"Afwezigheid E3 had geen negatieve impact op grote uitgevers"
De jaarlijkse E3-beurs in zijn traditionele vorm ging dit jaar omwille van COVID-19 niet door. Grote gamepartijen moesten dus op eigen houtje wat in elkaar zien te boksen. Veelal betekende dat een livestream met de nodige aankondigingen en onthullingen, wat natuurlijk niet veel verschilt met hoe de meeste gamers sowieso al elk jaar beleven.
Grote partijen winnen
Het mag dan ook geen verrassing zijn dat ook data blijkt dat grote uitgevers geen last hebben gehad van de afwezigheid van E3 dit jaar. Meer zelfs: de cijfers dit jaar waren beter dan die van vorig jaar.
Het PS5 reveal event was goed voor een gemiddeld aantal kijkers van 1,51 miljoen. De Xbox persconferentie van E3 2019 had, ter vergelijking, gemiddeld 0,94 miljoen kijkers. Ubisoft dan weer haalde met Ubisoft Forward gemiddeld 1,02 miljoen kijkers, tegenover 0,75 miljoen kijkers bij hun persconferentie van E3 2019.
Natuurlijk moet met dergelijke data altijd voorzichtig omgesprongen worden. Zo kunnen we de livestreams van Sony moeilijk vergelijken omdat het bedrijf vorig jaar niet aanwezig was tijdens E3. Bovendien is een livestream over een nieuwe next-gen console iets anders dan een livestream over de huidige console. Verder is op te merken dat Ubisoft kijkers wist te lokken door Watch Dogs 2 gratis uit te delen.
Los van de kanttekeningen is de algemene tendens wel positief voor grote uitgevers. Enerzijds komt dit omdat gaming nog steeds aan popûlariteit wint, maar anderzijds blijkt dus dat E3 op zich niet echt een factor speelt.
Kleine partijen verliezen
Voor kleinere partijen blijkt de afwezigheid van E3 veel minder goed uit te pakken. De PC Gaming Show, die focust op indie games voor pc en titels van iets minder grote studio's, bijvoorbeeld haalde dit jaar slechts een gemiddeld aantal kijkers van 68.000, terwijl dat vorig jaar tijdens E3 nog een gemiddelde van 141.000 kijkers was.
Vermoed wordt dat kleinere partijen E3 meer nodig hebben om in de schijnwerpers geplaatst te kunnen worden. Wanneer een kleinere livestream kadert in een breder E3-aanbod, gaan gamers sneller die kleinere livestream ook nog meepikken, terwijl het buiten de context van E3 sneller genegeerd zou worden, ook al omdat alle aankondigingen meer gespreid gebeuren in de tijd in plaats van geconcentreerd in één week.
Met deze analyse wordt eigenlijk bevestigd wat al een tijdje duidelijk is: grote partijen hebben E3 niet nodig. EA en Sony blijven er al weg, wat alvast heel wat centjes bespaart, en de vraag is of na dit jaar niet nog meer grote uitgevers overhaald worden om E3 voortaan links te laten liggen.