Warren Spector: 'Goede reviewers focussen niet op goed of slecht'
De relatie tussen ontwikkelaars en reviewers is soms gespannen, zeker als de ene topscores verwacht en de andere het spel genadeloos de grond in boort. Vaak wordt er dan ook gesproken over onbegrip of een gebrek aan kennis, waardoor er een verzuurde relatie tussen beide partijen kan ontstaan. Warren Spector, maker van Epic Mickey en in een verder verleden Thief en Deus Ex, heeft ook zijn visie op reviewers en hoe die het zouden moeten aanpakken.
"Wij - als gamers, ontwikkelaars, uitgevers en reviewers zelf - moeten meer nadenken over het doel van reviews. Enkel daardoor zullen we betere reviews krijgen en kunnen begrijpen hoe we ze moeten interpreteren als zakenmensen, als bedenkers en als consument. [...] Goede reviewers focussen niet op goed of slecht. Hun analyse van het succes of de mislukking van een film wordt ondersteund door een achterliggende filosofie die op alle films wordt toegepast. Het gaat er niet om of ze akkoord gaan met de analyse van een specifieke film, maar wat wel belangrijk is, is dat je je eigen voorkeuren kan afwegen tegenover hun review om te bepalen of je de film leuk vindt of niet."
Over Metacritic is hij ook niet meteen positief. "Metacritic zal op zijn positiefste games belonen die traditioneel zijn en die door gamers en reviewers begrepen worden. Nieuwe en uitdagende zaken verstoren de situatie en worden verkeerd begrepen. Als we ons vertrouwen in Metacritic stellen als een onafhankelijke, wetenschappelijke maatstaf voor kwaliteit, moeten we ons de vraag stellen of het publiek (spelers en journalisten samen) echt slim is of gewoon middelmatig, niet in staat om het nieuwe en unieke te herkennen en te belonen."