Twee nieuwe voertuigen voor Sébastien Loeb Rally Evo
Milestone heeft twee nieuwe voertuigen aangekondigd voor Sébastien Loeb Rally Evo. De Renault-Alpine A110 1660 uit 1973 en de Ford Rs200 uit 1985 vervoegen de reeds bestaande line-up van meer dan 60 voertuigen waarmee we in oktober aan de slag kunnen.
RENAULT-ALPINE A110 1600 (1973) De Renault Alpine A110, ontwikkeld ter vervanging van de verouderde A108, was een fikse upgrade op vlak van mechaniek en chassis terwijl het uiterlijk van het vorige model werd behouden. De motor kwam in meerdere configuraties door de jaren heen. De eerste versie kwam met dezelfde motor als de Renault R8 met 950 cc en 50 pk, wat voldoende was om een snelheid van 160 km/u te halen. Na wat gesleutel haalde de Alpine in 1973 een topsnelheid van 238 km/u met een gewicht van 730 kg. De wagen zijn geschiedenis is nauw verbonden met de rallysport. Vanaf de wagen op de markt kwam, werd het gebruikt in competities en behaalde men ook uitstekende resultaten. Zo haalde het de eerste plaats in het constructeurskampioenschap van 1973 en behaalde men overwinning in de rally van Monaco, Portugal, Marokko, Griekenland, Italië en Corsica. FORD RS200 (1985) In 1981 begon Ford Motorsport te werken aan een wagen om in Group B te kunnen meedingen naar de prijzen. Hun eerste poging — de Escort RS1700T — werd nooit op punt gesteld door een opeenstapeling van technische mankementen. De Amerikaanse constructeur borg echter de ambities niet op en kwam in 1984 met de Ford RS200 op de proppen. De wagen had een vierwielaandrijving en een 1803 cc motor waardoor men de kracht wist op te drijven tot 460 pk. De RS200 vertoonde een uitstekend rijgedrag dankzij twee schokdempers per wiel, zowel aan de voor- als achterkant. Het design van het chassis was zelfs zo belangrijk dat Formule 1-ingenieurs werden betrokken bij het ontwikkelingsproces waardoor men opteerde voor glasvezel en plastic. Door de weinig tijd om het project af te krijgen, werden veel onderdelen geleend van andere Ford-wagens. |