Kritiek op Fable The Journey "oneerlijk"
Niet iedereen is even happig op het feit dat Kinect toegevoegd wordt aan games waarbij ze het liever niet hebben. Zo is er ook heel wat gemor te horen bij Fable: The Journey, iets wat Dene en Simon Carter (bedenkers van het Fable-universum) niet zo terecht vinden.
"Het is oneerlijk dat dit spel zoveel kritiek krijgt. Het ziet er geweldig uit. Het is inderdaad moeilijk om core gaming met Kinect te vermengen. Het is moeilijk om dit controlschema in core games te krijgen, maar ik denk dat de makers het geweldig hebben gedaan," zeggen ze. Ze begrijpen ook niet waarom er geen Kinect spinoff zou kunnen bestaan in de franchise, terwijl niemand zou klagen als Mario plots een shooter zou doen op basis van de Wii-controller.
"Bizar genoeg wordt Fable anders behandeld. We weten dat het een reeks en een merk is en het zou mensen niet al te boos mogen maken dat er partijen zijn die iets anders willen proberen met de franchise terwijl we op de volgende grote telg wachten. Vind je het niet leuk? Koop het dan niet.[...] Toen Mario Kart uit kwam, kloeg niemand over het feit dat je niet kon springen. 'Dat is geen Mario-game! Wat ben je aan het doen, Miyamoto? Ik ga uw huis platbranden en uw kinderen vermoorden' zijn niet meteen uitspraken die we toen hebben gehoord," stelt Simon Carter. Los van het feit dat hij de kritiek niet echt terecht vindt, vindt men het wel beter dat men begaan is met de franchise dan dat het niemand wat kan schelen.