Racistische strop uit Overwatch verwijderd
Via een recente update is een specifieke cosmetische spray uit Overwatch verwijderd. Het gaat om de spray die spelers kunnen achterlaten als het personage McCree, een cowboy. De spray in kwestie beeldde een strop af en is nu vervangen door een hoefijzer met de tekst "bad luck."
Officieel werd niet gezegd waarom de oorspronkelijke spray verwijderd werd, maar vermoed wordt dat het te maken heeft met het feit dat de strop vaak geassocieerd wordt met het (historisch) lynchen van zwarten in de Verenigde Staten, waar ze aan bomen opgeknoopt werden. Gevoelige materie dus, zeker in tijden van Black Lives Matter. Of de spray in-game ook effectief voor racistische communicatie gebruikt werd, is moeilijk in te schatten.
Met deze actie van Blizzard wordt opnieuw een racistisch symbool uit een game gehaald. Eerder werd al het OK-gebaar uit Call of Duty verwijderd en werd een anti-immigratie skin hernoemd.
Tsss, net of er nooit blanken zijn opgestropt. Men is nu toch wel echt aan het overdrijven.
Geplaatst op 2020-07-16 14:19:08
met niet overdrijven haalt ge geen headlines meer he.
Geplaatst op 2020-07-16 14:43:45
Touché sir.... touché 😉
Geplaatst op 2020-07-17 08:20:09
"Met deze actie van Blizzard wordt opnieuw een racistisch symbool uit een game gehaald."
Kan je me exact vertellen waar het symbool een bepaald ras discrimineert of focust tov een ander ras? Als we dan toch de stelling "racistisch symbool" gaan klakkeloos overnemen van Amerikaanse media.
Geplaatst op 2020-07-16 14:41:11
Als het een symbool is dat gebruikt wordt door racisten om een racistische boodschap te ventileren, is het in die hoedanigheid een racistisch symbool. Een hakenkruis is niet plots minder nazisymbool omdat het in andere culturen in andere contexten een andere betekenis heeft.
Daarom hoeft het nog niet in elke situatie racistisch te zijn, net zoals je als duiker ook niet plots racistisch bent wanneer je onder water het OK-gebaar doet. Maar in deze context is het verwijderd omdat het een racistisch symbool is, niet omdat er een game breaking bug in zat he, dus ja, dan kan je het omschrijven als een racistisch symbool.
Of er dan goed aan gedaan wordt een dergelijke afbeelding uit een game te verwijderen, daarover kan je discussiëren, maar als je ziet dat white supremacists maar wat graag pronken met hun tattoos van een dergelijke strop om aan te geven dat ze liefst elke zwarte zouden ophangen, kan je moeilijk zeggen dat er geen racistische context rond te vinden is.
Geplaatst op 2020-07-16 14:55:26, bewerkt op 2020-07-16 15:02:57
Er is een gigantisch verschil tussen zeggen dat er een racistische context kan gevonden worden en zeggen dat het een racistisch symbool is. Kan zo een lijst moppen maken die mits context plots een volledig andere interpretatie krijgen.
Deze cancelculture geeft gewoon macht op de meest idiote manier. Ieder kan een symbool een nieuwe context geven. Sorry maar be-lachelijk. Dit is geen oplossing maar een feel good for SJW/karens :). En ondertussen negeren we de echte problemen.
Geplaatst op 2020-07-16 15:54:44, bewerkt op 2020-07-16 15:58:40
't Is altijd de context die iets racistisch maakt, zonder context heb je geen symbool. Zonder context is een strop maar een strop, zonder context is een OK-gebaar maar een bepaalde houding van je hand en vingers, zonder context is de pen van je overleden grootvader maar een pen ipv een waardevol aandenken.
Als je het hebt over een "racistisch symbool", hoort daar automatisch een context bij, want een zuiver racistisch symbool los van enige context bestaat inderdaad niet, maar da's dan slechts een taalspelletje dat je speelt. Net als symbolen is taal niet zuiver objectief, er zit nog altijd betekenis achter, voorbij de loutere vormfactor.
Geplaatst op 2020-07-16 16:04:11
ja, maar naar mijn mening versterk je de negatieve context van symbolen alleen maar als je ze begint te verwijderen met als reden racisme en maak je de mensen die ze gebruiken nog machtiger.
Bv. Deze strop in overwatch, de strop werd ook gebruikt in de geschiedenis om criminelen, vrouwen beschuldigd van hekserij, tegenstanders van bepaalde regimes,... te doden. Wrm is de context hier dan strop = lynchen van zwarten?
Geplaatst op 2020-07-16 16:16:31
Zoals gezegd kan je discussiëren over de wenselijkheid van het verwijderen van dergelijke zaken uit games.
Voorts gebeurt het hier natuurlijk wel tegen de context en achtergrond van Black Lives Matter dat recent weer volop in de aandacht is gekomen. 't Is niet dat er recent werd geprotesteerd tegen politiegeweld op heksen. En als zou blijken dat een of ander symbool als anti-vrouwen bestempeld kan worden, dan zou het waarschijnlijk in eenzelfde situatie terechtkomen en ook verwijderd worden. 't Is dus niet omdat bepaalde symbolen soms andere groepen viseren, dat dit ene symbool plots niet meer racistisch zou zijn.
Als bedrijf kan het je dan al snel warm onder de voeten worden als een dergelijk symbool in je game door spelers misbruikt kan worden (het hoeft zelfs niet eens actief misbruikt te worden.) Een snelle oplossing is dan om het gewoon te verwijderen.
Geplaatst op 2020-07-16 16:28:16
Ik ben het eens met Freakykiller zo kan elk symbool verboden gemaakt worden.
Stel een groep rassisten doet haatuitspraken voor de Belgische vlag en zet die op hun schouder als groeps symbool.
moet de Belgische vlag dan in de ban?
Geplaatst op 2020-07-16 17:09:23
Ik ben hier niet om de beslissingen van Activision-Blizzard te verdedigen he :p Zoals gezegd: of dergelijke zaken inderdaad verwijderd moeten worden, daarover valt te discussiëren, maar da's een discussie die je vooral met de makers van de game moet voeren. 4Gamers bericht er enkel over, maar 't is die berichtgeving waar hier in de comments nu wat kritiek op komt en daar reageer ik op.
Geplaatst op 2020-07-16 19:05:42
Het is niet dat ik niet akkoord ben met je uitleg over context. Maar je mist het punt volledig. Het probleem is dat mensen hun eigen context aan iets opleggen en dat plots alles de vuilbak in moet zonder enig debat of discussie. Jij voelt je aangevallen of aangesproken? Boe het moet weg, no discussion. En dit is gewoon het zoveelste voorbeeld ervan.
GitHub heeft nu aangekondigd dat ze de term master/slave gaan proberen te vermijden. Master/slave is een standaard naam voor een programmeer-model/architectuur. Waar in godsnaam slaat dat nu op :). Dat heeft niks met context te maken, ofja als je de BLM context forceert en exporteert op alles, dan ja misschien wel ja. Dit is het probleem met dit geheel gedoe. We gaan gewoon contexten die niks te zien hebben met de originele intentie/context forceren op zaken en dan dingen censureren. Waarom? Zodat er geen idioot een post maakt op Twitter "OMG I saw this PPT from GitHub mentioning master/slave!?". Zodat iemand zijn delusional entitled feelings niet geraakt worden?
Dat is gewoon onzin. En met deze post doe je er gewoon aan mee en normaliseer je het. Als media heb je een voorbeeldsrol dus ik begrijp dat je in een positie bent waar je heel correct moet handelen (dus schaal tipt altijd in de richting wat "moreel" juist is). Maar je bent nu niet meer objectief en wat je zegt heeft een veel kleiner draagvlak dan je denkt (en de media denkt).
Geplaatst op 2020-07-16 18:15:20
Media en voorbeeldrol? De media zijn de grootste aanstekers. En het is schrijnend te zien dat 4gamers hier zelf ook meer en meer aan meedoet.
Geplaatst op 2020-07-16 18:22:02, bewerkt op 2020-07-16 18:23:39
Het is zoals de journalist Bari Weiss die onlangs New York Times verlaatte het heeft gezegd: Journalistiek en media is al lang niet meer op zoek naar de ware aard van een verhaal. In plaats daarvan is er een selectief aantal mensen die worden verondersteld de enige waarheid te kennen, en wiens boodschap via de media gedeeld dient te worden.
Media is daarbij eerder een religie of een sekte. Dat is hoe ze er consequent zo erg naast kunnen zitten net als bij "Gamergate", hoe ze praktisch garandeerden dat Hillary Clinton president ging worden en zweerden dat Trump een Russische Agent zou zijn. Er is NIEMAND die ze verantwoordelijk stelt voor hun leugens.
Geplaatst op 2020-07-17 08:29:12
Inderdaad krijg je als je een paar extremistische activisten in dienst neemt die terreur zaaien bij iedereen die het waagt kritisch te zijn over wat ze zeggen. Zie je jammer genoeg in zowat al de media en ook veel daarbuiten, bvb onderwijs. En ook hier.
Geplaatst op 2020-07-17 17:20:24, bewerkt op 2020-07-17 17:20:35
Ik begrijp jouw punt door de uitleg die je gegeven hebt, maar ik denk ook dat je niet uit het nieuwsbericht kan opmaken dat we het punt per se gemist hebben. Omgekeerd hetzelfde. Eigenlijk is het nieuwsbericht geen plaats om een punt te maken of te missen.
Jij zou blijkbaar graag hebben dat we het punt niet missen, en dus het punt raken/maken, en duidelijk in de tekst afstand nemen van deze "heksenjacht" op onschuldige elementen in games waar een racistisch kantje aan wordt opgedrongen door een bepaalde stroming binnen een maatschappij (als dat al zo is trouwens, want geen idee of iemand vanuit de BLM-beweging bv. hier effectief een probleem van heeft gemaakt, voor hetzelfde geld was het gewoon een hoge pief bij Activision die een bui zag aankomen en het zekere voor het onzekere wilde nemen). Tegen zo'n stellingname zou je dan net zo goed (terecht) kritiek kunnen hebben, net zoals je kritiek kan hebben wanneer we hier de loftrompet zouden toeteren over deze beslissing, hetgeen we dus niet doen.
In het bericht zit naast de objectieve vermelding van de gang van zaken ook al enige nuance, namelijk dat het niet duidelijk is of de strop in-game ook effectief voor racistische communicatie gebruikt werd. Daarmee geven we zelf al aan dat de strop niet per se altijd en uit en op zichzelf racistisch is.
Ik denk dat hier vooral gestruikeld wordt over het feit dat we het adjectief "racistisch" koppelen aan "strop", alsof we daarmee willen zeggen dat de strop op zich de facto altijd en overal een racistisch symbool is. Niet dus he, maar het is een symbool dat wel degelijk ook racistisch gebruikt wordt en dus kan je dat adjectief er wel degelijk aan koppelen, zeker wanneer het daar nu eenmaal over gaat. Het gaat hier om de racistische versie van de strop, het racistische gebruik ervan, kortom: de racistische strop, en in de praktijk betekent dat natuurlijk dat élke versie van de strop uit de game verdwijnt, ook de niet-racistische, omdat het over één en hetzelfde object gaat met verschillende betekenissen. Hier heeft het dus echter betrekking op de racistische betekenis.
Doe me wat denken aan "black lives matter" vs "nee, ALL lives matter!" ... ja, uiteraard, maar dat betekent niet dat je niet specifiek de aandacht mag vestigen op het probleem van geweld tegen zwarten. 't Is niet omdat een strop niet per se racistisch is, dat een strop nooit racistisch is.
Als die strop game-breaking zou zijn for whatever reason, en we berichten "game-breaking strop uit Overwatch verwijderd", dan krijgen we toch ook geen stortvloed van reacties die zeggen dat een strop in andere games niet game-breaking is? (ik geef toe dat de vergelijking wel mank zal lopen omdat "racistisch" veel geladener is dan "game-breaking", maar ik wil maar zeggen dat we in mijn ogen vooral over de taal aan het discussiëren zijn en dat die bij jou misschien anders overkomt dan dat ik het bedoeld heb.)
Geplaatst op 2020-07-16 19:37:34
"Daarom hoeft het nog niet in elke situatie racistisch te zijn".
Maar het is wel een assertie die jij stelt in het artikel, zowel in de headline als de laatste paragraaf en het is niet de eerste keer. Het is teleurstellend om te zien dat zelfs jij hiervoor valt. Het is jammer dat 4Gamers net zoals zovele "games media" ook massaal aan dit soort ragebait doet van de juiste kant. Dit terwijl effectief game nieuws het niet lijkt te halen.
In het verleden was ik vrij positief over artikels die je deed @Jay, maar eerlijk met wat ik de laatste weken lees ben ik vrij teleurgesteld in 4gamers.
Geplaatst op 2020-07-16 17:10:47, bewerkt op 2020-07-16 17:13:34
Zie m'n reactie hierboven. 't Is niet dat we hier Activision-Blizzard aan 't ophemelen zijn voor hun beslissing he, maar omgekeerd hetzelfde: we gaan ze hier in dit nieuwsbericht ook niet afslachten voor wat in jouw ogen haast een complot van linkse media is dat blootgelegd moet worden. Als we hier kritischer iets over willen zeggen, gebeurt dat wel in een opiniestuk (hetgeen ik eigenlijk sowieso al op de planning had staan sinds het OK-gebaar gedoe).
Geplaatst op 2020-07-16 19:40:16
Wie spreekt van een complot? Een echokamer is is niet bepaald een complot.
Het gaat er over dat je zelf de assertie maakt dat het racistisch is en daardoor al je gebrek aan objectieve berichtgeving aangeeft. Jij maakt deze assertie zowel in de titel als in de laatste paragraaf, waarmee de opinie al in de berichtgeving zit.
Geplaatst op 2020-07-16 19:56:44
Let the sissified retardation continue...
Geplaatst op 2020-07-16 16:23:04
Unfortunately yes, het begint gewoonweg té belachelijk voor woorden te worden.
Geplaatst op 2020-07-16 17:24:28
Inderdaad.
Geplaatst op 2020-07-16 17:40:30
ik wacht op de dag dat wit zijn gezien wordt als racisme en verwijderd moet worden.
Geplaatst op 2020-07-16 16:35:19
Geen zorgen, dat gebeurd al vaak genoeg irl. Wat ik me afvraag, hoe gaat dat dan met kinderen die van een gemengd huwelijk zijn waarvan één ouder wit is en de andere niet?
Geplaatst op 2020-07-16 16:37:39
Lol wat een complete onzin... Haal dan ook maar alle wapens uit de game zodat je elkaar maar dood moet knuffelen. Is gewoon een afbeelding van een executie middel. Niet erger dan een plaatje van een geweer of mes als je het mij vraagt.
Geplaatst op 2020-07-16 16:38:02, bewerkt op 2020-07-16 16:42:12
de hele wapenlobby in de usa is zo gemaakt dat het vooral blanken zijn die ze mogen gebruiken. moest het mogelijk zijn was de wet nog steeds dat wapens voor blanken zijn. dus het zijn inderdaad symbolen van onderdrukking. mss geweren in het algemeen verbieden dan in de usa.
Geplaatst op 2020-07-16 17:29:36
Een mooi staaltje mee springen op de marketingtrein... Dit is zo vergezocht dat het schrijnend wordt.
Geplaatst op 2020-07-16 16:56:31
Wat een bullshit. Gewoon boycotten die hap dan. Slaat echt nergens op namelijk, Waar is men eigenlijk mee bezig. Om door te draaien? Wegwezen dus!
Geplaatst op 2020-07-16 17:46:13
Het beste aan deze actie, is dat het een hele hoop idioten frustreert. Goed gedaan dus!
Geplaatst op 2020-07-17 10:39:13
We gaan echt te ver met deze achterlijke cancelcultuur. Dit moet echt stoppen.
Die strop was volgens mij meer bedoeld voor McCree zelf, aangezien hij een crimineel was (hij was lid van de Deadlock Gang). Niets met het ophangen van ontsnapte slaven.
Maar ja Activision/Blizzard wil natuurlijk niet dat de Shaniqua's en Tyrone's en de Deugpolitie in de VS opeens hen als doelwit gaat gebruiken in hun hetze tegen alles wat ze niet aanstaat.
Geplaatst op 2020-07-17 11:20:01