StarCraft 2 wordt nu gebruikt voor AI-onderzoek van DeepMind
DeepMind, het AI-project van Google, is al een tijd in staat om zelf games te spelen. Daarbij leert de AI zelf van nul een game, waarna het bij elke keer beter en beter wordt, tot het de game in kwestie uit kan spelen. Daarbij gaat het wel veelal om "simpele" retro games uit het Atari tijdperk en simpele 3D-games. Nu wil men echter een stapje verder gaan.
Blizzard gaat nu samenwerken met Google om DeepMind aan de slag te laten gaan met StarCraft II. De RTS-games brengt heel wat ingewikkelde denkprocessen met zich mee en het zijn zo'n denkprocessen die men DeepMind wil voorschotelen en aanleren. Het begint dan bij de basis: het leren van resources verzamelen, gebouwen neerzetten en units creëren, om vervolgens over te gaan tot exploratie en het opzoeken van de vijand, waarmee dan een confrontatie wordt aangegaan. Gaandeweg zal de AI moeten leren hoe gewonnen kan worden, en wat dit betekent voor bijvoorbeeld de verhouding tussen defensieve en offensieve beslissingen.
De bedoeling van DeepMind is natuurlijk niet om gewoon spelletjes te kunnen spelen. Door de op deze manier verzamelde data echter kan DeepMind helpen bij echte problemen die zich stellen, bijvoorbeeld op vlak van energie, geneeskunde en wetenschap.