Interview: Uncharted 3: Drake's Deception
Een tijdje geleden kregen we de mogelijkheid om iemand van Naughty Dog te interviewen over hun aankomende topgame, Uncharted 3: Drake’s Deception. Bij 4Gamers laten we zo’n kans natuurlijk niet schieten. Daarom hadden we een afspraak gemaakt met Arne Jensen, community manager bij Naughty Dog. Hij zou ons iets meer vertellen over het nieuwe avontuur van Drake en dit aan de hand van de vragen die jullie ons hebben aangereikt.
4G: Om te beginnen wil ik je al waarschuwen dat er enkele vreemde vragen gaan tussenzitten vandaag. We hadden een wedstrijd op onze site, waarbij iedereen vragen mocht insturen. Verwacht je dus maar aan enkele vreemde kronkels. Het leuke is wel dat jij op het einde de winnaar mag bepalen.
- Ok, geen probleem. Mag ik je daarover citeren op Twitter? “Guy warns me about weirdness of interview.”
4G: Geen enkel probleem (lacht). De eerste vraag is nog vrij normaal. Vinden jullie je eigen games de beste die er te vinden zijn of hebben jullie ook grote voorbeelden?
- Je kan veel leren van anderen en overal zijn ze wel met interessante zaken bezig. Al heb ik wel het gevoel dat we binnen ons eigen genre aan de top zitten. Er zijn voldoende andere leuke genres, zoals RPG’s met Mass Effect. Ik speel dan weer vooral racegames. Bij ons in het team speelt iedereen graag verschillende soorten games, om toch te weten waarmee anderen bezig zijn.
4G: Maar ik vermoed dat het binnen het action-adventure genre moeilijk is om echt inspiratie te vinden bij iemand anders.
- Spijtig genoeg zijn er vooral veel te weinig games binnen ons genre. Andere genres lijken allemaal veel groter te zijn, dus we hopen dat we dankzij ons succes ook anderen kunnen aanzetten tot het maken van een action-adventure, want wij zouden er maar al te graag veel meer zien verschijnen.
4G: Zijn er al plannen voor DLC en zal die dan gericht zijn op de singleplayer of de multiplayer?
- Er zijn zeker plannen voor DLC en binnenkort zal je er meer over horen. Het wordt allemaal multiplayer. DLC voor singleplayer loopt altijd uit de hand, waarbij we starten met een verhaaltje van twee uur dat uiteindelijk even lang is als een volledige game.
4G: Waarom hebben jullie het verhaal in deze Uncharted gebaseerd op ‘Iram of the Pillars’? Wat maakte die mythologie zo interessant?
- Een aantal redenen. Ons startpunt is altijd een historisch mysterie en bij Iram of the Pillars hadden we een beetje geluk met een aantal aspecten. Om te beginnen was er T.E. Lawrence, die beter bekend is als Lawrence of Arabia. Hij zei ooit dat als hij eens terug zou keren naar het Arabisch schiereiland dat hij dan op expeditie zou gaan naar ‘The Lost City of the Sand’. Spijtig genoeg kwam hij om in een motorongeluk voor hij dat kon doen. Rond die dood zijn veel complottheorieën ontstaan, waarbij wordt gefluisterd dat hij moest sterven vanwege zijn interesse voor Iram of the Pillars.
Dat was dus al een eerste inspiratiepunt. Ook al omdat Drake en Lawrence een soortgelijk karakter hebben. Allebei zijn het echte avonturiers. Ook Sir Francis Drake had een link met Iram of the Pillars. Toen hij op zijn tocht rond de wereld was, duurde het zes maanden om van India door de Indische Oceaan naar Afrika te gaan. Sir Francis Drake was een getrainde zeiler en die tocht had eigenlijk maar een maand mogen duren. Er is dus ergens een gat in het verhaal en het is dan niet ondenkbaar dat hij ook op zoek is gegaan naar die verloren stad.
4G: Wat zorgt er volgens jou nu eigenlijk voor dat Uncharted zoveel succes kent?
- Het is een combinatie van twee zaken. Onze personages zijn geloofwaardig en complex en doorheen het spelen kom je meer over hen te weten. Ook de acteurs zorgen ervoor dat je zeer betrokken geraakt bij de personages, omdat hun vertolking zo goed is. Daarnaast creëren we ook een ongelooflijke ervaring tijdens het spelen. Het lijkt alsof je een interactieve blockbuster speelt. Die twee zaken zorgen er samen voor dat Uncharted zo’n groot succes is.
4G: Nu is het tijd voor die eerste vreemde vraag. Mocht Drake homoseksueel zijn, zou hij dan grapjes maken over de kont van Sully, in plaats van over het achterste van een van de dames?
- Waarom niet? (lacht) Al zou dat een beetje vreemd zijn, want Sully is meer een vaderfiguur. Drake zal zijn aandacht dus waarschijnlijk op iemand anders moeten vestigen.
4G: Even terug serieus. Wat is volgens jou de beste verbetering of de grootste vooruitgang die in Uncharted 3 te vinden is?
- Moeilijk. Er zijn zoveel zaken die zijn geëvolueerd. Het meest zichtbare is het uitbreiden van de cinematische momenten. Zo had je in Uncharted 2 instortende gebouwen of een bewegende trein. Dat waren kleine momenten, die heel groots leken. In Uncharted 3 zijn ze heel groot geworden, zoals bij het cargoschip. Dat heeft verschillende niveaus en het begint te kantelen terwijl je er doorheen gaat. Dat zat ook al in Uncharted 2, maar nu doen we het op veel grotere schaal.
4G: Nathan Drake en Nolan North zijn voor veel mensen één persoon geworden. Wat heeft Drake gemeen met zijn stemacteur?
- Nolan speelt Drake al zeven jaar, dus hij kent het personage echt goed. De acteurs hebben dan ook flink wat invloed op de personages. Hij is een goede acteur en praat heel veel over wat hij vindt van het personage. Het werkt dus een beetje naar beide kanten. Nolan kent Drake en hoe hij is heel goed, maar tegelijk geeft Nolan ook enkele aspecten van zichzelf mee aan Drake.
4G: Dus eigenlijk zou Nolan voor een film de beste keuze zijn om Drake te spelen.
- Voor ons is het vooral moeilijk om de twee los van elkaar te zien. Nolan is Drake voor ons.
4G: Wordt Uncharted een trilogie of zijn er nog plannen voor een volgend deel in de serie?
- We hebben geen rode draad, dus we kunnen verdergaan als we denken dat er nog een verhaal is dat we kunnen vertellen. De deur staat nog open.
4G: Volgende rare vraag. Is Elena gebaseerd op een vriendin van iemand van het team en indien ja, weet zij dat?
- Eigenlijk is het wel grappig, want we putten uit veel bronnen. Soms intern, soms extern en soms sluipt er iets onverwacht in. Zo hebben we een grappig verhaal. We hebben een programmeur, Jeff Schafer, en in Uncharted 2 heten de twee personages die sterven Jeff en Schafer. Het is puur toeval, maar het toont aan dat er meer van je persoonlijke ervaring insluipt bij de ontwikkeling dan je zelf denkt.
4G: Die kerel denkt dat je hem dood wil.
- Misschien, maar we doen ook veel onderzoek naar onze personages. Zo denken we echt na over wat ze zouden dragen en hoe ze bewegen. We hebben bijvoorbeeld zelf getest hoe het zou zijn om aan een trein te hangen, zoals je zag op de boxart van Uncharted 2.
4G: Gebruiken jullie veel zaken die jullie op tv of in films tegenkomen om de personages van Uncharted vorm te geven?
- Niet onmiddellijk, maar er zitten veel archetypes in Drake. Een feilbare actieheld, die niet echt macho is. Die combinatie kom je wel meer tegen in films. Ook zijn gevoel voor humor bijvoorbeeld.
4G: Iemand vertelde ons dat hij dolgraag ontwikkelaar wil worden, maar hij wil toch eerst weten of die ontwikkelaars wel goed in de markt liggen bij de vrouwen.
- Bij ons in de studio zijn de meesten getrouwd en tegenwoordig zijn er ook meer en meer vrouwen in gamedevelopment, die het toch ook goed moeten doen bij de mannen.
4G: In elke nieuwe Uncharted lijken jullie een stapje verder te gaan met de natuurelementen. Sneeuw, vuur, water en nu zand zijn al voorbijgekomen. Welke natuurkracht willen jullie hierna graag verkennen?
- We beginnen zonder te vallen, dus we zullen iets moeten uitvinden. Al proberen we steeds te verbeteren wat we voorheen al hadden gedaan. Zo gebruiken we nu terug water, zoals in Uncharted 1. Nu moest er veel meer beweging zitten in dat water, dus er is altijd ruimte voor verbetering ten opzichte van een voorgaand deel.
4G: Wat is de beste (grappige) opmerking van Drake die niet tot in het spel is geraakt?
- Die niet in het spel is geraakt… Er is er eentje dat er met reden is uitgelaten, maar daar kan ik niet over praten. Ik wil wel een hint geven over een die wel in de game zit. Dat is een opmerking die een referentie is naar een uit Uncharted 2.
4G: Tenslotte nog een paar vraagjes rond het verhaal. Is dat op voorhand helemaal vastgelegd of groeit het eerder organisch tijdens de ontwikkeling?
- Nee, het ligt zeker niet vast. Het is een heel vloeiend proces, waarbij we het script kunnen aanpassen aan gameplay en vice versa. We weten waar we naartoe willen, maar het overgrote deel wordt ingevuld tijdens de ontwikkeling.
4G: En waarschijnlijk hebben de acteurs ook heel wat invloed?
- Zeker en vast.
4G: Hoe kiezen jullie eigenlijk jullie verhaal en is het daarbij niet moeilijk om de balans te houden tussen geschiedenis, legendes en zaken die jullie zelf uitvinden?
- Er wordt heel veel onderzoek gedaan en we zoeken altijd een mysterie met een realistische oorsprong. Zoals nu met die periode van Sir Francis Drake waar niemand weet waar hij zat. Wat als wij het wel weten?
4G: Dus vooral niet te veel geschiedenis uitvinden.
- Het is zelfs niet echt iets uitvinden. Onze gok is even goed als die van een ander. En wat als het is gelopen zoals wij het zeggen?
4G: Oké, laatste vraag die je niet zou verwachten, maar het is wel een leuke. Drake heeft een glaasje teveel op en hij besluit een tatoeage te laten zetten op zijn achterste: wat zou hij laten zetten?
- Euhm… Ik dacht misschien hetgeen op de ring van Drake staat, Greatness comes from small beginnings. Maar dat zou toch een beetje vreemd zijn op die plaats. Waarschijnlijk zou hij voor iets grappig kiezen, zoals Sully Forever.
4G: Oké, Arne. Bedankt voor het interview en nu is het tijd om een winnaar te kiezen.
- Moeilijke vraag. Ik kan me zelfs niet meer alle vragen herinneren. Al vond ik de vraag over het vastliggen van het verhaal best wel interessant. Neem die maar.
4G: We zullen het hem zeggen. Nogmaals bedankt en tot de volgende keer.