2020-08-13 14:23:34, bewerkt op 2020-08-13 14:24:19
https://i.imgur.com/2iTx3CU.png
Waar is die link dan?
Geplaatst op 2020-08-13 14:31:50
https://literacytrust.org.uk/information/what-is-literacy/video-games-and-literacy/
Geplaatst op 2020-08-13 14:59:34
Thanks ik moest even verder zoeken nog maar ik heb het inmiddels gevonden.
Het bevestigde helaas mijn vermoeden. Ben niet onder de indruk van de opzet van het onderzoek.
Geplaatst op 2020-08-14 00:25:07
Is idd een ramp als je een link wilt plaatsen op Instagram bij je post, maar zie lager van Yoni. :)
Geplaatst op 2020-08-13 15:35:05