Gravity Rush haalt inspiratie uit Crackdown
Keiichiro Toyama, de director van Gravity Rush, gaf toe dat zijn game heel wat inspiratie haalt uit Crackdown, een Xbox 360-exclusive. Vooral de manier waarop je vaardigheden vrijspeelt om steeds sterker te worden is een aspect dat Toyama graag heeft. Verder zou de grotere vrijheid en diens open wereld ook een belangrijke rol spelen. Toch was Keiichiro niet meteen te vinden voor deze setting.
"Het was niet wat we eerst gekozen hadden. We hebben de game op veel verschillende manieren benaderd. Ik had dan ook gevraagd om niet enkel verticaal te werken, maar ook horizontaal. Daarvoor voelt de open wereld veel beter aan. De wereld is namelijk gebaseerd op zwaartekracht, dus door zowel verticaal als horizontaal te werken krijg je een veel grotere level waardoor je in elke richting kan bewegen."
Het karakter design was ook een belangrijk aandachtspunt, omdat het nu eenmaal elke markt moest aanspreken.
"Als we iets compleet Japans zouden gemaakt hebben, dan zou het enkel Japanners aanspreken, waardoor we fans verliezen in andere werelddelen. We hebben dat dus niet gedaan. We wouden ook een vrouwelijk hoofdpersonage maken, iets wat je niet veel ziet. Toch is Lara Croft een bekend gezicht en we dachten dat zij dat had te danken aan haar exotische maar serieuze look. Daarom hebben we Kat diezelfde feeling gegeven, want ook al is ze klein, ze is even krachtig en sterk. Zoals een ninja: klein maar snel."
Toyama wou tenslotte eindigen door te zeggen dat Gravity Rush origineel bestemd was voor PlayStation 3, maar dat ze tijdens het ontwikkelen in contact kwamen met de PS Vita. Na enkele speelsessies besloot men dat de handheld perfect was voor de titel en men besloot dan ook om de game te gaan ontwikkelen voor de PS Vita. In juni zullen we weten of die beslissing een goed idee was.