Ubisoft legt uit hoe ZOMBI gebrek aan GamePad opvangt
ZombiU had als voordeel dat het de Wii U Gamepad had om spanning op te bouwen. Doordat je naar je tweede scherm moest kijken, moest je je aandacht wegnemen van wat er op je televisie gebeurde, met mogelijk je eigen dood tot gevolg omdat je zombies niet zag aankomen. Nu ZOMBI naar PS4, Xbox One en pc komt, verliest het dat tweede scherm.
Ubisoft heeft dat opgevangen door je inventory (dat normaal gezien op je tweede scherm stond) nu in het midden van het scherm te plaatsen, maar de tijd niet stop te zetten terwijl je erin rondneust. Bovendien kan je links en rechts nog altijd wat van het speelveld zien, zodat je toch ietwat opgejaagd wordt door vijanden. Bovendien heeft men ook de "field of vision" verhoogd, zodat je verder kan kijken en dus ook meer kan opvangen terwijl je speelT.
De multiplayer werd er wel uit gegooid, aangezien die geen zin had zonder 2 schermen, maar men heeft dan wel 2 extra melee wapens erin gestoken. Ook de zaklamp werd aangepast, met een grotere schijnafstand (maar met als risico dat het meer zombies aantrekt) en een oplaadfunctie.