Adviseur Britse regering geen fan van Minecraft op school
In het Verenigd Koninkrijk zijn ze niet vies van wat technologie en games op school. Zo zijn op initiatief van de overheid duizenden mini-computers uitgedeeld aan scholen zodat kinderen ermee kunnen leren programmeren, en in dat kader werden ook al enkele speciale games ontwikkeld. Ook maken heel wat scholen al gebruik van Minecraft. Niet iedereen is daar echter voor te vinden.
Kritiek kwam er afgelopen weekend van Tom Bennett. Hij is oprichter en directeur van researchED, een project dat leerkrachten wil wapenen tegen pseudo-wetenschap en ze tegelijk wil opleiden om effectief gebruik te maken van echt wetenschappelijk onderzoek. Hij zetelt ook in de "Behaviour Group" van de Britse overheid en als dusdanig is hij een adviseur voor wat schoolbeleid in het land betreft.
Bennett is dus geen fan van Minecraft tijdens lessen. Hij noemt het een zoveelste gimmick die in de weg staat van het effectief leren. Volgens Bennett is er al een moeras aan gimmicks en dat zou eens grondig droog gelegd mogen worden. Bennett vraagt zich ook af of games wel echt nodig zijn. Hij vraagt zich af of het niet goedkoper en even of meer effectief kan, bijvoorbeeld door gewoon boeken te gebruiken. Door daarentegen echter games als gimmick te gebruiken, zou er volgens Bennett een reƫel risico zijn dat kinderen zich op het verkeerde gaan focussen.
De kritiek van Bennett kon natuurlijk rekenen op nieuwe kritiek van voorstanders van Minecraft op school. Die voorstanders wijzen naar talloze positieve verhalen die uit scholen zelf komen. Ook wordt gewezen op het feit dat Minecraft positief is voor het leerproces omdat kinderen iets visueel ook kunnen ervaren. In plaats van via een boek te leren dat je door bepaalde grondstoffen te combineren een bepaald product krijgt, kan dit via een game effectief zelf gedaan worden, iets wat kinderen beter zouden onthouden.
Bennett op zijn beurt dan weer doet veel positieve verhalen omtrent games op school af als anekdotes die weinig waarde hebben. Hij ziet liever wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat games beter zijn om via te leren. Uiteindelijk zette hij een punt achter de discussie door via Twitter te zeggen dat hij enkele lessen zou gaan voorbereiden over het Grote Schisma, daarbij gebruik makend van Tomb Raider, Jet Set Willy en een doos kikkers.