Geen cloud saves voor enkele grote Nintendo Switch games
Nog eventjes en Nintendo lanceert zijn Nintendo Switch Online service. Een van de zaken die vanaf dan mogelijk worden zijn cloud saves. Handig natuurlijk, want op die manier kan je extra veiligheid inbouwen en voorkomen dat je progressie helemaal verloren is wanneer er iets gebeurt met de lokaal opgeslagen save file. Helaas ziet het er naar uit dat cloud saves niet per se voor elke game ondersteund worden. Op zich nog te begrijpen, maar zelfs enkele grote titels van Nintendo zelf, zoals Splatoon 2 en de nieuwe Pokémon Let's Go games, zouden geen cloud saves ondersteunen. Wat third-party games betreft, zijn het onder meer Dark Souls Remastered, Dead Cells, FIFA 19 en NBA 2K19 die geen cloud saves ondersteunen.
De vraag is natuurlijk waarom deze games geen cloud saves ondersteunen. In een reactie laat Nintendo weten dat een overgrote meerderheid van games op de Nintendo Switch wel degelijk cloud saves zullen ondersteunen, maar sommige games dus ook niet. Dit heeft volgens Nintendo te maken met fair play. Volgens Nintendo bestaat het risico namelijk dat er geprutst wordt met cloud saves en lokale saves, waardoor spelers bijvoorbeeld een item kunnen terugkrijgen dat ze eerst online geruild hadden, of ze kunnen een bepaalde online rank terugkrijgen die ze eerst kwijtgespeeld waren.
De uitleg van Nintendo wordt niet meteen goed ontvangen. Bij Sony, Microsoft en Steam immers maken ze helemaal geen probleem van cloud saves voor welke game dan ook. Integendeel: cloud saves zijn soms zelfs een manier om cheating tegen te gaan. Voor velen bewijst Nintendo dan ook nogmaals dat het op vlak van online service verder blijft prutsen.