Sébastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
[gespeeld op pc]
Als je aan de gemiddelde gamer vraagt wie de beste rallypiloot ooit was, zal je van velen het antwoord Colin McRae krijgen. Misschien kent een enkeling ook Richard Burns nog wel, maar een autosportliefhebber zal echter over de legendarische Sébastien Loeb beginnen. Deze Fransman domineerde het rally-gebeuren tien jaar en verzamelde zo maar even negen wereldtitels. Hoog tijd om hem dus een eigen game te geven dachten de Italianen van Milestone.
Deze ontwikkelaar mag dan voor velen wel een nobele onbekende zijn, toch maken de mensen daar al meer dan twintig jaar racegames in diverse formaten tegen een verschroeiend tempo. Moto Grand Prix, motorcross, quads, rally,... als er een motor in zit, maken ze er een game van. De kwaliteit van de games is, mede door de vele releases, meestal eerder matig. Door een superster als Loeb te strikken hoopt men natuurlijk een groter commercieel succes te bekomen. De vraag is dan natuurlijk of men het budget vooral in die naam gestoken heeft, of dat de kwaliteit van het spel de naam waardig is.
De racegames die Milestone maakt, draaien al een tijdje op dezelfde grafische engine en het is duidelijk dat die niet meer van de jongste is. De omgevingen, toeschouwers en baan zien er uit alsof ze uit een budgetspel van de vorige console-generatie komen. Met zo’n povere graphics en een engine die de makers toch al goed onder de knie zouden moeten hebben, zou je denken dat het spel dan wel bijzonder vlot speelt. De framerate mag dan wel hoog liggen, ze is bijzonder instabiel.
Zeker halverwege een bocht zie je dat de engine het moeilijk heeft en duikt de framerate de diepte in, terwijl je nieuwe textures voor je neus ziet inladen. Sommige wagens zien er behoorlijk deftig uit, maar anderen zien er uit als blikken dozen en in de cockpitview heeft men vermoedelijk nooit de placeholder graphics vervangen door iets definitiefs. Ook het geluid van de motor en de banden blinkt uit in middelmatigheid en saaiheid.
In een nieuwe engine heeft men dus duidelijk niet geïnvesteerd. Om dat goed te maken is er wel pakken content te vinden in het spel. Van een hele resem lange rally stages over rallycross, elimination events, hill climbs en drift proeven tot de Sébastien Loeb Experience waarin je de hoogtepunten van Loebs rijkgevulde carrière moet zien te evenaren. Er is ook een zeer uitgebreide collectie van wagens te kopen die de hele geschiedenis van rally vertegenwoordigt, van levensgevaarlijke vehikels uit de jaren 60 tot de topwagens die vandaag de dienst uitmaken. De verschillende wagens zijn er niet enkel voor de show. Er zijn punten en geld te verdienen in tientallen verschillende disciplines die gericht zijn op de verschillende categorieën van wagens.
Het spel mag er dus wel slecht uitzien, er is alleszins genoeg te doen. Belangrijk bij racegames in het algemeen en rallygames in het bijzonder is hoe goed de besturing aanvoelt. Men lijkt duidelijk naar een vrij realistische rijgedrag op zoek, zonder een echte simulatie te worden. Zoals in veel dergelijke games kan je zelf kiezen hoe waarheidsgetrouw je het voor jezelf maakt door meer of minder hulpmiddelen in te schakelen. Zet je alles richting arcadebesturing, dan maakt het spel geen goede beurt. De voeling met het wegdek is op dat moment vrijwel onbestaande en wie een echte arcade racer wil spelen, heeft betere opties.
Als je het met wat minder tot geen hulpmiddelen wil doen, is er een groot verschil tussen de besturing met een controller of met een stuur. Met een gewone controller vonden we eigenlijk geen enkele instelling die het spel leuk liet spelen. Teveel onderstuur, te weinig fijngevoeligheid bij hoge snelheid en het gebrek aan goede feedback maken het gewoon irritant om te spelen.
Sluit je echter een stuur aan op je pc, dan merk je dat er toch wel wat mensen met kennis van zaken aan dit spel gewerkt hebben. De feedback kon wat steviger zijn, maar het rondrazen over de diverse ondergronden wordt een heus festijn. Waar je met de controller al vloekend probeerde heelhuids door de bocht te raken, zal er met een stuur in diezelfde bocht een dikke grijns op je gezicht verschijnen als je als een echte pro je auto onder controle kan houden. Voor wie het toch te moeilijk wordt, is er de ondertussen bijna standaard terugspoelknop voorzien. Die is echter vaak nutteloos omdat je slechts enkele seconden terug kan spoelen, zodat je vaak niet ver terug genoeg kan gaan om een crash te vermijden.
Dat maakt het natuurlijk een moeilijk spel om te beoordelen. Voor wie naar wat luchtig rally-vertier op zoek is en het met een controller moet doen, zit hier aan het verkeerde adres: de besturing is gewoon niet leuk en het spel ziet er op de meeste momenten niet uit. Wie een stuurwiel op zijn bureau wil zetten en op zoek is naar een overtuigende, maar ook niet al te realistische, racegame èn zich bovendien over de graphics kan heenzetten, kan dit spel waarschijnlijk wel appreciëren. Op een moment dat, het op dat vlak merkelijk betere, Dirt Rally voor slechts tien euro meer te koop is, is er eigenlijk geen reden om Loeb Rally te kopen. Was dit spel vorig jaar verschenen, zou het er veel beter voor gestaan hebben; een spijtige conclusie voor de makers die de release met een jaar uitstelden om de kwaliteit te verbeteren.
- Veel content
- Goede besturing met stuur
- Grafisch achterhaald
- Slechte besturing met controller