StarCraft 2: laatste Nova Mission deze maand, Alexei Stukov naar co-op, ...
Ook rond StarCraft II kwam er afgelopen weekend tijdens BlizzCon heel wat nieuws naar buiten. Zo krijgen we deze maand nog de laatste Nova Mission en wordt Alexei Stukov toegevoegd als co-op Commander.
Nova Covert Ops #3
Het nieuwste, en meteen ook laatste, Nova Covert Ops mission pack verschijnt op 22 november. Nova tracht om de samenzwering die in het tweede hoofdstuk ontdekt werd te stoppen, voor eens en altijd. Bij de release van dit nieuwe mission pack worden de Covert Ops assets ook toegevoegd aan de editor.
Alexei Stukov
Alexei Stukov, deels Zerg, deels Terran, wordt dit jaar nog toegevoegd aan de co-op van StarCraft II. Stukov leent mechanics van beide rassen en gebruikt Siege Tanks die uitgerust zijn met tentakels. Deze kunnen ook geladen zijn met explosieve, geïnfecteerde infanterie. Hij kan nesten infecteren die constant troepen genereren die de verdedigingen van de vijand kunnen afmatten.
2 nieuwe mappen
Voor co-op worden twee nieuwe mappen voorzien. Om te beginnen is er Miner Evacuation. Deze map wordt onder de voet gelopen door vijandelijke, geïnfecteerde eenheden. Het is aan spelers om de mijnwerkers te evacueren van de planeet. Om dit te doen moet je de werkers beschermen terwijl ze aan boord gaan van shuttles.
De tweede map is eigenlijk Left2Die, een door Blizzard zelf gemaakte custom map op 2011, gebaseerd op Outbreak. De map wordt niet leven ingeblazen en toegevoegd aan co-op, deze keer met de naam Dead of Night. Blizzard heeft de map wat pittiger gemaakt zodat high level commanders er nog iets aan hebben. Dezelfde dag- en nachtcyclus is van de partij, evenals de krachtige, geïnfecteerde mutanten die het leven van spelers zuur maken.
Co-op Mission Leaderboards en wekelijkse Mutators
Blizzard heeft laten weten dat het momenteel werkt aan Co-op Mission Leaderboards. Zo krijgen spelers informatie over hoe ze hebben gepresteerd bij bepaalde missies. Deze resultaten kunnen dan vergelijken worden met die van vrienden en andere spelers in dezelfde regio. Scores voor specifieke commanders, mappen en wekelijkse mutators worden bijgehouden.
Blizzard plant in de loop van het komende jaar ook wekelijks nieuwe Mutators te lanceren, met speciale seizoensevenementen erbij.
War Chest en meer
Blizzard heeft nog meer zaken op de planning staan. Zo plant het nieuwe Arcade features, Custom Tournaments, een Watch tab en meer. Ook een War Chest feature is in de maak.
War Chest is een virtuele schatkaart die spelers kunnen kopen om nieuwe in-game content te verdienen door verschillende StarCraft II game modes te spelen. Hoe meer spelers spelen, hoe meer beloningen ze krijgen. Er zullen verschillende Seasons zijn, telkens met nieuwe content om te verdienen. Beloningen kunnen zaken zijn als speciale skins. Ook staan nieuwe digitale comics gepland voor elk seizoen.
De bedoeling is om elk jaar twee seizoenen te hebben, met elk seizoen gekoppeld aan een groot eSports event. Een deel van de opbrengst van de War Chest gaat dan naar Global eSports Initiatives.
Grote multiplayer patch
Tot slot liet Blizzard weten dat in de loop van de komende weken een grote multiplayer patch wordt gelanceerd. In de eerste helft van volgend jaar worden de veranderingen geëvalueerd, om zo eventueel te kunnen bijsturen in de tweede helft van het jaar.
De aanpassingen worden al enkele maanden publiekelijk getest en betreffen bewuste keuzes voor het multiplayer design. Aanpassingen bij de Terran bijvoorbeeld moeten mech play meer mogelijk maken, met complete vernieuwingen van de Cyclone en Siege Tank. Die laatste krijgt een stevige damage buff. In ruil moet de tank wel de mogelijkheid afstaan om in siege mode opgepikt en afgezet te kunnen worden door Medivacs.
Bij de Zerg zijn er range en speed buffs voor de Hydralisk, evenals een health buff voor de Baneling. Bij de Protos komt er een nieuwe mogelijkheid voor de Tempest, die dient voor zoning en area denial. Ook een speed buff voor Zealots en blink voor Dark Templar zijn van de partij.
Blizzard wil met de update niet alleen de metagame voor competitieve StarCraft II games door elkaar schudden, maar ook de algemene strategische diversiteit vergroten. Daardoor wil men de game in een staat brengen waarin de meta op zichzelf op een gezonde manier kan evolueren.