"Exclusives soms nodig om game te kunnen uitbrengen"
Exclusives zijn vaak de games die het verschil maken voor een console en dat first-party ontwikkelaars exclusives afleveren is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Dat ook third-party developers het soms op een akkoordje gooien met consolebouwers wordt dan weer niet altijd door iedereen geapprecieerd, maar soms kan het niet anders. Vander Caballero, maker van Papo & Yo, legt uit waarom.
"Als je een onafhankelijke ontwikkelaar bent dan heb je geen marketingbudget," vertelt hij. "Je hebt niets. Dan heb je iemand nodig om je project te steunen. Dus als iemand dan exclusiviteit vraagt en het helpt om je product op de markt te brengen, dan denk ik dat dat goed kan zijn. Ik denk dat het soms de enige manier is om iets uit te brengen."
Papo & Yo verscheen tijdelijk exclusief voor PS3. Het spel kostte 1,5 miljoen dollar om te maken en slechts een deel daarvan werd teruggehaald via de PS3-release. Afgelopen week verscheen het spel ook op Steam, waar normaal de rest van de kost kan worden terugverdiend.