Jill Murray van Ubisoft verkiest "sappige, echte" vrouwen in games
Over de voorstelling van vrouwen in games is al veel gezegd en geschreven. Te sexy, te onderdanig, te onbekwaam en zo zijn er nog wel wat kritieken die regelmatig worden geuit. Een reactie hierop leidt soms tot het andere uiterste, namelijk dat vrouwelijke personages in games plots overdreven positief in beeld gebracht worden, wat niet meteen een realistischer beeld geeft. Tegen zo'n overdreven positieve voorstelling verzet Jill Murray, director of narrative design bij Ubisoft Quebec, zich. Zij wil haar vrouwelijke personages "sappig" en "echt".
Games die het goed doen wat de voortselling van vrouwen betreft, zijn volgens Murray, die het verhaal van Assassin's Creed III: Liberation schreef, games als Mass Effect, Gone Home en The Last of Us. "Proberen om positieve vrouwelijke personages te hebben op zich is waarschijnlijk een vergissing," vertelt ze. "Wanneer je eist dat personages paradigma's van positiviteit zijn, dan krijg je dat gevoel van [te veel] 'proberen', en niemand speelt graag 'proberen'. Spelers willen een connectie met personages die iets sappigs en echt te bieden hebben.
Ik ben minder geïnteresseerd in de 'kick-ass vrouw die alles kan' dan dat ik geïnteresseerd ben in de mensen wiens gebreken, interesses, angsten en passies hen in conflicterende richtingen drijven en trekken. Dat houdt de alledaagse vrouw in, de niet echt succesvolle, de gewone persoon die bewogen wordt te reageren op een tragedie, de vrouw die uitblinkt in één ding maar waarvan de rest van haar leven een puinhoop is, enzovoorts. Het is het rommelige dat echte mensen relateerbaar en memorabel maakt, of het nu goede rolmodellen zijn of niet."