Google onthult indrukwekkende cloud game streaming service
Google heeft zijn toekomstvisie voor gaming uit de doeken gedaan. Het heeft namelijk Stadia voorgesteld als zijn cloud game streaming platform. De service brengt de gigantische data centra van Google, YouTube en cloud streaming samen in één geheel.
Op elk scherm, zonder gaming pc of console
Stadia, dat dit jaar nog gelanceerd wordt, kan in principe op elk toestel draaien dat videodata kan decoderen. In de praktijk betekent dit dat de service voornamelijk gebruikt kan worden op pc's, laptops, smartphones, tablets en tv's (via Chrome, Chromecast, Pixel toestellen ...). Hoewel er wel minimum systeemvereisten zijn, liggen die erg laag en kunnen heel wat toestellen via een degelijke internetverbinding "high-end" games op het scherm toveren. Geen high-end gaming pc of console meer nodig dus. Omdat het op elk toestel om dezelfde service gaat, kan ook zonder problemen van het ene naar het andere toestel gewisseld worden dankzij save data die eveneens in de cloud zit. Bovendien blijven ook langere laadtijden, downloads en installaties achterwege.
Specs
Hoewel niet alles specificaties van Stadia bekend zijn, is wel duidelijk dat de service over een enorme kracht beschikt om in de data centra van Google de games te draaien, om vervolgens het beeld door te sturen naar de gebruiker en dat met een beperkte latency. Ook is schaalbaarheid voorzien, waardoor niet alleen 4K 60fps mogelijk is, maar ook 720p voor de minder sterkte internetverbindingen. Later wil men ook nog 8K 120fps introduceren.
De bekende specs:
GPU
10.7 teraflops of power
56 compute units
HMB2 Memory
CPU
Custom x86 Processor
2.7 GHz
Hyperthreaded
AVX 2
Memory
16GB of total RAM
Up to 484GB/s transfer speed
L2+L3 Cache of 9.5MB
De grafische kracht van Stadia alleen is voldoende om van een nieuwe generatie te spreken. Waar Stadia over 10.7 teraflops beschikt, heeft de PS4 Pro er bijvoorbeeld maar 4.2, terwijl de Xbox One X beschikt over 6.0 teraflops.
Natuurlijk zijn deze stevige specs noodzakelijk om high-end games naar toestellen van gebruikers gestreamed te krijgen, maar los daarvan bieden deze specs ook nieuwe mogelijkheden. Los van het feit dat heel wat games op deze manier een stuk toegankelijker worden voor heel wat mensen, kunnen ook nieuwe mijlpalen bereikt worden. Spelwerelden kunnen nog groter worden, een battle royale game zou tot 1000 spelers kunnen tellen, en meer, enkel en alleen omdat de limieten van de lokale hardware wegvallen en ontwikkelaars standaard beschikken over de kracht van Stadia.
Controller
Google voorziet ook een eigen controller voor Stadia. Die wordt via Wi-Fi verbonden met de data centra van Google, om zo gekoppeld te worden aan je gamesessie, hetgeen overschakelen van het ene naar het andere toestel ook makkelijk maakt. Naast standaard controller features heeft deze Google controller ook een knop die gebruikers hun gameplay laat delen via YouTube, en een Assistent knop die gebruikers om hulp laat vragen via een ingebouwde microfoon. Leuk detail: op de controller staat de Konami code. De controller van Google zal los te koop zijn en komt aanvankelijk in drie kleurtjes: wit, zwart en lichtblauw.
Gebruikers zullen overigens ook gebruik kunnen maken van een controllers die ze reeds hebben.
Games
Voorlopig heeft Google het vooral gehad over de technische en praktische kant van Stadia als platform op zich, maar natuurlijk moeten er wel games zijn om Stadia te ondersteunen. Daarom heeft Google een eigen first-party studio opgericht, geleid door Jade Raymond, die high-end AAA-games voor het platform ontwikkelt. Ook wordt second-party support voorzien, waarbij Google indie developers ondersteunt. Deze titels zullen exclusief zijn voor Stadia.
Uiteraard zullen ook een hoop third-party games van de partij zijn. Assassin's Creed Odyssey werd al gebruikt in de Project Stream test van Google en ook DOOM Eternal werd al bevestigd. Verder werden ook grote titels als Skyrim, Metal Gear Solid V en Red Dead Redemption 2 geteased.
Alles komt samen
Zoals eerder gezegd, brengt Stadia de gigantische data centra van Google, YouTube en cloud streaming samen in één geheel. Google wil het makkelijk maken om op nagenoeg elk beeldscherm snel en goed te kunnen gamen. Dat betekent niet alleen dat installaties wegvallen en dat je binnen slechts enkele seconden kan spelen, maar ook dat het makkelijker wordt gemaakt om de games te spelen die je wil spelen. Concreet kan je op YouTube naar een video of livestream van een game kijken en meteen de optie krijgen om die specifieke game te gaan spelen via Stadia.
Ook ziet Google mogelijkheden om kijkers en YouTubers dichter bij elkaar te brengen, door ze via Stadia mogelijkheden aan te bieden om samen te spelen. Ook het delen van gameplay wordt makkelijker, want ook die live uitzendingen verlopen via de data centra van Google. Je eigen pc of console moet dus niet meer in staat zijn om én de game te draaien én een livestream te verzorgen. Bovendien is het mogelijk dat je zelf de game in 720p speelt, terwijl je kijkers toch kunnen genieten van een hogere resolutie, omwille van de schaalbaarheid van alles die rekening houdt met ieders internetverbinding.
Met Stadia heeft Google dus zijn toekomstvisie voor gaming uit de doeken gedaan en die toekomst is ambitieus. Hoewel alles op papier erg indrukwekkend oogt, valt het natuurlijk nog af te wachten hoe alles in de praktijk zal werken. Voor sommige games zal een lokale installatie aangewezen blijven voor de optimale prestaties, maar het moet ook gezegd worden dat de kracht van Stadia niet min is en dat het grootste struikelblok, de latency, in praktijktesten niet veel hoger ligt dan bij huidige consoles.
In een tijd waarin lokale hardware meer en meer zijn nadelen begint te tonen en streaming services meer en meer de standaard worden, lijkt Stadia van Google een grote stap te zijn om streaming ook voor games een solide optie op grote schaal te maken.
Wat me met name opvalt is dat Google het prijskaartje dat aan dit geheel hangt nog niet uit de doeken heeft gedaan.
Geplaatst op 2019-03-20 10:44:45
Het is en blijft een presentatie op de GDC, Game Developers Conference.
Eerder om de ontwikkelaars warm te maken en te overtuigen van het concept. Prijs, specs en details zijn eerder iets voor een algemene persevent. ^^
Geplaatst op 2019-03-20 11:07:30
Gezien je geen hardware (op de controller na) nodig hebt, en het vooral een cloud-dienst is, zal de prijs denk ik rond de 50-60 euro voor de controller zijn, en de rest zal op abonnements-vorm betaald worden. Maar goed, ik ben geen marketeer :)
Geplaatst op 2019-03-20 11:22:31
Denk dat dat ongeveer wel klopt maar de grote vraag is natuurlijk hoeveel gaat het per maand kosten?
Geplaatst op 2019-03-20 14:02:40
Probleem is dat niet elk spel evenveel resources nodig zal hebben. En dan is de vraag wie voor die extra resources gaat betalen? Als een licht indie spel via Stadia gespeeld wordt, of pakweg Doom dat met 2 virtuele grafische kaarten draait, gaat dat meer kosten. Gaat id dan bijbetalen, of moet je dan een duurder abonnement hebben?
Geplaatst op 2019-03-20 16:06:40
Misschien betaal je per processor-tijd. Dus zwaardere spellen kosten meer credits per minuut dan lichtere games?
En dan krijg je van die abonnementen zoals met je data-bundel op je telefoon
Geplaatst op 2019-04-05 14:25:16
Gaan ze in België toch eens een tandje mogen bij steken met de aanleg van glasvezel tegen dan... :)
Geplaatst op 2019-03-20 11:50:16
in ons landje kunnen we niet eens klagen over de snelheden. er zijn andere landen waar het qua snelheden en limieten veel erger gesteld is.
Geplaatst op 2019-03-20 14:44:26
Dit is niet mijn toekomst vriend!
Geplaatst op 2019-03-20 13:59:35
Streamen gaat altijd te veel latency hebben...
Geplaatst op 2019-03-20 14:27:56
Bwa. Voor singleplayer lijkt 't mij in de toekomst zeker doenbaar. Maar dan zit je uiteraard weer met singleplayer games te kloten... Ik herinner mij de shitstorm van Hitman (2016 geloof ik?) die enkel volledig te spelen viel als je constant online bleef (challenges, unlockables, et cetera), maar dit zou ineens wel oké zijn omdat het van de almighty Google is of zo? Niet voor mij in ieder geval. Multiplayer games streamen lijkt me interessanter, maar daar zullen we nog wel nen tijd op mogen wachten voor dat te doen valt neem ik aan?
Geplaatst op 2019-03-20 14:56:20
Het verschil tussen single player games die nu alleen online speelbaar zijn, is dat deze voorzien zijn van DRM die je gameprestaties verlaagd. De consument heeft geen voordeel van het online moeten zijn.
Bij wat Google gaat bieden (en sinds in ieder geval 2014 al door anderen wordt aangeboden) is altijd online niet enkel nadelig voor de consument. Het zorgt er namelijk voor dat men minder goede hardware hoeft te kopen en dus geld bespaart. Dit is voor mij dus niet ineens oké omdat het van almighty Google komt, maar omdat het daadwerkelijk een functie heeft voor de consument.
Geplaatst op 2019-03-22 00:44:14
Ik denk dat ze vroeger ook zeiden dat internet nooit betaalbaar zou zijn voor gewone mensen. Alles gaat snel, héél snel.
Vermoedelijk ga je van latency (binnenkort) weinig merken.
Geplaatst op 2019-03-20 15:17:28
Internet betaalbaar & sneller maken is 1 ding, latency is andere kak en gaat nog lang duren voordat het goed genoeg is om niet merkbaar te zijn als je games streamed. Zelfs local op een deftig netwerk trekt het nog op niet veel.
Geplaatst op 2019-03-20 15:37:54, bewerkt op 2019-03-20 15:39:41
Ik heb nu glasvezel en heb in sommige games letterlijk 0 ping
Denk je niet dat als je bijvoorbeeld Google fiber hebt dat je dezelfde resultaten kan halen bij het streamen van games?
Geplaatst op 2019-03-20 18:39:20
Ik hoor Telenet en Proximus hun enthousiasme al
Geplaatst op 2019-03-20 17:16:50
Telenet: Wegens aanpassingen aan ons netwerk en we dit willen en kunnen ondersteunen, gaat vanaf heden de factuur met 10 euro naar boven voor alle klanten... Indien u wenst deel te nemen aan deze cloud gaming abo van 10 euro small 20 euro medium 50 euro golden streaming opties... Daar gaan dee facturen weer de hoogte in...
Proximus: Excuseer wij kunnen deze snelheden en dienst op dit moment niet aan of aanbieden. We zijn ons netwerk aan het uitbreiden. Gelieve binnen 3 maand ons terug te contacteren...
Kostprijs abo... 15 euro met franse reclame rommel erbij, 25 euro met minder reclame, maar ietsje snellere streaming, of 55 euro voor de d'or aansluiting. Bij dit abo zit alles inclusief tv telefoon etc...
Het kost voor ons mensen nog niet genoeg geld allemaal...
Ja ons internet is zo slecht nog niet. Maar we betalen nu nog steeds met zen allen veel teveel en heel veel mensen hebben nu al amper genoeg om toe te komen... Coole service, kan leuk worden, maar weer tegen welke prijs?
Geplaatst op 2019-03-21 18:05:49
Ja, en dan bedenk ik me ineens dat ze in Australië nog nooit gehoord hebben van degelijk internet en ongelimiteerde data op bekabeld internet.
Geplaatst op 2019-03-21 00:44:59
Dit word een storm in een glas water maar PlayStation en MS weet nu dat de gamers weten dat het kan en dit is dan weer goed voor de vooruitgang .
Geplaatst op 2019-03-21 16:51:56