Content creators moeten voortaan transparant zijn over deal met EA
Electronic Arts heeft nieuwe regels ingevoerd voor zijn samenwerkingen met content creators, zoals YouTubers en streamers. Voortaan zullen deze influencers duidelijk moeten aangeven wanneer hun content deel uitmaakt van een overeenkomst met EA, waarvoor ze dan mogelijk betaald worden. Over dat prijskaartje zelf wordt echter niets gezegd. In plaats daarvan wordt gewoon aangegeven wat de exacte rol van EA is bij het tot stand komen van de content in kwestie.
EA voorziet twee opties: in het geval van #supportedbyEA is het zo dat EA de content creator gewoon toegang heeft verleend tot een game, bijvoorbeeld via een persevenement of via een review copy. De content creator bepaalt verder echter zelf de inhoud van de content, dus hier heeft EA niets in te zeggen gehad. In het geval van #advertisement echter is er wel een directe invloed van EA op de inhoud van de content.
Indien de content schriftelijk is, zullen content creators duidelijk een van de twee hashtags moeten gebruiken. Gaat het om een video, dan moet een duidelijk watermerk te zien zijn, al zou een audioboodschap aan het begin van de video ook volstaan, zolang maar duidelijk in hoeverre EA invloed heeft gehad op de inhoud.
De nieuwe aanpak van EA komt er nadat Warner Bros. Interactive Entertainment onlangs op de vingers werd getikt omdat niet duidelijk was welke video's rond Middle-Earth: Shadow of Mordor eigenlijk louter advertenties waren, gebracht door grote YouTubers.