Walking Dead: Survival Instinct is first person vanwege "spanningsopbouw"
Toen The Walking Dead: Survival Instinct werd aangekondigd en er beelden werden vrijgegeven, dacht iedereen al snel aan een first person shooter in het Walking Dead-universum. Ook de ontwikkelaar van het spel, Terminal Reality, begrijpt van waar die reactie kwam. Zo is Activision de uitgever, waardoor veel mensen al meteen aan Call of Duty denken en omdat het spel in first-person view te spelen is, was de link met FPS ook al snel gelegd.
Toch wil men het anders aanpakken. "De grote uitdaging was om een spel met een trage vijand toch gevaarlijk aan te doen voelen. Daarom gingen we voor het idee waarbij 3 Walkers je zouden kunnen overmeesteren. Een ervaren speler zou er 3 moeten kunnen aanpakken in een gevecht, maar een nieuweling zou zich moeten afvragen hoe hij deze situatie kan omzeilen. Ik heb het vechtsysteem mee ontworpen en ik geraak aan 6 Walkers in een gevecht. [...] [Het eerste persoonszicht] helpt om spanning op te bouwen zoals in de klassieke films en in The Walking Dead op televisie - zeker als ze door een gevangenisgang lopen en niet weten of ze geen, 1 of 20 Walkers tegenkomen tenzij ze naar de volgende gang gaan", laat Glenn Gamble van Terminal Reality weten.