Gran Turismo 5 DLC Pack - deel 4
Gran Turismo 5 wordt sinds de 2.0 update regelmatig voorzien van een pakketje nieuwe DLC. Om onze lezers het kaf van het koren te laten scheiden zullen we alle DLC aan een kritische blik onderwerpen zodat racefanaten weten welke packs ze in huis moeten halen.
Racing Gear Pack & Paint Pack
De twee kleinste pakketten voegen vooral cosmetische verbeteringen door. Voor €2,99 krijg je in het Racing Gear Pack de pakken van zowel het 2010 als het 2011 seizoen van NASCAR-piloten Jeff Gordon, Dale Earnhardt Jr., Tony Stewart & Jimmie Johnson en van WRC-piloten Sebastien Loeb, Petter Solberg, Toni Gardemeister & Miko Hirvonnen. Voor wie iets origineler uit de hoek wil komen, zijn er nog vijf nieuwe helmen en drie racepakken in telkens vijf verschillende kleuren. Wie ook zijn wagens een nieuw uiterlijk wil aanmeten kan terecht bij het €1,99 kostende Paint Pack. Hier krijg je 100 verschillende verfkleuren die verdeeld zijn in tien categorieën als Chrome, Gunmetal, Polarised,…
Tien van de 100 mogelijke kleurtjes
Meer gameplay haal je uit deze DLC pakketten natuurlijk niet, maar liefhebbers van de Photo Mode en replays kan je wel plezieren met extra variatie. Zeker nu je ook met je piloot in beeld kan komen in Photo Mode, kunnen nieuwe outfits een aangename toevoeging zijn. Toch blijven deze twee packs vooral een leuk extraatje dat misschien gewoon als cadeautje aan de userbase had gegeven moeten worden in plaats van er geld voor te vragen.
Racing Car Pack
Iets meer vaste inhoud krijg je in het Racing Car Pack dat je voor €7,99 aan je account kan toevoegen. Hier krijg je twaalf wagens en drie karts voor in ruil. Topwagen in dit pakket is uiteraard de Red Bull X2011 Prototype, die iets verder ontwikkeld is dan zijn voorganger die te verdienen valt in de Vettel Challenge of die iedereen onlangs nog gratis kon krijgen om Vettels tweede Formule 1 titel te vieren. Wat verder vooral opvalt in het lijstje met wagens is dat tien van de twaalf wagens toch weer Japanse wagens zijn en drie daarvan zijn Skylines. De kritiek dat de hoeveelheid Japanse wagens in Gran Turismo 5 toch wel onevenredig hoog was is blijkbaar in dovemansoren gevallen.
Het feit dat het allemaal ‘Touring’ versies zijn van de wagens is enerzijds een voordeel, want je moet de investering in de upgrades niet zelf meer doen, maar anderzijds ook een nadeel omdat de mogelijke aanpassingen aan de wagens hierdoor zeer beperkt blijven. De wagens zijn uiteraard wel afgewerkt tot op het torenhoge niveau dat je van Gran Turismo gewend bent en rijden meer dan behoorlijk. Maar ook bij dit pakket blijf je toch achter met een enigszins wrang gevoel omdat het toch weer vooral over wagens gaat die slechts lichtjes afwijken van de reeds bestaande modellen die reeds één of meerdere keren in het spel aanwezig waren.
Course Pack
Voor echte waarde voor je geld moet je het Course Pack (voor 5 euro) in huis halen. Hierin zitten twee nieuwe circuits waarvan het belangrijkste uiteraard ons eigenste Spa-Francorchamps is. Het kunnen racen op één van de beste circuits ter wereld is eigenlijk al de aankoopprijs waard. Aangezien het weer vaak een bepalende factor is in Spa, is het gelukkig ook mogelijk om de weersomstandigheden aan te passen. Het circuit is zoals verwacht goed afgewerkt en het blijft leuk om hier ook in Gran Turismo op te racen. Spijtig genoeg zijn er geen events die van Spa gebruik maken en zal je er enkel in Arcade of Practice gebruik van kunnen maken.
Als tweede track krijg je het indoor Kart Space circuit. Dit kleurrijke kartingcircuit zou niet mis staan in een Mario Kart-spel en biedt enige variatie aan de spelers die graag een spelletje kart opstarten. Aangezien beide circuits sowieso meegeleverd zijn bij de Spec 2.0 update is het wel een aangename verassing dat de circuits beschikbaar zijn in elke multiplayer sessie waarin de host het DLC Pack gekocht heeft.
Car Pack 2
De klachten dat er bij het eerste Racing Car Pack net zoals in het volledige spel weer buitensporige aandacht ging naar Japanse wagens is deze keer wel tot in het land van de rijzende zon gehoord. In het tweede wagenpakket van vier premium wagens zitten deze keer drie Europese modellen en één Japanner, maar aangezien deze laatste de 2012-versie van een all-time favoriet is, de Nissan GT-R, gaan we hier zeker niet over klagen.
Verder krijg je ook nog één hot hatchbackmodel dat volledig nieuw is in Gran Turismo 5, een Volkswagen Scirocco in de R-uitvoering. Hoewel er al vijf Volkswagen Golf-modellen zaten in het originele spel ontbrak de nieuwe VI-versie vreemd genoeg. Dit wordt met deze DLC rechtgezet met de toevoeging van de versie uit 2010 van deze populaire wagen, eveneens in de R-versie. De laatste wagen in het pakket is de nieuwe generatie van de Mini Cooper S met het model uit 2011. Aangezien deze laatste er al in zat met de 2002, 2005 èn 2007 versie is dit een vrij povere toevoeging, buiten dat je nu in plaats van het standaardmodel uit 2007 een premiumversie kan gebruiken. Een kleine bonus is ook voorzien voor wie het eerste DLC-pakket al kocht, in de vorm van een nieuw kartmodel.
Hoewel extra wagens natuurlijk altijd leuk zijn is het weer niet echt een reden om Gran Turismo 5 terug uit de kast te halen. Enkel wie hier toevallig zijn lievelingswagen tussen vindt of zelf een van de Europese modellen bezit, zal misschien interesse hebben om zo'n auto's toe te voegen aan zijn garage. Het was misschien ook een commercieel beter idee geweest om de wagens apart te verkopen aan 99 cent per exemplaar in plaats van enkel het volledige pakket aan €3.99.
Car Pack 3
Met het derde Car Pack lijkt de DLC voor Gran Turismo 5 in een stroomversnelling te komen en kan je opnieuw 6 wagens voor evenveel euro toevoegen aan je garage. Opnieuw is het een mix van vernieuwde modellen en enkele volledig nieuwe wagens. De minst opzienbarende toevoeging is de premiumversie van de Jaguar XJR-9 LM Race Car die al aanwezig was in standard vorm.
Er waren al heel wat Mini Coopers aanwezig in het spel, maar voor wie graag wat meer kofferruimte heeft in zijn virtuele wagen is er nu ook de ruimere Mini Cooper S Countryman. Een andere, letterlijke en figuurlijke, upgrade is er voorzien voor de Volkswagen Beetle. In plaats van het model uit '49 is er nu ook een premium versie uit '66.
Eenzelfde behandeling heeft ook de Aston Martin V8 Vantage uit 1999 ondergaan. Deze toch al niet trage wagen kan je nu ook in de nog krachtigere V12-versie uit 2010 over de baan jagen. Volledig nieuw en even ecologisch verantwoord is de Nissan Leaf, een elektrische wagen waarmee je wegens zijn bereik van 99 kilometer best geen endurance race mee begint. Ook helemaal nieuw en de absolute topper uit dit pakket is de Lamborghini Aventador LP 700-4, de opvolger van de Murcielago en het nieuwe topmodel van Lamborghini.
Opnieuw een pakketje wagens waar we wat gemengde gevoelens bij hebben. De Aventador is een superwagen, maar van een elektrisch wagentje en een paar upgrades van bestaande wagens kunnen wij, en waarschijnlijk vele anderen met ons, niet echt wild worden.
Speed Test Track Pack
Het Speed Test Track Pack is niet zomaar een extra circuit, maar een compleet wagentestpakket. Het ontbrak in Gran Turismo 5 aan een circuit waarin je echt ieder paard in je wagen tot het uiterste kon drijven. Hiervoor kan je nu terecht op nieuwe Special Stage Route X testbaan. Als je deze DLC aanschaft zal er een optie in je GT Life scherm bij komen die je rechtstreeks naar je persoonlijke wagentest zal voeren. Er zijn twee mogelijke tests die de verschillende kwaliteiten en mogelijke afstellingen van je voertuig kunnen meten. De eenvoudigste test is het bepalen van de maximumsnelheid over een rechte lijn van tien kilometer.
Veel meer dan, afhankelijk van je wagen, enkele tientallen tot honderden seconden het gaspedaal ingedrukt houden vergt natuurlijk niet veel van je raceskills en hangt vooral van de wagen af. Als speler heb je iets meer impact bij de acceleratietest. Hier zal je optimaal moeten schakelen om uit te vinden hoe snel je wagen 100 en 200 km/u haalt en hoe lang hij over 400 en 1 000 meter doet. Als bonus krijg je ook nog de maximum G-kracht te lezen die je kon bereiken.
Al je resultaten worden natuurlijk mooi bijgehouden zodat je een mooi overzicht krijgt van de performante van je wagenpark. Wil je ook eens testen hoe dit zich vertaalt in een race kan je terecht op de ovale versie van het testcircuit. Twee rechte lijnen van 12 kilometer worden verbonden door twee brede haarspeldbochten zodat je vrijwel constant plankgas kan geven. De omgeving van dit nieuwe circuit is vrij karig, maar er is net voldoende te zien om duidelijk te maken dat je aan een gruwelijk tempo over het asfalt scheurt.
Vier euro voor een circuit dat eigenlijk gewoon een lange rechte lijn is, lijkt natuurlijk wel niet goedkoop. Maar de die hard tuners zullen hier zeker een vette kluif aan hebben. Ben je niet zo geobsedeerd door het fijnstellen van iedere versnelling is dit misschien niet de beste manier om je geld uit te geven.
Twin Ring Motegi Pack & Scion FR-S '12
Na een half jaar stilte is er opnieuw een klein pakketje DLC voor Gran Turismo 5 verschenen. Voor iedereen die het spel nog regelmatig in zijn Playstation steekt, is er een gratis Scion SR-S. Dit tweelingbroertje van de bekendere Toyota FT 86 is een typische midlifecrisiswagen die weinig toevoegt aan het spel, maar het is alleszins een leuk extraatje als zoethouder.
Iets substantiëler is het Twin Ring Motegi Pack. Voor vijf euro kan je rondjes rijden op dit befaamde Japanse circuit. In één van de vier layouts kan je dit zelfs letterlijk nemen, want het is een Superspeedway ovaal. De echte Motegi track is gelukkig een pak gevarieerder. Dit circuit van een kleine vijf kilometer heeft een uitgebreid gamma van bochten van verschillende snelheden in petto.
Om specifieke delen van deze baan beter onder de knie te krijgen, kan je het ook gesplitst in een technische en snelle helft spelen. Dàt of het is een makkelijke manier om de prijs te rechtvaardigen en zo te beweren dat je vier tracks krijgt in plaats van één track en een ovaal.
Dit is eigenlijk het grootste probleem van deze DLC. Vijf euro voor eigenlijk maar één circuit voor een spel dat ondertussen al 21 maanden uit is, is gewoonweg te duur. Dit is opnieuw DLC die enkel de grote fans in huis moeten halen. Zeker na een half jaar geduld verdient een spel als Gran Turismo 5 meer.